Bing Carburateur lekt veel benzine

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 14-04-2017 19:18

Dat koperkleurige staafje is de "aanslag" voor het zilverkleurige lipje, dat hoort gebogen te zijn richting de motor, dus niet omdraaien !
In ieder geval moet al het water uit die carburateur, dat zit nu waarschijnlijk om het venturibuisje heen.
Kijk hier op de doorsnedefoto, dan zie je wat ik bedoel http://spartamet.forum2go.nl/de-lichtte ... t4400.html
omerudy
Berichten: 10
Lid geworden op: 12-04-2017 21:23

Bericht door omerudy » 14-04-2017 19:30

Dat zal ik niet doen. Het water is uit de carburateur. Voor de zekerheid zet ik m nu nog niet terug in elkaar. Ik laat het even rusten. Morgen zet ik op dezelfde manier alles in elkaar zoals het zat. Wellicht had het water iets uitgemaakt. Als hij start zal ik het laten weten! Het eerste wat ik check is of de bougie nat wordt mocht hij niet starten. Wordt vervolgd!
omerudy
Berichten: 10
Lid geworden op: 12-04-2017 21:23

Bericht door omerudy » 15-04-2017 13:21

Het blijft nog even klussen... Ik had de carburateur weer in elkaar gehaald en het plastic deel met membraan etc. getest en het stalen gedeelte opdat alles goed doorliep. Dit bleek gelukkig ook zo te zijn:), ook met vlotterbak, die liep helemaal vol. Echter wil de motor nog niet starten toen ik de uitlaat etc er allemaal weer op had gezet. Ik voel een flink drukverschil bij de uitlaat dat goed zou moeten zijn. Ook heb ik de bougie gecheckt en deze bleek niet nat te worden! Weer een benzine probleem dus... Ik had ook een lichttest gedaan met de venturibuis, alle 3 de gaatjes gaven licht dus die zit ook niet verstopt. De sproeier zit ook niet verstopt. Ik snap helaas nog niet waarom er geen benzine naar boven komt.. Wel heb ik gemerkt dat de vlotterbak heel licht lekt (waarschijnlijk door het vele in en uit elkaar halen). Zou dit de boosdoener kunnen zijn?

Verder leek het inlaat membraan gewoon in orde te zijn. Zuigen weerstand, blazen liep netjes door.

En nu? Nieuwe vlotterbak kopen of repareren? Ik heb helaas geen andere carburateur voorhanden die ik op de met zou kunnen zetten om te testen.
Paul87
Berichten: 46
Lid geworden op: 07-10-2013 21:38

Bericht door Paul87 » 15-04-2017 13:33

omerudy schreef:
En nu? Nieuwe vlotterbak kopen of repareren? Ik heb helaas geen andere carburateur voorhanden die ik op de met zou kunnen zetten om te testen.

Een lekkende vlotterbak zou nog geen reden mogen zijn dat het metje niet wil starten. Als het een klein lek is kun je dit met een beetje secondelijm dichten, anders een nieuw bakje kopen. Schroeven niet té strak aandraaien!

Probeer eens of je de vlotternaald een halve mm naar onderen kunt zetten. Vlotternaald komt heel precies. Te hoog, geen benzine, te laag en hij lekt!
omerudy
Berichten: 10
Lid geworden op: 12-04-2017 21:23

Bericht door omerudy » 26-04-2017 10:09

Helaas helaas, nieuwe carburateur geregeld en netjes gemonteerd, alles loopt door, toch wordt de bougie niet nat. Ik weet zelf niet zo goed wat de volgende stap is. Hebben jullie suggesties?
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 26-04-2017 12:00

Word je luchtfilter nat is je benzinemembraan lek of sluit de vlotter niet goed af.

Is het luchtfilter niet nat is het vlotterbakje lek.

Heb je al gekeken of het kortsluitstiftje in het benzinemembraan los zit?
Als deze los is loopt de benzine langs het stiftje in het carburateur huis.

zit het stiftje los is het makkelijk op te lossen.
stifje uit membraan halen.
stiftje en membraan goed schoonmaken.
bison tix in membraan doen 5 minuten wachten en dan het stiftje weer in het membraan doen en het stiftje ronddraaien .
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
omerudy
Berichten: 10
Lid geworden op: 12-04-2017 21:23

Bericht door omerudy » 26-04-2017 12:12

Dat is allemaal niet aan de orde @Vrotkees. De carburateur is nieuw, lekt niet en moet gewoon werken. Bougie wordt niet nat, kan er iets anders verstopt zitten?
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 26-04-2017 19:20

Misschien een probleem met de Deco?
Slangetje van de membraanplaat naar de Deco lek?
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 27-04-2017 09:34

Als er geen benzine in de verbrandingskamer komt moet je het volgende controleren.

70% kans dat het probleem in de carburateur zit en JUIST omdat ie "nieuw" is.
20% dat het inlaatmembraan niet goed afsluit. en het mengsel weer in de carb duwt of valse lucht trekt.
10% dat er iets mis is met de compressie (decoklep cq cilinder)

Om te beginnen zou ik de carb demonteren het vlotterbakje losschroeven en de carb aan de benzineslang hangen.

Stroomt er benzine uit de afsluitopening van de vlotter krijgt je carb benzine.

monteer het vlotterbakje weer en laat het vlotterbakje volstromen.
Zuig met de mond aan de carb.
Trek je een vieze bek omdat je benzine proeft werkt de carb.

en zo ga je stap voor stap te werk.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
FlorisB1966
Berichten: 40
Lid geworden op: 11-11-2021 14:47

Re: Bing Carburateur lekt veel benzine

Bericht door FlorisB1966 » 08-12-2021 15:13

Vanmiddag wilde ik even de Met starten. Sloeg gelijk aan dat wel, maar hield er ook snel mee op. Had ik iets wat ik nooit eerder had; plasje benzine onder het blokje. Alles ziet er goed uit behalve het metalen stiftje. Dat kan je draaien. Nu vastgezet met Bison Tex. Ben benieuwd, wordt vervolgd. Wat me wel opviel, is dat er een klein gaatje zit, op de dat flexibele deel van het membraan, in het midden, wat de toevoer moet afsluiten. Is dat normaal? Kan geen foto's vinden van de andere kant (tegenover stiftje).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten