Benzine mengen voor de spartamet.

Veel gestelde vragen over de spartamet (en aanverwante modellen)

Gesloten
Gebruikersavatar
Admin2Vrotkees
Site Admin
Berichten: 455
Lid geworden op: 03-06-2009 08:00

Benzine mengen voor de spartamet.

Bericht door Admin2Vrotkees » 03-06-2009 08:26

Door de tijd is het mengen van benzine voor een Spartamet veranderd.
Dus laten we beginnen met eerst een stukje geschiedenis.
Toen de 301 motor ontwikkeld werd begin jaren 80 zat er nog lood in de benzine en kon de mengverhouding met gemak 1:100 zijn.
In 1990 kwam de loodvrije Euro95 benzine en dat gaf uiteraard smeringsproblemen.
Om toch 1:100 mengverhouding te kunnen gebruiken werd de CDI door de fabrikant zo aangepast dat er meer onverbrand mengsel bij hogere toeren was om intern te smeren.
Met zo een standaard CDI liepen die modellen niet zo lekker, vervuilt intern enorm en braakt onverbrand blauwe mengsel uit.

Om dit te omzeilen werden door gebruikers onbegrensde CDI's geplaatst en had je weer een fijne motor en bleef de interne vervuiling en blauwe walm uit.
Maar je moest wel rijker smeren 1:85 of 1:100 met toegevoegde loodvervanger om het motortje niet kapot te laten lopen.

De standaard benzine Euro 95 is 1 Oktober 2019 WEER veranderd en er is 10% alcohol toegevoegd en dat gaf weer problemen.
Alcohol en 2 takt gaat niet samen en diverse blokjes liepen kapot door gebrek aan smering en/of aantasting van de keerringen.

De volgende combinaties hebben zich bewezen zonder problemen te werken.
A- Euro98 (0-5% alcohol) in 1:85 mengverhouding + fuel fit
B- alkylaat (0% alcohol) in 1:85 mengverhouding.
C- in geval van nood Euro 95(10% alcohol) in 1:50 mengverhouding + fuel fit (keerringen slijten wel sneller)
let op de laatste Sachs Luxus/hudson/Rotary modellen met katalysator horen altijd op 1:50 mengverhouding te rijden!

Mengverhouding voor A: 5 liter Euro98 + 65ml 2taktolie + 10ml fuelfit
Mengverhouding voor B: 5 liter Alkylaat blauw + 65 ml 2taktolie
Mengverhouding Nood C 5 liter Euro95 + 100 ml 2taktolie + 10 ml fuelfit.

Het nieuwe Triboron voor 2takt motoren dat nu steeds meer en meer aangeboden word is door de zeer aparte constructie van de gedeelde krukas met interne koppeling van onze metjes helaas niet geschikt.
Niks mis met Triboron alleen onze koppelingen gaan er gruwelijk van slippen.

Fuel fit is een extra toevoeging aan normale benzines om de benzine langer houdbaar en de carburateur schoon te houden.
Er zijn duidelijk minder storingen aan de zeer gevoelige carburateurs van een Spartamets door dit toe te voegen.

Het makkelijkste is om een jerrycan van 5 liter precies af te vullen met 5 Liter Euro 98 , 65 ml VOLSYNTHETISCHE 2takt olie er aan toe te voegen en 10ml. fuelfit eraan toe te voegen.
De jerrycan goed schudden en je hebt je mengsel.

Rijd je niet zoveel of langere tijden niet kan je het beste op alkylaat benzine rijden die is extreem lang houdbaar en geeft geen vervuiling in de carburateur door stilstand.
Belangrijk is wel dat je nieuwe keerringen monteert voordat je op alkylaat gaat rijden want normale benzine heeft aromaten waardoor ze uitzetten.

De oude Spartametolie (volsyntheet) van Kroon in kleine flesje heeft nu een andere naam en is verkrijgbaar in veel voordeligere 1L verpakkingen
Afbeelding
Andere A merk fabrikanten zoals Castrol, Motorex en Eurol leveren uiteraard ook goede volsynthische 2takt oliën.
Je pakt gewoon het merk dat het eenvoudigste lokaal te verkrijgen is.

Fuel fit is verkrijgbaar in 250ML verpakkingen
Afbeelding
Voor fuel fit is nog geen ander goed alternatief van een andere fabrikant.
Maar het is zowat bij elke tuinmachine specialist en op internet te verkrijgen.
en met 250 ML doe je heel lang.
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd Afbeelding

http://spartamet.forum2go.tk
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten