Helmplicht 2023

Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Helmplicht 2023

Bericht door Vrotkees » 16-11-2022 18:10

Ik ben meteen voor de knalgele gegaan :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Snorfietsmafia
Berichten: 501
Lid geworden op: 19-10-2009 17:17

Re: Helmplicht 2023

Bericht door Snorfietsmafia » 23-11-2022 01:01

Ik rij al een tijdje geen snorfiets meer, maar ik denk dat als ik ooit weer een soortgelijk voertuig wil hebben, het dan een Canta o.i.d wordt, voor naar de stad te rijden dan. In principe heb ik aan één voertuig genoeg (auto) en voor de rest loop ik veel (soms zelfs naar de stad! :P )

Meerdere voertuigen hebben is leuk, maar kost ook de nodige ruimte (en centen) :oops:

Als ik geld én plek had, dan had ik nu het volgende. Minstens 4 auto's (Daily driver, oldtimer auto, een camperbusje, een stadsmini bv een Subaru Vivio) 2 motoren, een racer en een chopper. Stuk of 5 metjes van verschillende bouwjaren een scooter en als kers op de taart, een Canta.

Schiet me nu ook te binnen, stel ik had ook D en C(e) rijbewijs, dan stond er nog een vrachtwagen en een oude stadsbus (specifiek van Connexxion) erbij.

Ach een man kan dromen haha.
12+ jaar snorfietsmafia.

Voltijd Snorfietsgangster.

Snorfiets superheld, fuck een cape.

Houtkachel vriend.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Helmplicht 2023

Bericht door Vrotkees » 23-11-2022 01:24

Je vergeet de Leopard 2 als je naar het winkelfront moet ivm de wekelijkse boodschappen slagveld :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Helmplicht 2023

Bericht door Zwaantje » 24-11-2022 20:17

Ik heb er erg mee in mijn maag gezeten dat dit ging gebeuren. Voor mij is het alleen maar een blijk dat onze regering aan symptoombestrijding doet. Dankzij die bontkraagjes die op zo'n teruggevoerde motor-scooter als terroristen over het fietspad racen, moeten wij nu een helm op.. op een fiets. Mijn collega op haar elektrische fiets van een of ander Chinees merk haalt mij in op mijn standaard metje.

Heb mij in het verleden ook uitgesproken bij de gemeente Utrecht tegen het verplicht op de 50 baan rijden met een blauw kenteken. Mocht allemaal niet baten.

Achja, er is een helm onderweg. Het is niet anders.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Helmplicht 2023

Bericht door Vrotkees » 24-11-2022 23:00

Klopt sommige steden zijn knettergek geworden.
Milieuzones, max 7 jaar oude snor/bromfietsen toelaten en op de rijbaan snorren.

Die goedkope Chinese meuk valt vaak al naar een half jaar van ellende uit elkaar.
Wij houden onze metjes en ander oud degelijk spul nog op de weg.
Hoezo niet duurzaam bezig zijn?

En ja die bontkraagjes alias kansparels verpesten helaas een hoop voor iedereen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Snorfietsmafia
Berichten: 501
Lid geworden op: 19-10-2009 17:17

Re: Helmplicht 2023

Bericht door Snorfietsmafia » 25-11-2022 19:20

Vrotkees schreef:
23-11-2022 01:24
Je vergeet de Leopard 2 als je naar het winkelfront moet ivm de wekelijkse boodschappen slagveld :mrgreen:
Goed idee, dan kan ik de oorlog aangaan tegen de hoge prijzen!
12+ jaar snorfietsmafia.

Voltijd Snorfietsgangster.

Snorfiets superheld, fuck een cape.

Houtkachel vriend.
Snorfietsmafia
Berichten: 501
Lid geworden op: 19-10-2009 17:17

Re: Helmplicht 2023

Bericht door Snorfietsmafia » 25-11-2022 19:38

Het demoniseren van e-bikes is ook al begonnen hoor, ze laten niets aan het toeval over. Het is te makkelijk om een bepaalde doelgroep aan te wijzen, punt is gewoon dat het de beleidsmakers zijn die de regels bepalen. Verhalen van opgevoerde snorfietsen zijn ook overdreven en 100% niet waar, de meeste snorfietsen reden gewoon binnen de toegestane norm. Vraag je ook af, wat gezien wordt als te hard rijden, 26km/h rijden is technisch gezien al te hard! Dan wordt het wel makkelijk natuurlijk om aan die 93% te komen. Een snorfiets kan namelijk af de showroom 30km/h rijden, met wind mee in je eentje lukt dat je wel op een originele snorfiets.

Als het zo was had men écht wel op elke drukke plek minstens 1x per week een rollerbank neergezet en aan het einde van de dag flink geld te kunnen tellen. Maar dit is en was NIET zo, in de tijden dat ik bijna elke dag reed met mijn snorfiets(en) heb ik, in totaal slechts 4(!) keer op de rollerbank gestaan. Ik rij snorfiets sinds 2008, dus reken maar uit. Van 2008 tot en met 2010 elke dag naar school met de snorscooter, daarna hoofdzakelijk naar vrienden toe ermee (had toen ook inmiddels auto dus het werd wat minder) Maar de 2 van de 4 keer viel binnen 2008 en 2010.

Vergeet ook niet, de aangevoerde reden was hoofdzakelijk (geen pun intended) de brandbrief van een aantal artsen over hoofdletsel bij het ten val komen. Met als bijkomend non-argument dat snorfietsen vaak harder konden dan de toegestane constructiesnelheid van 30km/h (ja, dat is een verschil met de max toegestane rij-snelheid van 25km/h)

Dus nee, het komt niet door een bepaalde groep. Het komt vooral door onwil om te handhaven (want, in de kutstad 020 waar ik vroeger wel eens kwam) waren het wél vaak de bontkraagjes die overlast veroorzaakte, had niet eens zo zeer te maken met hun snelheid overigens maar gewoon de manier waarop ze reden.

En natuurlijk dat ze je gewoon geen plezier gunnen, dat is het voornaamste natuurlijk. Het is ook weer een stukje cultuur dat afgebroken wordt, want Nederland was het enige land in Europa met het concept snorfiets.

Over die e-bike en demonisering ervan. Je ziet nu al vaak in de krant, op het internet hoe voornamelijk de ''e-bike met dikke banden'' een zogenaamde doorn in het oog is van vele fietsers. De zelfde argumenten als destijds met de snorscooter worden opnieuw gebruikt. Ze gaan (veel) harder dan toegestaan, en ze nemen meer ruimte in dan een gewone fiets (Fatbikes zijn breed en zwaar)

Dus daar zal het ongetwijfeld mee beginnen, discussie over helmplicht voor e-bikes is al een tijdje begonnen. Maar wie weet, binnenkort fatbikes en elektrische bakfietsen ook maar op de rijbaan in 020?

Ik had al eens een grap gemaakt in de comments van At5 toen er weer een zeikvideo online stond over e-bikes. En hoe de e-bike de nieuwe snorfiets is etc. Ik had toen gezegd, weet je wat? Gooi gewoon ALLES EN IEDEREEN op de rijbaan, en maak van die fietspaden een mooie groentuin, dat vinden jullie toch al zo leuk om te doen.
12+ jaar snorfietsmafia.

Voltijd Snorfietsgangster.

Snorfiets superheld, fuck een cape.

Houtkachel vriend.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Helmplicht 2023

Bericht door Spartapappa » 25-11-2022 20:27

Je hoeft alleen maar terug in de tijd te gaan.
De helmplicht voor de motorfiets, toen de bromfiets, de snelle speedpedelac en nu de snorfiets.
Dus wie volgt,… juist de e-bike !
Nu nog de lev,s categoriseren deze meest illegale voertuigen komen dan ook niet onder een helmplicht uit !
De enige die dan vrijgesteld is,dat is de gewone fiets.
Maar of dit zo zal blijven geen idee….
Nu word er paniek voetbal gespeeld en iedereen wil zo snel mogelijk van zijn blauw kenteken voertuig af.
De prijzen voor dergelijke voertuigen zijn meerr als gehalveerd.
Ik heb 7 spartametjes staan (uit de hand gelopen hobby😁) maar ik verkoop er geen een van (krijg er ook niks meer voor)
Want ik weet dat alles met een motor (wel of niet trappen) niet aan een helmplicht ontkomt.
Dus ik snap al die mensen niet die nu voor een appel en ei hun snorfiets aanbieden !
Want de meeste lopen toch al harder als 25 km/u
Snorfietsmafia
Berichten: 501
Lid geworden op: 19-10-2009 17:17

Re: Helmplicht 2023

Bericht door Snorfietsmafia » 25-11-2022 20:33

Spartapappa schreef:
25-11-2022 20:27
Je hoeft alleen maar terug in de tijd te gaan.
De helmplicht voor de motorfiets, toen de bromfiets, de snelle speedpedelac en nu de snorfiets.
Dus wie volgt,… juist de e-bike !
Nu nog de lev,s categoriseren deze meest illegale voertuigen komen dan ook niet onder een helmplicht uit !
De enige die dan vrijgesteld is,dat is de gewone fiets.
Maar of dit zo zal blijven geen idee….
Nu word er paniek voetbal gespeeld en iedereen wil zo snel mogelijk van zijn blauw kenteken voertuig af.
De prijzen voor dergelijke voertuigen zijn meerr als gehalveerd.
Ik heb 7 spartametjes staan (uit de hand gelopen hobby😁) maar ik verkoop er geen een van (krijg er ook niks meer voor)
Want ik weet dat alles met een motor (wel of niet trappen) niet aan een helmplicht ontkomt.
Dus ik snap al die mensen niet die nu voor een appel en ei hun snorfiets aanbieden !
Want de meeste lopen toch al harder als 25 km/u
Tja, en ik heb ook gelezen dat erkende bromfietsverkopers (whatever dat inhoudt) mogen gaan schouwen. Dus dan is het ook niet al te veel moeite om je snorfiets om te laten zetten naar bromfiets. Desalniettemin zal dit voor lagere prijzen zorgen, snorfietsen waren veel geliefder dan bromfietsen en dus waren ze ook meer waard 2dehands.

Nu komt er een overvloed aan bromfietsen op de markt. Misschien dat sommigen nog gaan inspelen op de 3wieler en komt er een soort Piaggio mp3 snor/bromfiets die je dan zonder helm mag rijden. Maar ik denk niet dat daar veel belangstelling voor gaat zijn. Maar wie weet? Misschien kunnen we binnenkort de Vespa Sprint trike o.i.d verwelkomen :lol:
12+ jaar snorfietsmafia.

Voltijd Snorfietsgangster.

Snorfiets superheld, fuck een cape.

Houtkachel vriend.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Helmplicht 2023

Bericht door Spartapappa » 25-11-2022 21:50

Nu heb je de kans om goedkoop te shoppen !
Iedereen doet in blinde paniek zijn of haar snorfiets weg !
Het enigste voordeel t.o.v de bromfiets is dat er een lichtere helm (speedpedelac helm) mag worden gedragen.
Ook een erg groot pluspunt vind ik dat je niet de rijbaan ophoeft.
Met uitzondering van Amsterdam en sommige stadsdelen van Utrecht city.
Ik heb daar hier geen last van (alleen polder en landweg)
Die verplichte de (rijbaan op) baarde mij wel zorgen maar deze regel is gelukkig beperkt tot de twee boven genoemde steden.
Tja wat kan ik verder nog zeggen…….de betutelling rukt steeds verder op🥴
Maar ondanks dat ben ik toch blij dat deze maatregelen nu duidelijk zijn en nog geen eens zo heel erg negatief.
Ik ben nog blij dat ik überhaupt op een Spartamet mag en kan rijden.
Morgen laat ik er weer een uit als ik naar moeders ga op de koffie.
Ik heb alleen weer een probleem…..welke zal ik pakken….
Mooi hoor als je zo,n luxe probleem hebt🤣👍
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten