KLAAGBORD ( Bond VOOR het vloeken )

Voor alle discussies die niet zo zeer met de spartamet te maken hebben maar wel met de berijder/berijdster
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: KLAAGBORD ( Bond VOOR het vloeken )

Bericht door Vrotkees » 17-05-2021 16:11

Vrot uit Palermo aan de Aa komt weer even klagen. :evil:

Vanmiddag mijn fysio oefeningen gedaan onder de hete douche (massagestraal).
Opeens een knal vliegt de schijf van de douchekop achter tegen mijn kop aan :shock: .
Het water spoot alle kanten op dus snel de kraan dicht gedraaid.
Hele binnenwerk afgebroken en een klein wondje in mijn achterhoofd.grrrrrrrrrrrrrrrrrr
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: KLAAGBORD ( Bond VOOR het vloeken )

Bericht door Vrotkees » 14-09-2021 10:54

Kom weer even klagen, lijk joep uit Tilburg wel :mrgreen:

Gisteren een distributieriem en waterpomp vervangen van een Fiat Punto.
Uiteraard eerst alle informatie en onderdelen bij elkaar gesprokkeld en me goed ingelezen voor de klus.

Het begon al goed dat 1 of andere oetlul in het verleden de borgmoer van de spanrol van de distributieketting met groene loctite vastgezet had :shock:
2.5 uur bezig geweest om de moer af te schuren met een powerfile en toen ging de spanrol los.
De oude waterpomp was ook behoorlijk dicht gekit (blijkbaar aandelen in een kit bedrijf) dus weer meer dan een uur nodig gehad om de auto 0.5 kilo lichter te maken.

Uiteraard wil je eerst testen of de pomp niet lekt dus je monteert de afdekkap expres niet maar wel de poelie.
Starten en hij knalde door de monopoint injectie de luchtinlaat uit.
krijg nou tieten wat is hier aan de hand.

Op de poelie zitten rondom tanden die door een sensor afgelezen worden voor de injector.
Ik die poelie eraf gehaald en er bleek heel gemeen 1 tand waar een deel niet aanwezig was.
Ooh , dat is het heb het gevonden.
Ik kijken of er iets over de plaatsing van de poelie in de werkplaats gids stond nada niente nop!
Dus dat word uitzoeken wat ook weer 1.5 uur duurde.

3 keer cil 1 op BDP gezet waarna je de dynamo los/vast en poelie los/verplaats/vast maakt
uiteraard was het pas bij de 3de keer dat de motor probleemloos liep.

8 uur bezig geweest in totaal maar nu heeft ie wel een zeer grote beurt gehad met alles vervangen
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Re: KLAAGBORD ( Bond VOOR het vloeken )

Bericht door Prutser-2009 » 14-09-2021 12:21

Groene locktite nog wel, die heeft echt niet alles op een rijtje gehad bij het monteren
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: KLAAGBORD ( Bond VOOR het vloeken )

Bericht door Spartapappa » 14-09-2021 16:52

Ik deed echt letterlijk altijd alles zelf aan mijn auto,s
De garage had ik geen vertrouwen in.
Ooit twee keer een hele vervelende ervaring gehad.
(Nu zeg ik niet dat alle garage,s slecht zijn hoor)
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: KLAAGBORD ( Bond VOOR het vloeken )

Bericht door Vrotkees » 14-09-2021 17:53

Prutser-2009 schreef:
14-09-2021 12:21
Groene locktite nog wel, die heeft echt niet alles op een rijtje gehad bij het monteren
Er lopen wat mongolen rond die denken dat ze iets kunnen.
Met een brander kun je niet bij een aluminium motorblok zonder iets naar de klote te helpen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: KLAAGBORD ( Bond VOOR het vloeken )

Bericht door Vrotkees » 14-09-2021 18:00

Spartapappa schreef:
14-09-2021 16:52
Ik deed echt letterlijk altijd alles zelf aan mijn auto,s
De garage had ik geen vertrouwen in.
Ooit twee keer een hele vervelende ervaring gehad.
(Nu zeg ik niet dat alle garage,s slecht zijn hoor)
Het is vaak snel snel, geen vet geen bescherming, problemen worden doorgeschoven naar de toekomst en jij mag vooral betalen soort werk.
Die Fiat is niet van mij maar heb nu wel alle bouten vastgezet met kopervet en de een nieuw tapeind gemonteerd voor de spanrol waar een VEERRING nu de moer van de spanner borgt zit ipv groene loctite.
Een borgmoer met nylonborging leek me niet geschikt ter hoogte van de verbrandingsruimte van het blok.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Net bezig
Berichten: 189
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Re: KLAAGBORD ( Bond VOOR het vloeken )

Bericht door Net bezig » 15-09-2021 00:11

Twee weken geleden mijn achter-remschijven van de auto vernieuwd, hoor je ook de mensen zeggen "remmen zo belangrijk dat laat ik liever door de garage doen", denk ik weer "belangrijk dan juist zelf doen". :)
Schijfremmen achter trouwens veel te gecompliceerd dat mechanisme voor de handrem, veel te ver gezocht, gedoe hoor, met die trommelremmen had je nooit problemen, voering ging de gehele levensduur mee, en je moet het toch van de voorremmen hebben (75%)
Trouwens jongens, was ik juist zo blij met mijn nieuwe simmerringen van de week, nu hieronder gehoord van groen, kreeg ik van mijn buurman juist groene Locktite, moet ik nu voor het ergste gaan vrezen ?! ;)
Ik hoop maar dat ie het nu weer 10000 km gaat doen, dan zie ik wel weer. Als ik het nog mag meemaken :)
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: KLAAGBORD ( Bond VOOR het vloeken )

Bericht door Vrotkees » 15-09-2021 01:55

groene loctite van het merk loctite is om metalen tapeinden en bepaalde bouten en moeren muurvast te zetten.
Je hebt ook van andere merken "loctite" ( algemene naam voor borgmiddel) voor normaal gebruik die groen kunnen zijn zoals bv bij wurth en ergo
Bij het merk Loctite geeft de kleur de sterkte van het borgmiddel aan.
Paars-Blauw-Rood-Groen
waarvan Paars de zwaktse is en Groen de sterkste.

De ellende is dat je groene loctite alleen met grof geweld of met hitte de verbinding kunt losmaken.
alleen bouten en moeren boven 8.8 kunnen dat grof geweld aan.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Re: KLAAGBORD ( Bond VOOR het vloeken )

Bericht door Prutser-2009 » 15-09-2021 08:31

originele groene loctite is gevolgd door een nummer, maar is product assemblage, dat wordt bijvoorbeeld gebruikt om lagers vast te borgen en dat soort zaken, het is heel sterk spul

ik gebruik het wel eens om een vizier vast te zetten op een vuurwapen, de lokale wapensmid had al van alles(mechanisch) bij die eigenaar geprobeerd om het achterste richtmiddel vast te krijgen in de dovetail maar hij bleef altijd een klein beetje speling houden, alles met remreiniger schoongespoten en met een prikkertje groene loctite tussen laten lopen, zit muurvast op het geweer nu.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: KLAAGBORD ( Bond VOOR het vloeken )

Bericht door Vrotkees » 15-09-2021 23:14

Groene loctite 638 is de sterkste daar heb ik wat liters van gebruikt in het verleden om tandwielen en dergelijke te borgen in machines.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast