Membraan testen

Technische vragen
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1072
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Membraan testen

Bericht door Spartapappa » 26-11-2019 06:12

Bedankt Arie voor het aanbod!
Dat is het gekke ervan net bezig, dat het boven op de tandwielen zit (vlakke gedeelte)

Ik ben zelf ook even wezen Google en kom uit op pitting..
Dit komt bij industriële tandwielkasten voor door hoge belasting en onvoldoende smeerfilm.
Ook kan het metaal moeheid zijn.

Alleen lees ik ook dat het b.v. niet bij autoversnellingsbakken voorkomt i.v.m te weinig belasting v.d. tandwielen.

Ik heb gesmeerd met 80w/90 maar niet van kroonoil.
Dit was een onbekend merk, overigens wel voor scooter tandwielkasten. (dan moet het goed zijn) en ook synthetisch..
Normaal smeer ik altijd met 75w/90 kroonoil (geel 100ml flesje)
Dus ik begrijp er niks van.....
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1072
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Membraan testen

Bericht door Spartapappa » 28-11-2019 20:51

Blijkbaar snapt niemand het......

Even iets anders, ik heb op het forum gelezen dat je een spartamet op wasbenzine gemengd met 2 taktolie kan laten rijden.
Maar heeft iemand ook al zijn of haar metje op terpentine met 2takt gemengd laten lopen/rijden ?
Of gaat dit niet (schadelijk o.i.d)
Dit is gewoon uit pure nieuwsgierigheid niks anders..
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1492
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Membraan testen

Bericht door spartarie » 29-11-2019 00:54

Was valt er te snappen?
Je hebt schade aan de tandwielen en je vraagt je af of het door de gebruikte olie komt?
Daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.
Weet je trouwens 100% zeker dat die schade aan de tandwielen er niet al was toen je ze inbouwde?
Die tandwielen zijn al zo'n 30 jaar oud...hebben bij de vorige eigenaar misschien zónder olie gelopen, daar heb ik genoeg voorbeelden van gezien.
Mijn olie: Kroon gearlube GL-5 80W-90....koop ik op internet...en dan gelijk een liter...samen met wat flessen tweetaktolie...dat scheelt verzendkosten ;)
Wasbenzine daar heb ik ruime ervaring mee: Exact vijf jaar heb ik op één van mijn metjes, met verschillende blokjes, van standaard tot hoog opgevoerd... op een mix van 50% benzine/50% wasbenzine gereden, in totaal meer als 17000 kilometer.
De prestaties van de blokjes verschillen in niets dan wanneer je op 100% benzine rijdt, niet beter, maar ook niet slechter.
Ook geen spoor van pingelen, motorische schade heb ik ook nooit kunnen vaststellen.
Minpuntje heeft het wel: De koude start is aanmerkelijk slechter.
In de zomer. +15 graden, valt het wel mee, drie keer trekken en hij loopt.
In de winter aanmerkelijk meer...is het onder nul dan dien je een starthulp te gebruiken,,,of de cilinder met een föhn voor te verwarmen.
Warme start= één keer trekken en lopen, ook in de winter,
Blijkbaar zitten er in wasbenzine minder vluchtige stoffen.
Met pure wasbenzine dien je sowieso een starthulp te gebruiken, hij loopt er overigens wel op.
Terpentine...geen ervaring mee. voorlopig hou ik het op 100% superbenzine.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1072
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Membraan testen

Bericht door Spartapappa » 29-11-2019 06:14

Bedankt voor je reactie.
Wat jij zegt heb ik ook aan lopen denken of de schade er al niet was. Alleen had ik wel betaal gruis in de olie zitten.
En ook een paar metaal snippers....
De tandwielen heb ik niet minuscuul gecontroleerd, maar het gruis was wel aanwezig.
Dus dit moet wel van de tandwielen zijn (deze hadden ook schade) Het was geen aluminium gruis....

Trouwens, als ik de achteras niet uitelkaar had gehad was dat het probleem geweest.
Want de stelconus was kapot en het lager. Ook zat er gruis in het grote lager.

Oké, dus wasbenzine gaat, maar terpentine geen ervaring mee. Dit moet volgens mij ook gaan...
Lijkt me ook beter als wasbenzine, want terpentine is iets vettig.
Oja nog een vraag Arie, op de site van varimet staat uitverkocht.
Weet jij of deze cdi nog ergens anders te koop is?
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1492
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Membraan testen

Bericht door spartarie » 29-11-2019 11:45

Mogelijk waren de tandwielen al beschadigd toen dat lager in de aandrijfas kapot gelopen was.
Die metaaldeeltjes van dat lager komen in de olie veroorzaken op andere plekken weer schade.

Filmpje over alternatieve brandstoffen :D : https://topgear.nl/autonieuws/wodka-als ... -een-auto/
Varimet zou binnenkort weer leverbaar zijn: http://motorfahrrad.eu/viewtopic.php?f= ... &start=120
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1072
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Membraan testen

Bericht door Spartapappa » 29-11-2019 13:08

Er is maar een iemand die daar het antwoord op heeft.
Ik denk dat je deze gast ook wel kent, Joost heet hij😉

Interessant die brandstof alternatieven, alleen heb ik toch maar besloten om het bij bp super benzine te houden.
Laatst nog even met de spartanet 5 liter gehaald.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten