Schoonmaken

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje » 10-03-2017 17:42

jgvankampen schreef:Als je kruipolie hebt, kun je dat er op spuiten lukt bij mij ook altijd en anders Dasty
Die ''Dasty'' is hier in de omgeving niet te krijgen. Ga morgen misschien wel even Die ''Dasty'' halen in Utrecht.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
blauwlap
Erelid
Berichten: 381
Lid geworden op: 27-06-2009 20:22

Bericht door blauwlap » 11-03-2017 00:00

Bij de Action verkopen ze Quix dat is nagenoeg hetzelfde en werkt ook goed.
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje » 12-03-2017 15:19

Nog een update op deze mooie zondag. 8)
Heb de transmissie delen geïnspecteerd en het lijkt mij dat deze in goede staat zijn.



Afbeelding
Hier de Mahle zuiger met groef en alles er nog op (Behalve de zuigerveer die vervang ik) Toen ik de oude zuigerveer probeerde te demonteren brak deze in tweeën is er een speciale manier om de nieuwe veer te monteren?
'


Afbeelding
Ook hier nog alle groeven zichtbaar.


Afbeelding
Profiel op de koppeling is ook nog goed.


Afbeelding
Het grote wormwiel heeft al zijn tanden nog.


Afbeelding
Geen krassen happen etc. Cilinder ook goed dus.


Afbeelding
Mooi droog. helemaal gereinigd met wasbenzine.


Afbeelding
Ziet er ook goed uit.


Afbeelding
Dit vind ik een beetje apart, die gaatjes. Aan de buitenkant kun je dus zo het carter inkijken. Naar mijn weten zitten hiervoor geen schroeven bij de membraanplaat. Alleen gaatjes waardoor er dus lucht doorheen kan? mis ik schroeven ?


Afbeelding


Afbeelding
Bij de randen van de krukas (Aangegeven met witte lijnen) Zie ik soms kleine putjes of inhammetjes op de randen is dit erg? Toen ik de zuiger een bewegen liet maken om de krukas kwam hij ook met de onderkant tegen de krukas aan. Kan ik trouwens ook al deze onderdelen gewoon in de wasbenzine gooien? (Daarna natuurlijk licht invetten met olie)
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 12-03-2017 22:24

Zwaantje schreef:

Afbeelding
Profiel op de koppeling is ook nog goed.

Het koppelingsmateriaal zit hier, binnen de gele lijnen...

Afbeelding


Afbeelding
Dit vind ik een beetje apart, die gaatjes. Aan de buitenkant kun je dus zo het carter inkijken. Naar mijn weten zitten hiervoor geen schroeven bij de membraanplaat. Alleen gaatjes waardoor er dus lucht doorheen kan? mis ik schroeven ?

Als de carburateur vastgeschroefd zit kan er geen lucht meer doorheen...:wink:
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

e

Bericht door Zwaantje » 12-03-2017 23:42

spartarie schreef:
Zwaantje schreef:

Afbeelding
Profiel op de koppeling is ook nog goed.

Het koppelingsmateriaal zit hier, binnen de gele lijnen...

Afbeelding


Afbeelding
Dit vind ik een beetje apart, die gaatjes. Aan de buitenkant kun je dus zo het carter inkijken. Naar mijn weten zitten hiervoor geen schroeven bij de membraanplaat. Alleen gaatjes waardoor er dus lucht doorheen kan? mis ik schroeven ?

Als de carburateur vastgeschroefd zit kan er geen lucht meer doorheen...:wink:
wat voel ik me weer dom. Ik denk het te weten maar nee hoor. :lol: Mag er trouwens op het gedeelte tussen de gele lijnen olie komen lijkt me niet toch? Slipt de boel dan niet door?
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje » 13-03-2017 22:18

Afbeelding
Koppeling genoeg lijkt mij zo.


Afbeelding
Welke randdebiel haalt het in zijn hoofd een lager verkeerd om te monteren.
:evil:
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje » 14-03-2017 23:11

Hoe demonteer je de koppelingssegmenten? Ik krijg ze niet los.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje » 15-03-2017 17:51

Ik vond dat het eens tijd werd dat de zuiger gescheiden werd van de krukas.
Heb het omdat ik geen kleine zuigerpendrukker had, het met een hamer en platkop schroevendraaier gedaan op een oud shirt.


Dit lager wil er niet uit. is dit het '''big-end'' lager?
En hoe krijg ik die dan los?
Afbeelding

Dit stuk van de koppeling lijkt muurvast te zitten hoort dat? of kan ie los?
En zo ja, hoe? de krukasstang heeft trouwens heel erg veel zijwaartse speling.
Afbeelding


Mijn bevindingen van vorige keer, dat de zuiger nog goed was waren helemaal fout! Het blijkt dat op de rand van de zuiger bij de kop bijna helemaal spiegelglad is. :roll:
Afbeelding

Mahle zuiger type B, Ik bestel gelijk een nieuwe van type B
Afbeelding
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 15-03-2017 18:37

Zwaantje schreef:

Mijn bevindingen van vorige keer, dat de zuiger nog goed was waren helemaal fout! Het blijkt dat op de rand van de zuiger bij de kop bijna helemaal spiegelglad is. :roll:
Afbeelding

Mahle zuiger type B, Ik bestel gelijk een nieuwe van type B
Afbeelding
Mag ik dan de oude hebben? :lol: :lol:
Zonder gekheid: Zuigertje ziet er nog prima uit in mijn ogen, gewoon weer gebruiken.
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen » 15-03-2017 19:29

Inderdaad de zuiger ziet er nog prima uit.....het lager kun je gewoon goed schoonmaken en met een klein beetje olie weer smeren
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten