Uitlaat en cilinderkop afgebroken :(

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
VTRJeroen
Berichten: 12
Lid geworden op: 11-03-2016 19:10

Uitlaat en cilinderkop afgebroken :(

Bericht door VTRJeroen » 14-03-2018 17:58

Vanmorgen naar mijn werk begon met Saxonette opeens te knetteren.
Bleek dat de cilinderkop is gebroken.
Ik sta hier eigenlijk wel versteld van omdat mijn Saxonette nog relatief jong en weinig gebruikt/versleuteld is.
Ik kon met de zoek functie van het forum hierover niets vinden. Gelukkig heb ik wel een nieuwe cilinderkop gevonden voor €35,-, maar wellicht heeft er iemand nog een gebruikte kop liggen voor een vriendelijke prijs :wink:
Ben ik de eerste met dit euvel?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Saxonette Luxus 2005 E-start
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 15-03-2018 00:01

Dat is serieuze schade.. :cry:
Ik zie dat ook de "uitlaatbevestigingsplaat" gebroken is.
De vraag is: Is die gebroken uitlaat de oorzaak van de gebroken cilinderkop?
Lees hier eens: http://motorfahrrad.eu/viewtopic.php?f=2&t=6638
VTRJeroen
Berichten: 12
Lid geworden op: 11-03-2016 19:10

Bericht door VTRJeroen » 15-03-2018 19:21

Ik zie dat ook de "uitlaatbevestigingsplaat" gebroken is.
Dat was me zelf niet eens opgevallen, de bout van de beugel zat keurig in het blok, maar de beugel van de uitlaat is inderdaad aan 1 kant afgebroken.
Op zich is dat nog niet zo'n probleem, die kan ik zelf wel weer lassen, en als ik dan toch bezig ben zal ik de andere kant van de beugel ook versterken.
Nu alleen nog een kopje scoren...
Saxonette Luxus 2005 E-start
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan » 22-04-2018 15:12

Ik heb dit eerder gezien tijdens mijn tijd als 'Spartamethulp' bij een bevriende fietsenmaker en Spartadealer. Een splinternieuwe komt na een week terug met hetzelfde euvel. Is toen onder garantie vervangen. Moet, achteraf gezien, door een materiaalfout zijn ontstaan. Is in jouw geval waarschijnlijk ook de oorzaak. De breukvlakken lijken me bijzonder bros.

Lassen? Heb het ooit geprobeerd. Tenminste, ik niet maar heb het een oude rot gevraagd. Erg matig resultaat en dat vond de oude rot zelf ook. Met lijmen heb ik betere ervaring.

Overigens, waarom is je cylinderkop zo vettig of vergis ik me.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
VTRJeroen
Berichten: 12
Lid geworden op: 11-03-2016 19:10

Bericht door VTRJeroen » 30-04-2018 19:19

Jan schreef:Ik heb dit eerder gezien tijdens mijn tijd als 'Spartamethulp' bij een bevriende fietsenmaker en Spartadealer. Een splinternieuwe komt na een week terug met hetzelfde euvel. Is toen onder garantie vervangen. Moet, achteraf gezien, door een materiaalfout zijn ontstaan. Is in jouw geval waarschijnlijk ook de oorzaak. De breukvlakken lijken me bijzonder bros.

Lassen? Heb het ooit geprobeerd. Tenminste, ik niet maar heb het een oude rot gevraagd. Erg matig resultaat en dat vond de oude rot zelf ook. Met lijmen heb ik betere ervaring.

Overigens, waarom is je cylinderkop zo vettig of vergis ik me.
Ik heb de Spartamet inmiddels al weer een tijdje klaar. Van de uitlaat was het ophangbeugeltje doorgescheurd. Deze was goed CO2 te lassen.
Vettigheid stelde niet zo veel voor.
Oorzaak van het breken lijkt me de slechte constructie i.c.m. dito fietspaden :wink:
Saxonette Luxus 2005 E-start
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 01-05-2018 01:08

Het is een combinatie van dingen.

de katalysator uitlaten hebben meer de neiging om te scheuren door overbelasting dan de niet katalysator versies
Als er een breuk in het staal is worden de krachten overgebracht op het bros gietwerk.

Ik verstevig alle uitlaten voor dat ik ze monteer en heb geen last meer van afgebroken pootjes of erger.

We gebruiken onze spartametjes langer als de destijds berekende levensduur van 7 jaar.
Metaalmoeheidsproblemen zullen we steeds meer gaan meemaken hoe ouder een spartamet word.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten