Benzineslang lekt

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArnoudW
Berichten: 62
Lid geworden op: 26-03-2021 11:16

Benzineslang lekt

Bericht door ArnoudW » 30-12-2021 04:49

Beste Metfans,

Onlangs heb ik mijn metje bij een monteur in brommers e.d. laten nakijken (iemand die wel vaker metjes onder handen neemt zo nu en dan).
Hij heeft de carburateur schoongemaakt/afgesteld en de uitlaat ontkoold. Dus dat is allemaal prima.
Echter toen ik wegreed en na circa 5 min rijden stopte hij ermee. Oorzaak: benzine op (heb m dacht ik met een volle/halfvolle tank achtergelaten daar)
Ik kon weer doorrijden na 5 min want ik heb altijd een 0.5 liter jerrycan bij me voor noodgevallen zoals deze.
Enfin, dag later kwam ik erachter dat hij niet helemaal op volle snelheid kwam na bijvullen. Kwam in de avond erachter dat er benzine lekte. Wat bleek uiteindelijk: Het uitende van de benzineslang bij het blok was beschadigd, daardoor kon er benzine lekken.
Nu heb ik inmiddels dit gedeelte van de slang vervangen maar nu is de vraag: Moet ik nu het blok helemaal uit elkaar gaan halen om binnengesijpelde benzine op te ruimen of kan ik gewoon wachten tot het helemaal is opgedroogd en dan weer testen? Of is het schoonmaken/afspoelen van het blok met water afdoende?

Hoor het graag!
Eens een metfan, altijd een metfan :)
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Benzineslang lekt

Bericht door Spartapappa » 30-12-2021 08:01

Het lekken geschied via de bovenplaat carburateur (zoals je beschrijft lekkage bij motor zeide) Ik zou me hier niet al te druk om maken.
Het zal uiteindelijk allemaal verdampen/opdrogen, overigens wel fijn dat je er zelf achter bent gekomen.
Het beste kun je de zwarte standaard rubberen benzine slang vervangen voor een goede doorzichtige.
De originele gaat op een gegeven moment oplossen, hierdoor gaat je carburateur dicht slippen.
Ik reed ook altijd met die zwarte slangen, en altijd lag er zwarte prut in de flotterbakje.
Gebruikersavatar
ArnoudW
Berichten: 62
Lid geworden op: 26-03-2021 11:16

Re: Benzineslang lekt

Bericht door ArnoudW » 31-12-2021 13:38

Dank voor je reactie Spartapappa.
De gehele slang (dus van blok tot aan de tank is al voorzien van een doorzichtige versie. Heb deze bij Jan van Aal gekocht.
Al moet ik wel aangeven dat de binnendiameter van de slang iets te smal is naar mijn idee. Ik kreeg hem met veel moeite over het tuutje bij het blok.
Eens een metfan, altijd een metfan :)
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Benzineslang lekt

Bericht door Spartapappa » 31-12-2021 15:53

Vaak zijn deze benzine slangen ook ietsje dikker.
Dan gaan ze vaak moeilijk door het gaatje van het carburateur afdekkapje.
Je kan dan het gaatje ietsje groter boren zodat het wel mooi past.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Benzineslang lekt

Bericht door spartarie » 31-12-2021 16:57

Het uiteinde van de slang een beetje verwarmen met een föhn.
Het plastic (Of rubber) wordt dan zacht en soepel.
Beetje vaseline helpt ook nog.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten