Bing Carburateur lekt veel benzine

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

omerudy
Berichten: 10
Lid geworden op: 12-04-2017 21:23

Bing Carburateur lekt veel benzine

Bericht door omerudy » 13-04-2017 09:50

Ha liefhebbers!

Ik heb onlangs een Spartamet gekocht als klusproject. Al snel had ik door dat de ontsteking niet goed was, waarna ik de bobine roestvrij had gemaakt en de bougie mooi vonkte. Helaas wilde het motortje nog niet starten. Toen bleek de sproeier verstopt te zitten. Nadat ik dit had gereinigd en alles weer netjes in elkaar had gezet, lekte de carburateur als een malle als ik 'm probeerde te starten. Benzine kwam wel in de vlotterbak en de motor loopt doorgaans 30 seconden, verzuipt daarna. De benzine lijkt het huis in te stromen, geen idee hoe. Het komt uit de luchtinlaat en ook uit de uitlaat (nadat hij is verzopen....). Ik had er al een nieuwe gasschuif (die was afgebroken) en een nieuwe pakking opgezet. De pakking voorkwam het lekken niet. Toen maar eens goed gezocht op dit handige forum! De dingen die ik allemaal al heb getest:

- Vlotternaard omhoog zetten, benzine blijft lekken (echt ver omhoog gezet, tot wel 18mm!) de vlotter sluit wel goed af, dat heb ik ook getest.
- Het benzinemembraan ziet er goed uit en heeft absoluut geen scheur, dat weet ik zeker.
- Het messing benzinepijpje stak eerst ongeveer 11 mm uit het carburateurhuis (dat stalen gedeelte toch?). Deze heb ik teruggezet naar 7.5mm zoals beschreven staat in het forum. Dit voorkwam het lekken ook al niet...


Alle onderdelen lijken in prima staat en de hele carburateur is al in spiritus gelegd en gereinigd. Ik las iets over de stift in het benzinemembraan dat blijft plakken waardoor de benzine dan zou blijven stromen. Hoe zou ik zoiets kunnen fixen?

Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

Groeten,

Ome Rudy
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 13-04-2017 20:28

Afbeelding

O- ringetje (nr.32) niet vergeten?
Kijk ook of de metalen drukstift van het membraan niet los zit, deze mag je niet kunnen draaien!
omerudy
Berichten: 10
Lid geworden op: 12-04-2017 21:23

Bericht door omerudy » 13-04-2017 23:10

Hoi Spartarie,

Dank voor je reactie! Het rubberen ringetje zit gewoon op zijn plek. De stift kan wel los draaien, hoe kan dit het lekken verklaren? Moet ik dan een nieuw membraan kopen of zou ik het vast kunnen zetten?
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 14-04-2017 00:41

De stift schijn je weer vast te kunnen lijmen met Bisontix, maar ik ben geen ervaringsdeskundige....
Anders een nieuwe, hier https://www.saxonettenladen.de/vergaser/ zijn ze iets goedkoper dan in Nederland.
omerudy
Berichten: 10
Lid geworden op: 12-04-2017 21:23

Bericht door omerudy » 14-04-2017 14:05

Goeie tip! Ik heb 'm vastgelijmd en nu lekt de carburateur niet meer. Helaas wil het metje nu helemaal niet meer starten.. Ontsteking is goed, vlotterbak zit vol benzine (tot de rand, dat is geen probleem toch?). Is dit het moment om de motor te splitsen en schoon te maken? Compressie zou toch goed moeten zijn als hij eerst wel wilde starten na 1x trekken. Wat denken jullie?
omerudy
Berichten: 10
Lid geworden op: 12-04-2017 21:23

Bericht door omerudy » 14-04-2017 15:41

heb even de uitlaat losgehaald. Ik kan er gewoon doorheen blazen zonder problemen. Ook meteen de compressie getest, ik voel wel flinke weerstand als ik mijn duim op het slangetje bij de deco hou en de cilinder laat draaien door aan het koord te trekken. Ik kan 'm er wel doorheen trekken als het ware zonder al te veel moeite. Is dit te weinig? Zo ja, hoe los ik dat op?

Verder lijkt de vlotterbak ook kleine beetjes te lekken, maar dat zou de motor er niet van moeten weerhouden om te starten lijkt me?

Het enige wat ik nog niet heb gedaan is het venturi buisje trekken, ik weet niet of dit nu nog het probleem kan zijn, aangezien hij eerst wel liep. Ik heb er ook water doorheen geblazen en dit kwam gewoon uit alle gaatjes gelopen. Wat nu?
Paul87
Berichten: 46
Lid geworden op: 07-10-2013 21:38

Bericht door Paul87 » 14-04-2017 16:37

omerudy schreef:Ik heb er ook water doorheen geblazen en dit kwam gewoon uit alle gaatjes gelopen. Wat nu?
Het is een heel slecht idee om de carburateur met water schoon te maken.
omerudy
Berichten: 10
Lid geworden op: 12-04-2017 21:23

Bericht door omerudy » 14-04-2017 16:40

Ha Paul, ik heb 't alleen gedaan om te checken of hij doorloopt, voor de rest niet ermee schoongemaakt oid. Heb je verder nog wat toe te voegen aan het probleem heb ik volgens jou de carb al helemaal verkloot?
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 14-04-2017 18:00

Hoe heb je dat water er doorheen geblazen?
Zo'n membraan is héél kwetsbaar..
Dat water moet er in ieder geval uit!
Uit elkaar halen en met een föhn het huis "droogstoken".
Ook de sproeier!
Daarna met b.v. een ballenpomp alle gaatjes in het huis/sproeier nog een keer doorblazen.
Je had de vlotternaald op 18 mm gezet?
Normaal is 12mm.
omerudy
Berichten: 10
Lid geworden op: 12-04-2017 21:23

Bericht door omerudy » 14-04-2017 18:24

Heel fijn die behulpzaamheid spartarie:)!

Dat was inderdaad misschien niet zo handig van mij. Dat water heb ik alleen door de venturibuis geblazen om te kijken of de gaatjes wel open waren (had ook met een lichttest kunnen worden gedaan :oops:). Verder nooit water langs het benzinemembraan oid laten lopen.

De vlotter had ik omhoog gezet omdat ik alseerst het idee had dat het benzine lek kwam door de vlotter. Dat bleek dus niet zo te zijn, staat nu weer op 13mm.

Ik ben verder gaan kijken naar het inlaat membraan. Ik lees op andere threads dat het zilverkleurige lipje goed afgesloten moet zijn. Ik merk weliswaar weerstand als ik er doorheen probeer te blazen en hij lijkt goed op zijn plek te zitten. Kan het zijn dat helpt als ik het koperkleurige dunne staafje omdraai? Hij lijkt een beetje verbogen te zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten