Effecten samenhang Membraam Deko enz. enz.

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Ruud
Berichten: 174
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud » 12-09-2010 22:17

Ruud schreef: Ga verder de E-Start nog modificeren (deed het nooit echt goed gewoon een ramp) en het touwtje vernieuwen dan is bijna alles weer als vanouds uuhhh…hoop ik.
Wordt vervolgt.
Daar het starten met de E Start nogal te wensen overliet heb ik deze ook gemodificeerd zoals afgesproken een verslagje daarvan.
Tevens wat linken en filmpjes van anderen die dit ook gedaan hebben.
Rij er nu zo'n 2 maanden mee en kan zeggen dat het werkt!
een heel uitgebreid gedocumenteerd forum/artikel (wel Duits) maar wel met veel afb. HIER en HIER is er goede info over te zien.

Het wordt met schroefjes gedaan ik heb het echter niet met schroefjes gedaan, maar gesoldeerd.
http://spartamet.forum2go.nl/hoe-tandwi ... -t722.html

Hier mijn uit gelubberde gat van de veerplaat te zien.
Afbeelding

Veerplaat verwijdert
Afbeelding


De 2 meeneemplaatjes verwijdert
Afbeelding


Eén van de 2 plaatjes gebruikt om op de veerplaat te solderen.
AfbeeldingAfbeelding

Maak de veerplaat vetvrij en vertin de plek waar het plaatje moet komen.
Vertin ook één kant kant van het plaatje.
Gebruik minimaal een 80 Watt soldeerbout .
AfbeeldingAfbeelding

Het ziet er dan zo uit
AfbeeldingAfbeelding


De gesoldeerde veerplaat. en nogmaals let op dat de schuine kantjes van het tandwieltje aan de goede kant zitten.
Afbeelding

Let ook op bij het event. terug monteren van het tandwieltje op de schuine kantjes.
Het tandwiel moet met de (EXTRA) schuine kantjes naar de vliegwielkant wijzen!.
Afbeelding

Het geheel weer nu met het gesoldeerde plaatje gemonteerd.
Afbeelding

Filmpje, hoe het te doen met schroefjes.


Nog wat filmpjes met info over de E Start




Wat E-Start Linken
http://spartamet.forum2go.nl/hoe-tandwi ... -t722.html
http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.php?f=2&t=1897

Wordt vervolgt.
Laatst gewijzigd door Ruud op 08-11-2019 23:54, 2 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer » 13-09-2010 01:02

Moin,
@Ruud, super werk, ja zo gaat het ook.
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Ruud
Berichten: 174
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud » 12-03-2011 01:25

fehntjer schreef:Moin,
@Ruud, super werk, ja zo gaat het ook.
Oooohhhh....en een sleuteltje 6/7/8 of 9 is geen probleem. :wink:
Afbeelding
MVG Ruud
Ruud
Berichten: 174
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud » 01-09-2011 01:37

Hoi
de deko effecten/ rammelen/slecht lopen/starten etc zijn luchtfilters althans bij mij een ramp of te wel een plaag daar het topic toch al vervuild is kan dit er dacht ook nog wel bij. 8)

Wikipedia
Een luchtfilter als onderdeel van een motor heeft als doel om zand en vuil tegen te houden.
Het luchtfilter zuivert de inlaatlucht die eventueel gemengd met benzine de cilinders in gaat.
Stof in de inlaatlucht zou slijtage van de zuigers en cilinders veroorzaken.

Stofzeef
Saxonetje
http://spartamet.forum2go.nl/stofzeef-t518.html
Wat ik bedoel is dat je kritieke onderdelen sneller zullen slijten, onderschat al die vuiligheid na de vorst met dat strooien niet.
Maar zeker als je straks, als t stoffiger/zanderiger wordt op de wegen, ook nog vergeet dat je zonder luchtfilter rond kachelt.

Maar ik moet er ook bij vertellen dat ik op m’n ouwe dikkere motoren jaren zonder filter heb gereden,
alleen zo'n mooi vernikkeld kelkje, dat doet weinig om je motor heel te houden.

Nu heb ik een aantal vragen over luchtfilters.
Heb verschillende luchtfilters gebruikt op mijn metje ze leveren kwa snelheid en inhouden verschillende resultaten op.
Zonder het luchtfilter trekt die (heeeeeel) goed, met de luchtfilters is het knudde met de één nog erger als met de andere.

Afbeelding

Nu dacht ik zelf, als ik de luchttoevoer naar het filter zou vergroten (nog) niet door het groter boren van
de carburateur het misschien met de filters een beter effect zou krijgen.

Pruttelende motor
de luchtdoorgang wordt bepaald door die twee opstaande stukjes in de kappen die in elkaar vallen bij het monteren.
Je moet dus het gedeelte in de buitenste kap dat over dat opstaande stukje valt wegknippen, dat geeft voldoende lucht en niet meer herrie."


help, ik heb de cdi onbegrensd maar hij wil niet harder.
http://spartamet.forum2go.nl/help-ik-he ... -t213.html

Luchttoevoer verbeteren
http://spartamet.forum2go.nl/luchttoevo ... n-t92.html
Het gebeurt weleens dat een spartamet niet harder wil dan 25 km/u ook al is de uitlaat schoon
en zit er een onbegrensde cdi in, de oorzaak is vaak dat de spartamet te weinig lucht aangevoerd krijgt.

Lucht toevoer verbeteren
http://spartamet.forum2go.nl/post1296.html#1296

Bovenstaande dan maar eens geprobeerd, echter het gaf niet het beoogde effect.

Vervolgens
Afbeelding

Afbeelding


Toen maar eens 5 gaten van 5 mm in het omhulsel geboord
Nou 5 gaten van 5 mm in het omhulsel geboord + elektroden afstand v/d bougie vergroot, stond een beetje te krap denk ik.
Mijn duimnagel kan er nu vrij makkelijk door heen, dus ik denk dat de afstand goed is, Iets meer dan 0,45 mm.
Banden opgepompt, maar ja saxonnette heeft van die tractorbanden, ik denk dat ik hier wat smallere opzet.
Het gewenste resultaat is er. 25 km/u tegen windkracht 6 en 33km/u wind achter. Ik verwacht met normale weersomstandigheden gemiddeld rond de 30 km/u.

Gaten geboord in de ronde buis. (gaf al iets effect)
Afbeelding

Geëxperimenteerd met een afsluitbaar kraantje voor extra rechtstreeks lucht aanzuigen.
Afbeelding

Wat moet een luchtfilter tegenhouden grove stoffen zoals zand of ook fijnstof etc. en is dat stof/fijnstof schadelijk.

Dacht toen eens aan FilterSchuim wat in vele gradatie te verkrijgen is.
Afbeelding

Verschillende uuhhh….versies geprobeert.
Afbeelding
Dit alles leverde bij mij niet het gewenste resultaat op.

Dacht toen waar, dient de ronde buis voor (waar ik aan de rechterkant al eerder gaten had ingeboord).
En als ik die buis eens zou laten vervallen wat voor effecten kan dat geven. (zie verder op)

De ronde buis toen maar eens gaan verbouwen.
Afbeelding

Dit gaf al wat meer effect maar nog niet als zonder een luchtfilter.

Oorzaak lucht- of benzine te kort
http://spartamet.forum2go.nl/wie-wil-er ... -t158.html
Choke nodig bij vol gas: te arm--> te kort brandstof/te veel lucht
*Viertakten: te rijk--> te veel brandstof/te kort lucht.
Conclusie:
1e geval: carburateur verstopt /te kleine sproeier en/of valse lucht.
2e geval: sproeier te groot en/of luchtfilter verstopt.

Met en zonder Kapje
Ik heb de luchtfilter erop gezet en kapje erop gedaan. Hij rijd slecht/niet.
Ik heb het kapje eraf gehaald en hij loopt als een zonnetje.

Getest zonder luchtfilterkap
Nu krijg ik dat ding niet fatsoenlijk, blijft 4 takten, potmetertje kan je helemaal ronddraaien en de juiste stand vinden lijkt onmogelijk.
Beetje getest zonder luchtfilterkap en opeens ding die wat harder

DIT IS HET?
http://spartamet.forum2go.nl/simpel-opv ... 49-60.html
Robert
Eindelijk, eindelijk een goed lopende onbegrensde spartamet nou het heeft even geduurd maar nu loopt hij eindelijk goed vanmorgen maar begonnen om de carburateur uit de ultrasoon bak te halen alles goed droog gemaakt en begonnen met het in elkaar zetten, toen alles in elkaar zat het benzine slangetje erop gezet en ja hoor hij lekte niet dus andere carburateur eraf en de oude er weer op benzine slang er weer op en na 5min ja hoor weer lekken heb dat ding effe goed vervloekt en in een schap gelegd, dus die oude er weer op en weer rijden kwam dus weer niet sneller als 28km dus de boel weer uit elkaar, wat mij toen opviel was dat het luchtfilter een beetje vettig was dus ik hier weer her forum geraadpleegd en een stukje gaan rijden zonder filter wel met kapje erop ik wist niet wat mij overkwam hij had nog nooit zo goed gelopen, dus een filter goed schoongemaakt in de wasbenzine en filterhuis groter gemaakt, loopt nu dus met de wind tegen dik 30 en met de wind mee 34 Jongens allemaal bedankt voor het meedenken en voor de goede informatie hier op het forum zonder deze informatie had ik het nooit voor elkaar gekregen Thanks

Luchtfilter met TT Logo
fehntjer schreef: nieuwe luchtfilter.. deze met een TT Logo er op hebben een grote luchtweerstand dit zal de motorkracht verminderen.
DIT IS HET?
K&N Carterfilter
Afbeelding

Adapter für Luftfilter
Afbeelding

Luftfilter
http://www.hilfsmotor.eu/forum/Saxonett ... 6/post/-1/

Online parts shop » Luchtfilter systeem
http://www.loefbromfietsen.nl/system-lo ... =64&il3=89

Luchtfilter Informatie Over Sportfilters
http://www.cartuning-guide.com/luchtfilter.html

Vind K&N Verkooppunten Wereldwijd
http://www.knfilters.com/search/dealers ... Lang=Dutch
Google K&N
http://www.google.nl/search?sourceid=na ... uchtfilter
http://www.google.nl/search?num=100&hl= ... 73l272l1.1
http://www.google.nl/search?sourceid=na ... +spartamet

Zijn er die zelf weleens een luchtfilter gefabriceerd hebben.
Wat zou het beste als filter te gebruiken zijn.
KO
Eerst even proefrijden met het kapje en het luchtfilter eraf.
Dan bij goed resultaat zelf een luchtfilter maken van een plastic pannensponsje en een stukje wasemkapfilter.
KO
Ruk je vrouw haar panty van haar kont en prop die in je deksel

Stofzeef
http://spartamet.forum2go.nl/stofzeef-t518.html
Ik rijd nu al een week of 7 zonder luchtfilter,tot nu toe zonder problemen.

Toen ik er 's 'n nylonkous voorspande, bleek dat er toch wel aardig veel rotzooi in bleef hangen.
Een goed filter scheelt echt aardig veel in slijtage...
Trouwens; Ook gasschuiven slijten verdraaide hard, zonder filter.

Ultrasone (ontbreken afb. in die thread).
http://www.hilfsmotor.eu/forum/Saxonett ... 6/post/-1/
So liebe Spötter und Ironisten, heute war Luftfilterbadetag!
Das Bild zeigt den Probanten im Körbchen der Ultraschallbadewanne.

Womit bewiesen wäre,daß sich die Luftfilter auf diese Art und Weise sehr gut reinigen lassen,auch
wenn manch einer von Euch mir heimlich einen Vogel gezeigt hat und meinte der Olle ist ja bekloppt!
Richtig,aber er weis sich zu helfen,und darauf kommt es an!!!

Wieviel Minuten hast du es "Ultraschallen" lassen?
2x 30 Minuten bei 60° und als Beigabe ein Tab wie sie für Geschirrspüler genommen werden.

Hallo zusammen,
das vorrig gezeigte Fiter war ein TT Filter,und das jezige ist ein original Sachs-Filter,was total verdreckt war!
Vor der Reinigung und nach derselben,zwar noch feucht aber absolut sauber!

Afbeelding
De stoute schoenen maar eens aangedaan en een filter ultrasoon behandeld.

Afbeelding
Links het filter rondom met Dasty bespoten, water ong. 60 Graden Celsius,
het filter na ong. 25 minuten uit het ultrasoon bad gehaald met rechts als resultaat.

RESUME
Mijn metje loopt en trekt weer als een tierelier, kan alle gebruikte luchtfilters weer gebruiken (zelfs de vuile filters).

Voor mijn Metje de oplossing
De Ronde Buis verwijdert.
Afbeelding

Carburateur opgeboord eerst naar 9 mm wat in principe met bovenstaande en een nieuw filter bijna al het
gewenste effect op leverde later toch maar naar 10 mm opgeboord

Oorzaak lucht- of benzine te kort
http://spartamet.forum2go.nl/wie-wil-er ... -t158.html
Choke nodig bij vol gas: te arm--> te kort brandstof/te veel lucht
*Viertakten: te rijk--> te veel brandstof/te kort lucht.
Conclusie:
1e geval: carburateur verstopt /te kleine sproeier en/of valse lucht.

2e geval: sproeier te groot en/of luchtfilter verstopt.
Was voor het opboren de doorlaat van de luchtfilters niet goed/voldoende na het opboren van de luchtinlaat naar 10 mm van de carburateur krijg ik zelfs te veel lucht met hetzelfde nieuwe luchtfilter

Conclusie 1e geval is nu van toepassing te kort brandstof of te veel lucht kan nu ook mijn vuile filters gebruiken
En door nu de luchttoevoer te regelen afhankelijk van het gebruikte (vervuilde) luchtfilter rijd ik nu weer met een echt lekker metje.
Een grotere sproeier is nu een mogelijkheid maar door de luchtinlaat te regelen is dit niet nodig.
Heb nu met tegenwind voldoende trekkracht en de topsnelheid is maar iets groter geworden.
De luchtdoorlaat van de verschillende filters schone- en vuile versies om ze toch te kunnen gebruiken heb ik op de onderstaande manier uitgeprobeerd.
[Afbeelding
Kan nu alle filters weer gebruiken met een event. uuuhhh….aanpassing zoals boven.
Toch nog teveel lucht wat gaten afdichten met cellotape tot je de juiste verhouding lucht/benzine hebt.
Laatst gewijzigd door Ruud op 07-10-2020 00:23, 13 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf » 01-09-2011 10:12

Heb je wel eens aan het opschonen van je uitlaat gedacht, Ruud?
Ik heb een Metje dat met een geboorde uitlaat en geboorde CDI 35 loopt,
verder helemaal standaard...
Lijkt me zonde van al die tijd en moeite die je eraan besteed hebt!
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Ruud
Berichten: 174
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud » 01-09-2011 10:53

Knutselsmurf schreef:Heb je wel eens aan het opschonen van je uitlaat gedacht, Ruud?
Dacht eerst dat je bedoelde het vetvrij maken aan de buitenkant 8)
http://spartamet.forum2go.nl/effecten-s ... 27-15.html
Knutselsmurf schreef:Ik heb een Metje dat met een geboorde uitlaat en geboorde CDI 35 loopt,
verder helemaal standaard...
Lijkt me zonde van al die tijd en moeite die je eraan besteed hebt!
Hij maakt al zoveel herrie gekkigheid hij loopt met herrie gewoon zoals ik wil en de tijd was meer om weer wat mogelijkheden aan te geven.

Lees regelmatig hier dat er (vaak zonder dat men het weet) over het rottig lopen van het metje wat vaak ook aan het luchtfilter is te wijten.

Zelf merk ik vaak als het vochtig weer is dat die niet echt lekker loopt vandaar, misschien ga ik daarom het K&N filter eens proberen.
Vermoed dat de oorzaak dan het filter is wat misschien dan iets minder doorlaat.
Maar hij loopt nu zoals ik het wilde hij hoeft voor mij geen 35 te lopen maar met tegenwind uuhh... niet tot stilstand te komen. <>
Laatst gewijzigd door Ruud op 07-11-2019 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
Ruud
Berichten: 174
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud » 20-08-2012 23:31

Weer een ervaring die ik niet onvermeld wilde laten en maar bij het topic gebeuren er bij gezet.

Ervaring met de turbo mode ;-)

http://spartamet.forum2go.nl/37-kilometer-t2124-90.html
Wil ook nog iets kwijt heb het gebeuren nog niet uitgeprobeerd ga het zeker eens doen.
Wat gebeurde er vandaag de draden van de bobine naar de CDI had ik al eens gesoldeerd en
dat gaat op één of andere manier een tijd goed maar het wordt een keer rot.

Vanochtend rij een stukje een hij loopt niet meer, terug en mijn zondagse metje gepakt.
Kom terug rommel ff met de bedrading van het niet lopende metje aantrekken en lopen ben zo'n 15 km op weg
en ineens gaat die zo soepel- en HARD lopen tussen 38/40 km en zonder wind in de rug.

Dacht nog aan de grote knal die zou volgen en ja die kwam in een andere vorm moest afremmen
om een hoek om te gaan, neem gas terug, en hij doet het helemaal niet meer.
Wilde niet meer opstarten, deksel eraf gehaald, aan de draadjes op de blauw onbegrensde cdi wat zitten rommelen en kon weer rijden echter niet meer met die snelheid.
Je raad het al waarom die zo ineens zo goed ging lopen er zal één of meerdere draden geen contact meer gemaakt hebben of te wel waarschijnlijk zonder ontsteking gereden.

Begrijpen doe ik het niet maar het werkt wel.

* Heb in de tekening het schemaatje van de Woelmuis gebruikt.
http://spartamet.forum2go.nl/mark-t584.html
Afbeelding

Inmiddels (met een CDI met het geboorde gaatje ) nu zo’n 500 KM uitgeprobeerd met de schakelaar onder handbereik gasschuif in een
aantal vaste standen gezet en dan d.m.v. de schakelaar gekeken naar de uitkomsten het scheelt bij dezelfde gas standen ong. 5 á 6 KM in snelheid.
Je merkt gelijk bij het overhalen van de schakelaar dat je een uuhh… zetje/duwtje in de rug krijgt.

Info over Bobine/Ontsteking
http://spartamet.forum2go.nl/info-bobin ... t2160.html

Heb het uitgeprobeerd met verschillende CDI's (wel onbegrensde) o.a.
http://spartamet.forum2go.nl/mark-t584.html
Afbeelding
http://spartamet.forum2go.nl/zelfbouw-o ... 87-60.html
Afbeelding

Heb echter weinig of geen verschillen in kunnen merken.
Heb het idee dat hij ook zuiniger is.
Het is echt onbegrensd wordt niet meer tegen gehouden wat je zonder schakelaar met een onbegrensde CDI toch nog wel merkte.
Lijkt me geen gezond verhaal om op zo’n fiets harder als 30 KM te gaan, koop dan iets anders.
!!Dat het met vol gas VEELS te hard gaat!!!, gebruik het overigens alleen als die moet trekken/tegenwind/heuvel/etc.
Kan dan constant zo tussen 28/30 km rijden wat op de lange afstand best wel prettig is.

Maar nogmaals begrijp nog steeds niet waarom/hoe het werkt, zou dat graag willen weten vandaar de wat uitgebreidere tekeningen.

P.S.
Het is wel een uitkomst als je weer zo'n horde wielrenners achter je hebt hangen.
Je ligt je achterste een beetje van het zadel op en laat een ongenode gast (die niet betaald had) ontsnappen
haal dan de schakelaar om en binnen no time zijn in geen velden of wegen wielrenners meer te zien.
Of dat nu door de schakelaar of de uuhh.. niet betaalde gast komt :?: /adi
Laatst gewijzigd door Ruud op 05-01-2020 21:49, 2 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Bericht door Prutser-2009 » 21-08-2012 06:38

Ik heb dit zelf nog nooit uitgeprobeerd, maar electrisch gezien kan het niet werken, haal je de schakelaar over dan verbreekt deze de spanning van de spoel naar massa, het gedeelte links van de schakelaar op de tekening zorgt er namelijk voor dat de spoel naar massa getrokken wordt en onderbroken wordt waardoor de bougie gaat vonken.

wat hier precies aan de hand is(even er vanuit gegaan dat het geen 1 april grap is) ik heb geen idee.

Mark
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Ruud
Berichten: 174
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud » 21-08-2012 11:36

Prutser-2009 schreef:Ik heb dit zelf nog nooit uitgeprobeerd, maar electrisch gezien kan het niet werken, haal je de schakelaar over dan verbreekt deze de spanning van de spoel naar massa, het gedeelte links van de schakelaar op de tekening zorgt er namelijk voor dat de spoel naar massa getrokken wordt en onderbroken wordt waardoor de bougie gaat vonken.

wat hier precies aan de hand is(even er vanuit gegaan dat het geen 1 april grap is) ik heb geen idee.

Mark
Hoi Mark
er zijn meerderen die hun vraagtekens hebben.

Zoals ook Fenhtjer
http://spartamet.forum2go.nl/37-kilometer-t2124-15.html
Afbeelding

Ik had ook zo mijn vraagtekens maar toch eens geprobeerd en het is echt augustus dus geen april grap ;-)
Heb van alles uitgeprobeerd met het gas en choke spelen etc. , het geluid wordt iets anders en beslist geen viertakken meer maar je moet wel minimaal 27 blijven rijden.

Kan het ook niet verklaren ben dan ook erg benieuwt of iemand een verklaring heeft.
Laatst gewijzigd door Ruud op 07-10-2020 00:23, 3 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer » 22-08-2012 00:56

Moin,
het geef Bobine da moet je in de kelder gaan de verlichting uitschakelen ervoor je een vonk kan zien. het geef bobine die hebben een vonk warmee je een sigaret. kan aansteken.
mijn oplossing de aafstand bobine vliegwiel minder dann 0,3mm en van aaf een snelheid van min 28km/uur da kan de induktie een spanning in de laatste spoel ( rechter kant) voor de bougie maken. anders heb ik ook geen Tip.
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten