Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Henk1
Berichten: 182
Lid geworden op: 06-10-2013 13:16

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Henk1 » 07-08-2020 15:21

Gebruik zelf HHS boren gaat nog steeds goed
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door spartarie » 07-08-2020 18:38

Bob_Janssen schreef:
07-08-2020 12:28
Ondanks dat bij koude motor het vliegwiel stil is gaat hij bij na een stukje rijden weer lawaai maken, heb voor de gein de uitslag gemeten met koude motor en warm en kan zeggen dat er geen verschil is zowel in de hoogte als in de breedte. Toch maakt het lawaai ondanks het goed gezekerd zit. Dus rest mij zoals eerder verteld het met spanbussen te fixeren. Is het vliegwiel hard om te doorboren? En die spanbussen is dat lastig erin te krijgen, of simpelweg voorzichtig met een hamertje erin tikken?
Ik tik ze er met een hamer in, neem een stukje as van pakweg 10 mm diameter of een doorslag van die maat.
Zet ze zo diep dat ze zoals op de foto gelijk liggen met het oppervlak van het vliegwiel.
De andere zijde van het vliegwiel: alles wat uitsteekt met een klein doorslijpschijfje (dremel) wegslijpen.
Doe wel een veiligheidsbril/slijpkap op!
Die slijpschijfjes willen wel eens uit elkaar spatten en je ogen....die kan je niet met spanbusjes repareren. ;)
Ik wil nog benadrukken dat ik deze manier van repareren niet uitgevonden heb, hooguit wat geperfectioneerd.
Die eer komt "Dampframme" van Sporti's forum toe!

Contrazijde vliegwiel:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Vrotkees » 07-08-2020 23:10

Niks mis mee om met een idee te stoeien wat van een ander afkomt.
als je dat dan ook terugkoppelt dan is daar zeker niks mis mee.

Ik heb ook de basis van een idee van Sporti (uitlaat) gebruikt en daar op verder gegaan en dat terug gekoppeld.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Bob_Janssen
Berichten: 37
Lid geworden op: 24-07-2020 17:52

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Bob_Janssen » 08-08-2020 18:09

spartarie schreef:
07-08-2020 18:38
Bob_Janssen schreef:
07-08-2020 12:28
Ondanks dat bij koude motor het vliegwiel stil is gaat hij bij na een stukje rijden weer lawaai maken, heb voor de gein de uitslag gemeten met koude motor en warm en kan zeggen dat er geen verschil is zowel in de hoogte als in de breedte. Toch maakt het lawaai ondanks het goed gezekerd zit. Dus rest mij zoals eerder verteld het met spanbussen te fixeren. Is het vliegwiel hard om te doorboren? En die spanbussen is dat lastig erin te krijgen, of simpelweg voorzichtig met een hamertje erin tikken?
Ik tik ze er met een hamer in, neem een stukje as van pakweg 10 mm diameter of een doorslag van die maat.
Zet ze zo diep dat ze zoals op de foto gelijk liggen met het oppervlak van het vliegwiel.
De andere zijde van het vliegwiel: alles wat uitsteekt met een klein doorslijpschijfje (dremel) wegslijpen.
Doe wel een veiligheidsbril/slijpkap op!
Die slijpschijfjes willen wel eens uit elkaar spatten en je ogen....die kan je niet met spanbusjes repareren. ;)
Ik wil nog benadrukken dat ik deze manier van repareren niet uitgevonden heb, hooguit wat geperfectioneerd.
Die eer komt "Dampframme" van Sporti's forum toe!

Contrazijde vliegwiel:

Afbeelding
Ogen moet je idd voorzichtig mee zijn :D ;) Maar als ik het goed begrijp boor jij compleet door het vliegwiel heen, zet jij die busjes erin en dan werk jij het af met de dremel? Correct? Maandag maar eens even bij de ijzerboer langs gaan om die busjes te bemachtigen. Heb al een mooi malletje gemaakt Dus moet zo gedaan zijn :)
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door spartarie » 08-08-2020 21:31

Bob_Janssen schreef:
08-08-2020 18:09
Ogen moet je idd voorzichtig mee zijn :D ;) Maar als ik het goed begrijp boor jij compleet door het vliegwiel heen, zet jij die busjes erin en dan werk jij het af met de dremel? Correct? Maandag maar eens even bij de ijzerboer langs gaan om die busjes te bemachtigen. Heb al een mooi malletje gemaakt Dus moet zo gedaan zijn :)
Ja correct.
Spanbusjes: Neem de zware uitvoering.
Bob_Janssen
Berichten: 37
Lid geworden op: 24-07-2020 17:52

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Bob_Janssen » 17-08-2020 20:35

Even weer een update, tijdje niks geschreven. Was afgelopen week zo warm dat 5 tellen bewegen je al het zweet uitbrak :oops: . Heb iedereens mening van het vliegwiel borgen gewaardeerd, met deze kennis heb ik dit nu ook bij mijn vliegwiel toegepast. 4 spanstiften voor de kern, en 4 kleine spanstiftjes voor het borgen van de magneten. Ongetwijfeld door het boren/ spanstiften toevoegen heb ik onbalans gecreerd... Echter heb ik niet de spullen voor het uittesten van de balans, dus we wagen het er maar op. Vliegwiel geinstalleerd en idd is het motortje ruisloos en knort tevreden, met minder trillingen dan voorheen. Als ik de fiets gewoon op zn achterwiel laat rusten bij stationair lopen heb ik bijna geen trillingen, reageert soepeltjes op het gas en lijkt dus beter te lopen dan voorheen :D . Dus ja gewoon zo laten en kijken hoever we komen of allemaal spullen aanschaffen voor het testen. keuzes... :?
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Vrotkees » 17-08-2020 22:24

er zijn 2 methodes om zo een vliegwiel uit te balanceren.
statisch en dynamisch.

een oude aandrijfas is uitermate geschikt om een vliegwiel statisch uit te balanceren.
als je die op 2 V blokken op een vlaktafel/steen zet kun je zien waar het vliegwiel van zich zelf naar toe draait.
door met beleid steeds een beetje materiaal te verwijderen aan de zware kant kun je het vliegwiel zo uitbalanceren dat het blijft staan hoe je de as ook draait.

Dynamisch uitbalanceren word lastiger. je hebt echt een draaibank nodig waar ze assen en dergelijke in uitbalanceren.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Bob_Janssen
Berichten: 37
Lid geworden op: 24-07-2020 17:52

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Bob_Janssen » 17-08-2020 23:52

Precies dezelfde methode als in mijn vak als horlogemaker. Soms moet er wel eens een ''balansas'' vervangen worden. Na dit gedaan te hebben moeten wij dit eerst statisch afwegen en uit eindelijk het onderdeel in het horloge zelf dynamisch afwegen. Stellen wij een mooie grafiek op met de gehaalde waarden en trekken wij de positie met het meest verschil van elkaar af, hebben wij geconstateerd waar het zwaartepunt zit. Dan gaan wij door totdat de waarden van het horloge binnen bepaalde marges zitten. Of techniek nou groot of klein is de basis blijft altijd hetzelfde :)

Nou heb ik een vliegwiel nog nooit gebalanceerd, is statisch voldoende om het blokje goed te houden?
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door spartarie » 18-08-2020 00:13

Dat met die aandrijfas snap ik niet zo....hoe krijg je daar het vliegwiel met zijn conische passing op ???
Balanceren, ik doe het zo: viewtopic.php?f=10009&t=4443
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Vrotkees » 18-08-2020 02:22

je moet uiteraard wel een as aanpassen of helemaal zelf maken voor uit te balanceren.
Een kapot gelopen aandrijfas is een goed begin mits er een draaibank is.
Heb gemerkt dat het normale staaf staal in het metaal rek bij de Siemei niet bepaald recht is :D

Nu de vliegwielen steeds ouder worden zullen we meer en meer ons met het verstevigen en uitbalanceren van de vliegwielen bezig moeten houden.
ook het afdraaien van E-start vliegwielen voor handstart gaat ook nodig zijn.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten