Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Bob_Janssen
Berichten: 37
Lid geworden op: 24-07-2020 17:52

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Bob_Janssen » 24-08-2020 23:41

Al een tijdje niks van mij laten horen, dus even een update.

Ik kwam met wat probleempjes en ontwetendheid terecht op het forum. Door mede van jullie heb ik mijn spartamet gered van de ondergang. Iedereen die mij heeft geholpen bedankt hiervoor!

Metje loopt als een zonnetje en er wordt een hoop mee gereden. Met de juiste aantrek en heel klein beetje gas bij techniek start hij in een keer koud en loopt stationair prachtig, slaat niet af of hij nou 5 seconden stationair loopt of 5 minuten :D . Met alle kleine ditjes en datjes die iedereen voorstelde heb ik nu een goed lopend vervoersmiddel, voor van A naar B en voor de ontspanning. Geen rammeltje aan de fiets, en eenmaal warm loopt hij zo mooi stilletjes dat je bijna denkt dat je geen hulpmotor hebt. Ik ga nog wel een keertje kijken naar zo'n CDI loze ontsteking, misschien nogwel een verbetering boven de al nieuwe prufex ontsteking die er nu op zit. Verder ga ik er niks meer aan doen behalve rijden :lol:

Laatst weer met iemand uit mn dorp babbeltje gehad en daar kwam de met uiteindelijk in het beeld. ''Oh jij hebt zo'n ding? Heb nog dozen vol spullen voor je, mag je zo hebben.'' Dus ik heb nu lekker weer wat extra voorraad, ben nu rustig aan het uitzoeken wat ik allemaal heb. Altijd handig ;) .
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Vrotkees » 25-08-2020 04:02

ja zo begint de verslaving :mrgreen:

Het zijn ook handige vervoermiddelen om overal binnendoor heen te tuffen en vaak ben je sneller als met de auto.
De CDI loze ontsteking heeft het grote voordeel dat de kabels niet kunnen breken en de CDI kapot kan gaan.
Hoe minder erop hoe minder er kapot kan gaan.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Bob_Janssen
Berichten: 37
Lid geworden op: 24-07-2020 17:52

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Bob_Janssen » 23-09-2020 22:22

Eventjes een kleine update, de spartamet tuft nog steeds rond! Helaas heb ik iets minder tijd om er op te rijden momenteel maar ik probeer minimaal 1 tot 2 keer per week de met uit de schuur te halen, een keer aantrekken en hij loopt! Enige wat ik nog gedaan heb sinds al het laatste is de achterband vervangen met een nieuwe schwalbe exemplaar, een uitlaatpakking vervangen en het zadel vervangen voor een puch zadel. Bij de lange ritjes kreeg ik toch wel een houten bips en die puch zadels zijn lekker dik en veren goed mee, net luchtvering :D :lol: . Merk wel dat het blokje op leeftijd is en soms wel of niet geluidjes maakt wat eigenlijk niet hoort/soort van ouderdoms kwaaltjes.... Aals de tijd komt ga ik eens op een winterse dag een revisie plegen/blokje splitsen op de juiste manier. Maar dat is nu nog niet!!! Lekker scheuren 8-)
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Vrotkees » 23-09-2020 22:50

je kunt ook een gel dekzadel op je normale zadel doen.

met zo een puch zadel is het lastig fietsen vooral in een niet snor/brom fiets gebied
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
pimzeewolde
Berichten: 31
Lid geworden op: 05-10-2011 20:23

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door pimzeewolde » 24-09-2020 09:29

Ik heb een Wittkop Komfort zadel op m'n Metje. Is echt geweldig.
Bob_Janssen
Berichten: 37
Lid geworden op: 24-07-2020 17:52

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Bob_Janssen » 25-09-2020 19:09

Dank voor de aanbevelingen, echter niet nodig. Het fietsen gaat prima zo. Wel nog iets verzinnen hoe ik nu mijn toolkit tasje aan het zadel kwijt kan, die kan ik niet missen.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Vrotkees » 26-09-2020 07:45

Er zijn diverse opties om het gereedschap mee te nemen als het niet onder het zadel past.
Soms heb je ook dat de bevestigings-oogjes van ht zadel niet meer goed zijn.
- in de eventuele fietstassen.
- aan de zijkant van de bagagedrager.
- aan de zadelbuis onder het zadel
- aan de framebuis voor
- aan het stuur voor.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Bob_Janssen
Berichten: 37
Lid geworden op: 24-07-2020 17:52

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Bob_Janssen » 07-08-2021 17:13

Wellicht beetje late reactie op mijn geprutst van vorig jaar maar de spartamet doet het nog steeds keurig. Heb hem aan moeders kado gedaan aangezien ik er te weinig mee rijd gezien mijn woon/werk situatie. Zij tuft er flink op los en enige wat ik hoef te doen is wat pre mix voor haar maken, verder probleemloos. Dit jaar pas een paar andere spartamets gezien rond mijn woonplaats, leuk om ze in het ''wild'' te zien :) . In de vrije tijd meer schik in met mn honda pc50 overal ritjes te tuffen of op de motor. Heel erg balen van dat volgend jaar je een helm op ''moet'', echter gezien de staat van de politie aanwezigheid en capaciteit gaat hen dit vrij weinig boeien. Ik geloof het wel, mij zie je niet met helm rijden, of gewoon kenteken eraf. Niemand weet tegenwoordig wat het is dus ik heb er s*****t aan ;). Weer net zoals vroeger met een kenteken 4 brommers hebben en de politie vermijden.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Vrotkees » 07-08-2021 17:47

Een Abus fietshelm ziet er hetzelfde uit als een Abus pedelec helm .
Als wielrenners die veel harder rijden een fietshelm ophebben mogen wij dat ook.

Met het kenteken zou ik echt oppassen we leven niet meer in de jaren 80.
Met al die onzin wat ze nu op de weg willen toelaten zonder verzekering/rijbewijs (e steps enz enz) ben je echt de sjaak bij een aanrijding ook als ze jou aanrijden!

Zo een fietshelm voel je echt niet, en wat op klassieke snor/brommers rijd heeft altijd een rijbewijs en vele jaren ervaring op de weg met andere voertuigen waar een rijbewijs voor nodig is.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Janvb
Berichten: 9
Lid geworden op: 12-05-2019 21:58

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Janvb » 31-08-2021 12:35

Die Abus helmpjes zijn inderdaad best te doen!

https://www.abus.com/nl/Veiligheid-onde ... /Skurb-ACE
Euro of 80

en deze voor een euro of 50:
https://www.bikester.nl/abus-scraper-3. ... 17389.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast