Membraan testen

Technische vragen
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Membraan testen

Bericht door Spartapappa » 23-11-2019 07:51

Ik heb denk ik de manier gevonden om je membraan goed te testen.
Deze manier heb ik nog niet gelezen hier op de site..

Je neemt een membraan, en dan hou ik het ledlampje van mijn telelefoon tegen het inlaat gaatje aan.
Als je dan even het omgevingslicht wat dimt o.i.d, dan zie je iets licht langs het plaatje naar buiten schijnen.
Je kun nu door het plaatje te draaien, of iets te verbuigen de passing 100% krijgen.
Dit is nu te zien wanneer er geen licht meer naar buiten komt.

Ik heb dit bedacht door de licht test van de venture.
Dit werkt dus echt perfect voor het membraan !
Ik dacht ik deel dit even met mijn mede metters.....
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Membraan testen

Bericht door Vrotkees » 23-11-2019 16:37

Je komt aardig in de buurt maar testen met de blaas zuig test blijft het beste ;)
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Membraan testen

Bericht door Spartapappa » 23-11-2019 17:31

Die deed ik er achteraan.
En dit bevestigde de licht test voor het membraan...😀
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Membraan testen

Bericht door spartarie » 24-11-2019 00:35

UIt het handboek:
Afbeelding
Hieruit blijkt dat een kleine opening (max. 0,2 mm) toelaatbaar is.
Mijn idee: Hoe meer hij afsluit in ruststand, hoe beter, en daarbij kan een lichttest zeker helpen.
Zuigen en blazen geeft i.i.g. duidelijkheid ;) .
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Membraan testen

Bericht door Spartapappa » 24-11-2019 08:27

Dat wist ik niet Arie, dat er een tolerantie van 0.2 mm in mocht zitten.
Ik had hem voor bijna 100% dicht...
Alleen wat mij al meer is opgevallen dat als ik het membraan monteer zonder carburateur, en ik draai aan de poelie.
Dat ik een soort van zeurend geluid hoor van het membraan. Hij loopt wel gewoon goed verder....

Zal een carbonplaatje beter werken?
Is al eens eerder gedaan op het forum...
Heb jij daar ervaringen mee Arie?

Oja...ik heb dat 399 blokje gereviseerd dat bij de herenmet zat. Dit blokje was gereviseerd volgens de vorige eigenaar.
Alleen kreeg ik hem/haar niet lekker aan de loop.

Nu heb ik pas de verkoper nog gesproken en gevraagd wat er vernieuwd was. Niks dus!
Alleen een andere koppeling gemonteerd i.v.m vastgelopen koppeling.
Verder had hij de ouwe keeringen gebruikt, deze waren zo hard als sinterklaas zijn k...

Wat is er gebeurd, alles visueel geïnspecteerd en alles vervangen wat minder/slecht was.
Dat waren alle keeringen, ook gelijk de zuigerveer en pistonpen met veertjes meegenomen.
Ook gelijk even de aandrijfas gedemonteerd, en het grote kogelager vervangen (was erg uitgelopen/gelubberd)

Het motortje was verder in een 100% staat.
Dit was/is het beste motortje wat ik tot nu toe gezien had.
Elke cilinder had/heeft wel een veegje/groefje o.i.d..
Maar deze cilinderwand is gewoon nog nieuw!
Krukas ook keurig niet ingelopen o.i.d
Koppelingsklok absoluut nieuw staat! (koppelingsegmenten ook goed)
Zuigertje de beste/netste die ik tot nu toe gezien heb.
Al met al zeer tevreden!
Alleen snap ik niet dat de beste man de ouwe keiharde keeringen heeft gebruikt.
Daarom liep dit blokje niet lekker door die harde keering..
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Membraan testen

Bericht door spartarie » 24-11-2019 11:22

Ik rij uitsluitend met carbon veertjes, en mij bevallen ze goed.
Hoe ze te maken heb ik hier beschreven: viewtopic.php?f=10009&t=4467
Te koop bijvoorbeeld hier: https://www.k-parts.nl/membraanplaat-ve ... 30-mm.html

Reviseren: Dat begrip leidt nog wel eens tot verwarring.
Ik versta onder reviseren dat het blokje geheel uit elkaar gaat en dat alle onderdelen beoordeeld en zo nodig (preventief) vervangen worden.
Een ander vervangt alleen een zuigerveertje of draait er een nieuwe bougie in zodat hij weer enigszins loopt...
en biedt het als zijnde "een gereviseerd blokje" op MP aan.
Ik noem dat niet gereviseerd maar gerepareerd. :roll:
Wat een totale revisie kost.....dat weet je inmiddels. ;)
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Re: Membraan testen

Bericht door fehntjer » 24-11-2019 15:27

Moin,
jep deze 0,2mm is een richtlijn van Bing
Afbeelding
proefmethode :Zuigen en blazen
fehntjer

PS:
reviseren of repareren
In het verleden gaven ze de paarden haver, zodat ze een mooie vacht hadden..............
en vandag komt een mooie Bougie in
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Membraan testen

Bericht door Spartapappa » 24-11-2019 20:48

Mee eens Arie, sommige draaien er alleen maar een bougie in en noemen dat reviseren.
En misschien had ik ook niet van een revisie mogen spreken. Alleen heb ik meer gedaan dan de bougie en zuigerveer.
Ik ben alles systematisch langs gegaan en heb de onderdelen beoordeeld op slijtage en ongerechtigheden.
En heb de onderdelen vervangen die nodig waren, niet meer en ook niet minder...
Vandaag de proefrit, hij loopt keurig 24 km/u gps
Misschien zit er iets meer in als hij/zei even los gereden is.
Helemaal begrensd dus....

Ik heb trouwens vandaag ook gelijk mijn 499 met 199 insite even open gehad.
Ik had gezien dat de transmissie olie aardig donker was.
Een zogenaamde metaalslurrie, met een paar schilvers er in.

Toen ik het achterste gedeelte van het blokje lichte verwachte ik het ergste...
Maar dat viel me mee, ik dacht namelijk dat ik toch te weinig gevreesd had waardoor de tandwielen aan liepen.
Maar er waren geen sporen van te vinden.
Ik had voor ik de motor opende, al met een magneetje de ijzer test gedaan. En ja hoor het bleef eraan zitten.

Toen zag ik dat op twee grote tandwielen aan de bovenkant (platte gedeelte) er op sommige tanden hele kleine stukjes uitwaren.
Deze stukjes waren uiterst klein, zo klein dat je heel goed moest kijken. Maar het zat er wel!

Ik begrijp er helemaal niks van blokje loopt zo mooi!
Gelijk heb ik alles gereinigd en na gezien, ik zag verder geen schade o.i.d.
Er zijn gewoon een paar stukjes uit het tandwiel gebroken.
De tanden zijn verder intact en functioneren goed (vallen netjes in elkaar)

Iemand een idee???
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Membraan testen

Bericht door spartarie » 25-11-2019 22:42

Ik zou die tandwielen niet meer gebruiken...
Als er stukjes weg zijn wordt de vlaktedruk op het resterende oppervlak nog groter als normaal.
Goede kans dat er dan in versneld tempo nog meer stukjes gaan wegbreken.
En die kunnen nog meer schade gaan aanrichten in nu nog goede onderdelen.
Kijk of je ergens anders een tandwielset op de kop kan tikken, event. kan ik je daar ook wel aan helpen.
Net bezig
Berichten: 189
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Re: Membraan testen

Bericht door Net bezig » 25-11-2019 23:14

Beste Spartapappa, misschien een mooi moment, als je dat zou willen doen, voor een foto, ter lering.
En het vlakke deel van de tand heeft toch normaliter geen contact met een ander tandwiel ?
Pitjes op de raakvlakken, ook wel de evolventen genoemd, zijn bij tandwielen ( van de met weet ik het niet hoor ) niet ongewoon.
Meestal het gevolg van een te hoge vlaktedruk, "lassen" , die dan afbreken, "pitting".
Daar wordt als het niet te gek is, niet zorgelijk om gedaan.

Terzijde, om dat lassen te voorkomen heet de olie meestal sae 70 of 75 EP, de 70 of 75, is een hoger getal dan normaal om aan te geven dat ie voor tandwielen is, slaat niet op de reële viscositeit hoor.
De EP betekent extreme pressure en beteken dat er fosfor is toegevoegd, dat is ook het typische luchtje van de olie, die "blust" de las, om zo de pitting te voorkomen.
Fosfor tast wel koper/messing synchromessen aan, vandaar versnellingsbakolie niet verversen, De Sachs bevat denk ik nauwelijks messing.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast