Ernstige rook uit mijn Saxonette!!!

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
ERCCO
Berichten: 4
Lid geworden op: 12-03-2019 17:49

Ernstige rook uit mijn Saxonette!!!

Bericht door ERCCO » 19-03-2019 23:28

Beste liefhebbers,
Sinds kort heb ik een Saxonette snorfiets met een decompressie motor. Nadat ik de ontsteking had vervangen dacht ik het probleem (geen vonk) te hebben opgelost. Hij startte mooi maar nadat hij warm werd begon hij ernstig te roken en trok hij slecht vooruit (ook continu tijdens een rit van 10 km). Nadat hij volledig was afgekoeld had ik de bougie gecontroleerd. Die was helemaal vet van de olie. Ik zag dat de zuiger ook vet was van de olie. Vooraf aan dit traject had ik de oliepeil gecontroleerd en bleek dat de carterpan helemaal leeg was. Dus die heb ik bijgevuld. Weet iemand waarom hij heel erg begint te roken zodra snorfiets is opgewarmd en het blok olie begint te lekken? Kan het zijn dat er olie vanuit de carterpan of elders naar de cilinder lekt? Ergens heb ik gelezen dat met dit soort problemen het blok helemaal open moet...als dit klopt, wat zou er dan allemaal gedaan moeten worden?
Bovendien heb ik nog een vraag over de hoofdsproeier. Bij het schoonmaken van de carburateur heb ik de hoofdsproeier iets gedraaid, dus niet verwijderd. Later zag ik dat er een gaatje in de sproeier zit en weet dus niet meer naar welke kant het gaatje gedraait moet worden. Weet iemand dit toevallig?
Ik zie jullie reacties graag tegemoet!

Vriendelijke groeten,
Ercco
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 20-03-2019 00:00

bekend probleem de keerring aan de koppelingsklok is kapot.
de olie van de versnellingsbak word nu verstookt in de verbrandingsruimte.

Er is maar 1 oplossing het blokje openmaken en de keerringen vervangen.
Als je een blokje openmaakt houd er rekening mee dat je nooit weet wat je tegenkomt.!
Alles goed schoonmaken controleren en eventueel vervangen is een must.

Gereedschap dat je nodig hebt.
- kruisschroevendraaier
- platte schroevendraaier
- Torx setje
- imbus setje
- voelermaatjes
- sleutel 13
- spitsbek tang
- Puch koppeling trekker voor het vliegwiel.

De stijgbuis zit in het carburateur huis. de uitstroom opening moet naar de motorkant wijzen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
ERCCO
Berichten: 4
Lid geworden op: 12-03-2019 17:49

Bericht door ERCCO » 20-03-2019 11:00

Vrootkees , daar was ik bang van want nooit vroeger heb ik dat gedaan. Ik ga aan de slag en kom terug met mijn resultaten.
bedankt voor je reactie. Groeten
ERCCO
Berichten: 4
Lid geworden op: 12-03-2019 17:49

Bericht door ERCCO » 20-03-2019 12:14

En eerste nog een vraag s.v.p.. !!!

jij zei : " bekend probleem de keerring aan de koppelingsklok is kapot."

kan zijn dat iets anders nog kapot is , [ niet alleen keerring ] als de keerring kapot was en koppeling [ misschien lang ] zonder olie had gewerkt??
/haartrekken

Als kapotte keerring nog meer schade maakt is dan een andere blok betere optie?
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer » 20-03-2019 18:51

Moin,
als je de keerring heeft vervangen is je blok weer in order.
Koppeling heeft geen schade en een niuewe /ander blok is niet nodig.
lez maar in dit forum hoe je kan deze keering vastzetten.
groet fehntjer
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 21-03-2019 01:43

De blokken zijn zo oud dat open maken de beste optie is.
Ik doe dat bij elk blok want 99-100 blokken die aangeboden worden is wel iets mis mee.

Na een revisie/ inspectie hoef ik nu alleen maar naar 10.000 km of als er iets kapot is gegaan het blok open te maken.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten