Het (tijdelijk?) verbeteren van de uitlaatdoorstroming(3XWW)

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Willem
Berichten: 1
Lid geworden op: 20-04-2013 10:50

Bericht door Willem » 21-04-2013 22:18

Kun je daar geen tap op een lange pin door heen tappen, door die uitlaat? (als die vuil is.)
Sagha
Berichten: 9
Lid geworden op: 17-07-2013 23:24

Bericht door Sagha » 22-07-2013 15:19

ik heb laats het kapje van mijn (reserve) uitlaat doorgezaagd om het glaswol er uit te halen.
maar ik vraag me nu af of het nodig is om er opnieuw glaswol in te doen of dat ik m ook zonder glaswol weer kan dichtlassen.
zover ik heb gelezen is het enige nut van het glaswol dat het geluid wat gedempt word.

Afbeelding

dit is dus hoe de uitlaat er nu nog uit ziet op het moment :p
ik ben nadat ik deze uitlaat heb gemonteerd een klein stukje wezen fietsen op mijn met tot ik buiten het dorp was en niemand tot last kon zijn, en toen ging ik toch maar eens testen wat voor geluid zo'n open uitlaat nou maakt.

hier een link naar het filmpje zodat je het met eigen oren kan horen.
https://www.dropbox.com/s/s5lve68kyqx2z ... .30.40.mp4

het is ten sterkste af te raden om leukweg met zo'n open uitlaat rond te rijden puur en alleen al om de herrie, maar dat weten jullie zelf natuurlijk ook wel te bedenken ;)

maar dus eigenlijk mijn vraag: is het aan te raden om nieuw glaswol in de uitlaat te doen voordat ik m weer dichtlas?

Sagha
hakkepuf
Berichten: 29
Lid geworden op: 16-07-2013 14:44

Bericht door hakkepuf » 22-07-2013 15:47

Ik zou er wel weer glaswol in stoppen. Buren etc. nemen je het niet in dank af als je een luidruchtige met aan het rijden bent. :D
Sagha
Berichten: 9
Lid geworden op: 17-07-2013 23:24

Bericht door Sagha » 22-07-2013 16:03

Het metje maakt zonder glaswol maar met kapje er op niet heel veel meer herrie dan een normale uitlaat heb ik ontdekt.
Ook heb ik ontdekt dat als je het kapje tijdelijk met ducttape monteerd er vreemde geuren van de uitlaat komen en dat ie dan "opeens" weer veel herrie maakt.
Laten we zeggen dat ductap en een warme uitlaat niet samen gaat :roll: Mocht kapje een paar meter terug weer oprapen xD
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Bericht door Prutser-2009 » 23-07-2013 08:44

lol
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
freak
Berichten: 12
Lid geworden op: 12-06-2013 22:00

Bericht door freak » 23-07-2013 13:03

tja duck tape smelt op een hete uitlaat,dan kun je er nog beter een grote slangen klem omheen draaien.
maar als de uitlaat zonder steenwol niet verschilt kwa geluid als een met steenwol, dan kun je een vieze uitlaat ja gewoon uit branden met benzine er in????
als je de uitlaat van een vespa ciou in kort zou deze er ook onder moeten passen,die zijn groter dan een MET uitlaat,dan zou hij toch ook harder gaan.
Gast

Bericht door Gast » 24-07-2013 13:05

freak schreef:tja duck tape smelt op een hete uitlaat,dan kun je er nog beter een grote slangen klem omheen draaien.
maar als de uitlaat zonder steenwol niet verschilt kwa geluid als een met steenwol, dan kun je een vieze uitlaat ja gewoon uit branden met benzine er in????
als je de uitlaat van een vespa ciou in kort zou deze er ook onder moeten passen,die zijn groter dan een MET uitlaat,dan zou hij toch ook harder gaan.
Dat zal niet lukken... (Ervaring)
Janvb
Berichten: 9
Lid geworden op: 12-05-2019 21:58

Re: Het (tijdelijk?) verbeteren van de uitlaatdoorstroming(3XWW)

Bericht door Janvb » 14-05-2020 12:32

Heeft er iemand nog de foto die bij het eerste bericht in dit topic hoort?

Ik bedoel die waar je kan zien waar je een gaatje in de uitlaat kan boren voor (eventuele) snelheidswinst.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Het (tijdelijk?) verbeteren van de uitlaatdoorstroming(3XWW)

Bericht door Vrotkees » 14-05-2020 21:21

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

de fik erin zou ik zeggen dan kun je je uitlaat weer hergebruiken en blijft ie ook stil.
De oude uitlaten zijn kwalitatief veel beter als die nieuwe.

stap 1
Gebruik een M6 draadeind om in het uitlaat tutje de kool eruit te raggen.

Stap 2
Span de uitlaat in een bankschroef ( BUITEN! )

Stap 3
Zet een campinggas patroon soldeerbrander op het uitlaat tutje en laat het heetst van de vlam (1750 graden) vlak voor het tutje staan

Stap 4
Laat de uitlaat uitroken en nee er is geen nieuwe paus. :mrgreen:

Stap 5
Span de uitlaat haaks in met de inlaat opening naar de gasbrander en het uitlaat tutje naar boven

Stap 6
Zet de soldeerbrander aan in de uitlaat inlaat.

Stap 7
na afgekoeld te zijn tik met een rubberen hamer rondom op de ronde lasnaad op de achterzijde van de uitlaat (veraste kool los tikken)

Stap 8
schuur eventueel las (scheurtje ophangpunt) en spuit de uitlaat met hittebestendige verf en je kunt er weer tegenaan.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Het (tijdelijk?) verbeteren van de uitlaatdoorstroming(3XWW)

Bericht door spartarie » 14-05-2020 21:24

Dat gaatje boor je in de binnenbuis die je ziet als je in de uitlaatmond kijkt.
MAAR: Het heeft alleen zin als de uitlaat verstopt is, de prestatie van de motor komt dan weer ongeveer op hetzelfde niveau als met een niet verstopte uitlaat.
Snelheidswinst in de ware zin bereik je dus niet, je gaat er geen kilometer harder door.
Heb ik het wel eens geprobeerd???....Natuurlijk. :)
Wat je wel bereikt...een enorme bak herrie :shock: , en daar zit je niet op te wachten..
Als je er aardigheid in hebt: er zijn manieren om een verstopte uitlaat te ontkolen.
Maar ook een nieuwe uitlaat is een optie, zo duur zijn ze niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten