Verstopping?

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
Felix
Berichten: 1
Lid geworden op: 27-04-2019 18:52

Verstopping?

Bericht door Felix » 04-05-2019 17:05

Beste forumgenoten,

Ik heb laatst de Spartamet van mijn oom gekregen, vandaar ook de reden dat ik mij op dit forum heb aangemeld.

Ik heb de Spartamet net na dat ik hem gekregen laten repareren bij een ervaren monteur, er waren wat probleempjes met de carburateur zoals lekken. Hij heeft toen de vlotterbak vervangen en een venturipijpje geplaatsd.

Toen kon ik weer op de Spartamet rijden en dat ging in totaal zo'n 2 uur goed totdat ik begon te merken dat de motor steeds minder vermogen leverde, dus draaide ik het gas wat meer open. Toch, zonder trappen begon de Spartamet steeds minder hard te rijden en bij heuvels moest ik al het werk verrichten.

Toen kwam ik erachter dat er helemaal geen benzine naar de carburateur
liep, dus heb ik getest of er vacuüm gezogen werdt door de benzinedop er af te draaien, maar alsnog vloeide er niks. Ik heb een kraantje en een benzinefilter op de toevoerslang zitten. Als test heb ik toen de slang losgehaald van de carburateur, toen deed ik de kraan open en toen liep er wel benzine doorheen. Als de toevoerslang bevestigd is aan de carburatuer en helemaal geen benzine bevat, en het kraantje wordt opengedraaid, komt er maar een beetje doorheen, daarna niks meer.

Weet iemand wat er eventueel aan de hand zou kunnen zijn en hoe dit nare probleempje verholpen kan worden? Graag hoor ik antwoord!

Met vriendelijke groet,
Felix
Nieuw
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 05-05-2019 00:19

Omdat een Spartamet maar een 30 cc motortje heeft kunnen de kleinste dingen al voor een storing zorgen.
De carburateur staat bekend om zijn grote gevoeligheid voor storingen.

Het kan diverse oorzaken hebben.
- Geen of slecht benzine filter waardoor er vuil in de carb. komt
-"Slechte" benzine (vuil of teveel alcohol)
- Gekrompen benzineslang, slechte doorvoer van de benzine.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 05-05-2019 00:40

Hallo Felix en welkom op het forum!

Zit er een verstopping in de carburateur zelf zijn er eigenlijk maar twee mogelijkheden.
1) Buisje zit te hoog. 30-mtr-probleem-t4800.html
De "monteur" had dat eigenlijk al moeten zien.
Daar heb ik nu minder vertrouwen in...dus 2) het is ook mogelijk dat hij de veer( nr 29 op de tekening) aan de verkeerde kant van het membraan gezet heeft.
Afbeelding
Derde mogelijkheid, alleen als het een TK carburateur mét inwendig filter betreft: Dat filter is verstopt. welke-carburateur-heb-ik-bing-of-tk-t8.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten