Spartapappa's vragen

Technische vragen
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Spartapappa's vragen

Bericht door Spartapappa » 25-08-2019 20:19

Door een bestaand ontwerp te modificeren kun je idd bestaande techniek betrouwbaarder maken.
Uit ontwikkelen noemen ze dat.

Ik ga dit forum ook goed volgen om ideeën op te doen.
Ook ben ik niet vies van een onderhuidse modificatie, zol ang het de met niet te veel aantast.
Oja, De eerste modificatie is gedaan!
Een benzine filter tussen de benzine slang, niet standaard op een met, maar het help hopelijk de carburateur langer schoon te houden.

Toen ik de met kocht, zat trouwens de originele benzine slang er nog op.
Net als de originele ontsteking + cdi + luchtfilter.
Ook zit de originele vredenstein comfort voorband er nog om.

En dat voor 40 euro inclusief geldig kenteken!
Helaas is het niet bij die 40 euro gebleven want na een ritje begaf de ontsteking het.
Ging het brandstof membraan lekken, en kreeg ik een lekke voorband.
Maar voor 40 euro een redelijk knap en origineel ding, zelfs op de boutjes/moertjes zit geen pitje roest!
Hij moet in zijn bestaan weinig regen gezien hebben, en altijd droog gestaan hebben.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Even kennis maken

Bericht door Vrotkees » 25-08-2019 22:53

Die 40 euro is een goede investering geweest omdat er al een kenteken op zit.
Op kenteken zetten kost namelijk €240,-!

Het merendeel van het fietsgedeelte is makkelijk en goedkoop te repareren.
Universele kabels zijn overal verkrijgbaar en op maat te maken.
De achterband is nogal prijzig (Schwalbe Marathon Plus maat 42-590) omdat dat de hoogste categorie antilek band is.
Op de achterband moet je niet bezuinigen als je ermee gaat rijden scheelt je een hoop lekke banden en achter vervangen plakken is vele malen moeilijker als bij de voorvelg.
Voor de voorband kun je een Michelin protek 37-590 of Schwalbe 42-590 Delta of marathon gebruiken.

Het motorgedeelte kan prijzig worden als er veel intern in kapot is.
Daarom is het ook wijs een voorraadje onderdelen te gaan aanleggen als je blijft rijden.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Even kennis maken

Bericht door Spartapappa » 28-08-2019 13:21

Echt, ik ga voor extra onderdelen zorgen.
Omdat ik nog een tijd plezier van de met wil hebben.
Nu was ik al blij dat ik nog een perfecte ontsteking had liggen, zit er toch nog een stukje onderderdeel van mijn pa,s metje in de mijne.
Misschien toch een vooruitziende blik gehad dat ik die onderdelen had bewaard. (ook remsementen met veer, cdi, luchtfilter spartamet olie in zo,n flacon)

Mijn metje loopt GPS 25/26 km/u ik ben 92 kg.
Is dit goed? Omdat ik hoor dat een verse met 27 hoort te rijden?
Ding is wel helemaal standaard, ook geen snelle cdi of gemodificeerde lucht toe voer...
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Even kennis maken

Bericht door Vrotkees » 28-08-2019 18:29

een standaard spartamet is normaal begrensd zo rond de 24 km/u
Dus alles erboven is niet slecht.

Bij een onbegrensde CDI hoort een metje minimaal 27 km/u te rijden.
gemiddeld rijden ze rond de 30 een 32km/u.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Even kennis maken

Bericht door Spartapappa » 28-08-2019 20:51

Dat is dus wel goed.
Maar als ik toch een onbegrensde cdi zou plaatsen, moet je dan altijd je lucht toevoer aanpassen?

Wat mij huiverig maakt, is dat ik dat bij mijn pa zijn met toendertijd heb gedaan.
Onbegrensde cdi luchtoevoer verbeteterd. Ding liep GPS 37 km/u
Alleen op een gegeven moment liep de keering eruit carter zijde. En hij rookte enorm en stopte ermee.
Uiteindelijk de boel open gehad en herstelt, De met reed weer als nieuw.
Alleen toen wel weer origineel gemaakt. 25 km/u

Dus ik ben bang dat ik weer hetzelfde krijg als ik de met dezelfde pep behandeling geef.
Of heeft het niks te maken met opvoeren?
Ik zocht het toen zelf in een te hoge thermische belasting van het materiaal.

Wat mij wel opviel bij het motortje van m,n pa, dat na echt een hele poos zo hard te hebben gereden, alles er nog als nieuw uitzag, geen spoortje van enige slijtage of wat dan ook!
Ik heb dan ook niks hoeven te vervangen, alleen de keering recht gedaan en alles met curil vloeibare pakking gemonteerd ook de keering vast gezet met dit spulletje.

De met van mijn pa was een 399 en die ik nu heb ook.
Misschien een kwaaltje?
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Even kennis maken

Bericht door Vrotkees » 28-08-2019 21:49

Die keerring aan de koppelingsklok vliegt er graag vaak uit, dat is een standaard kwaaltje van 299 en 399 motortjes.
de 099 en 199 keerringen worden opgesloten door een tandwiel en vanaf 499 motortjes is er een extra rand ingekomen om dat te voorkomen.

En ja daar is een simpele oplossing voor.
Voordat je de carterdelen sluit doe je ook dun curil op de rand van de keerringen.
Dan is het airmiles verzamel tijdperk van de koppelingsklok keerring voorbij. :D

Het klopt bij een open CDI blijft de motor vele malen schoner intern.
een originele CDI verzet de ontsteking als begrenzing en dan krijg je een onvolledige verbranding.

Wat die extra gaten boren betreft is het grotendeels flauwekul.
De constructie zoals ie nu is is om de carburateur, spoel en CDI te koelen.
Door zomaar willekeurig extra gaten te boren creëer je juist extra problemen.

Het luchtfilter goed schoonmaken is 9-10 keer de oplossing.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Even kennis maken

Bericht door Spartapappa » 29-08-2019 05:56

Dus als ik het goed begrijp zou ik een onbegrensde cdi kunnen plaatsen zonder de lucht toevoer aan te passen?
En zo,n keering kan er ook bij een helemaal standaard motortje uitlopen?
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Even kennis maken

Bericht door Vrotkees » 29-08-2019 09:24

Juist en de keerring is een kwaal bij 299 en 399 type blokjes.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Even kennis maken

Bericht door Spartapappa » 29-08-2019 13:19

Oké duidelijk, en ontzettend bedankt voor de adviezen!
Alleen rest mij nog een laatste vraag, welke cdi raad je me aan.
Ik zie van alles op Internet, tot een grijze met een spartamet erop aan toe...
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Even kennis maken

Bericht door Vrotkees » 29-08-2019 13:51

Die Turbo CDI op internet van €42,- is goed en is helaas de enigste die nog gemaakt word.
De man die voor mij onbegrensde CDI's maakte voor een schappelijke €15,- is er mee gestopt.

Als je geen elektrische start nodig hebt is er een andere oplossing.
Een ombouw naar een bepaalde grasmaaier spoel waardoor de CDI kompleet vervalt.

Mijn advies is dus als volgt.
Heb je een WERKENDE elektrische start koop die Turbo CDI dan meteen bij:
http://spartamet-onderdelen.nl/contents ... .html#p169

Anders gewoon ombouwen en dan ben je van een storingsbron weer af.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast