Spartamet valt uit zonder choke en lekt

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
magnus
Berichten: 5
Lid geworden op: 22-06-2019 17:46

Spartamet valt uit zonder choke en lekt

Bericht door magnus » 22-08-2019 18:02

Hoi, ik ben Magnus 18 jaar kom uit Amsterdam en ik heb gisteren een Spartamet zonder kenteken gekocht voor 40 euro. Niet in geweldige staat, misschien bouw ik alles over op mijn Peugeot racefiets. Maar ik wil eerst het motortje lekker lopend krijgen. Helaas valt de motor uit als ik de choke te ver omlaag heb of te ver omhoog. Als ik de choke dus een beetje in het midden hou loopt die wel prima, gas geven gaat ook zonder problemen.

Dus ik de carburateur er af en alles flink schoonmaken, zet ik alles er weer op en merk ik helaas geen verschil. Merk ik dat als ik de achterkant op til om het wiel te laten draaien dat er dan een beetje olie op de stoep ligt. Ik zie het er niet uit komen en het zit vlak voor de cilinder dus niet eens bij de tandwielbak, een beetje vreemd dus. De uitlaat lekt ook bij gas geven, onder de cilinder en een gat aan de zijkant. Het is een vierkante uitlaat, oud dingetje dus. Op de motor staat 301/A. Zal het aan de uitlaat liggen of is het iets anders?

Dat er olie uit komt gebeurde trouwens maar 1 keer, ik heb net vol gas het wiel omhoog gehad en de Spartamer flink heen en weer geschud maar er kwam niks uit.
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Re: Spartamet valt uit zonder choke en lekt

Bericht door fehntjer » 22-08-2019 22:12

Moin magmun,
welkom op dit Forum.
Wat voor een block je heeft vind je op de cilinder b.v.
Afbeelding

Carb schoon maken bedoel niet dat deze ook schoon is.
is dit buisje ook schoon of kijk het zo uit
Afbeelding

halve choke bedoel te weinig benzine.
controlleer het olie in de transmissie bak
fehntjer
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
magnus
Berichten: 5
Lid geworden op: 22-06-2019 17:46

Re: Spartamet valt uit zonder choke en lekt

Bericht door magnus » 23-08-2019 00:32

Bedankt voor de reactie, bak olie heb ik nog wel liggen maar ik kan geen draad tappen en heb ook geen boor dus ik denk niet dat ik het pijpje uit de carburateur zou kunnen krijgen. Bougie is trouwens zwart dus ik vraag mij af of de benzine wel het probleem is? Uitlaat is in zeer slechte staat, dit moet toch wel iets er mee te maken hebben. Spartametjes zijn daar gevoelig voor heb ik gehoord?
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet valt uit zonder choke en lekt

Bericht door Vrotkees » 23-08-2019 14:50

De vraag is wat zijn je plannen en wat wil je investeren in het blokje?

bij een spartamet blokje vooral een oud type is het alles of niets.
Intern zijn ze ernstig vervuild en delen dienen vervangen te worden.
alles is zo gevoelig door de compacte bouw dat elk onderdeel goed schoon en afgesteld moet zijn.

Doe je dit heb je een zeer betrouwbaar motortje. doe je dat niet blijf je maar aanmodderen.
een schone uitlaat bougie of open CDI is 999 keer van de 1000 niet de oplossing bij een onbekend oud blokje.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
magnus
Berichten: 5
Lid geworden op: 22-06-2019 17:46

Re: Spartamet valt uit zonder choke en lekt

Bericht door magnus » 23-08-2019 15:11

De uitlaat moet sowieso vervangen worden, dat ding is helemaal rot. Wie weet maakt het een verschil. De motor start in ieder geval in 2 keer aan de trekstarter trekken en loopt stationair goed. Veel ga ik er niet in investeren, de Spartamet is er voor de lol bij, Citta brommertjes zijn mijn prioriteit.
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Re: Spartamet valt uit zonder choke en lekt

Bericht door Prutser-2009 » 24-08-2019 08:24

gat in de uitlaat en hij lekt, ik vermoed dat een of andere onbenul de uitlaat er onderuit heeft gehad, een gat in geboord heeft denkend dat hij dan sneller gaat en de o-ring niet meer heeft gebruikt waardoor hij bij de cilinder niet meer aansluit.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
magnus
Berichten: 5
Lid geworden op: 22-06-2019 17:46

Re: Spartamet valt uit zonder choke en lekt

Bericht door magnus » 24-08-2019 22:02

Daar heb ik al naar gekeken, er is binnen geen gat geboord om de doorstroming te verbeteren. Vandaag heb ik alles op mijn racefiets gezet, het rijdt erg fijn maar helaas gaat hij na een kilometer rijden minder fijn lopen en valt uiteindelijk uit als ik gas blijf geven. Dus toch een tekort aan benzine lijkt het. Mijn elektrische boor is kapot en tappen kan ik ook niet, is er nog een andere manier om het buisje goed schoon te krijgen?

Dit is trouwens mijn Peugeot / Spartamet.
https://cdn.discordapp.com/attachments/ ... 192851.jpg
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Spartamet valt uit zonder choke en lekt

Bericht door spartarie » 24-08-2019 23:59

Lees dit eens en controleer bij jouw carburateur.
viewtopic.php?t=4800
Hier bedoel ik het messing buisje op de foto"s.
Dat wil nog wel eens omhoog kruipen zodat de benzine niet meer kan doorstromen.
Trouwens dat spartametblokje op je fiets.....bedenk dat je NIET verzekerd bent.
magnus
Berichten: 5
Lid geworden op: 22-06-2019 17:46

Re: Spartamet valt uit zonder choke en lekt

Bericht door magnus » 25-08-2019 00:16

Goed idee, ik zal het morgen proberen. Dat ik niet verzekerd ben weet ik. Dit wordt ook geen dagelijks vervoer, dat is helaas de metro en de tram :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast