E10

Alles wat nergens anders thuishoort en voorstellen.

Net bezig
Berichten: 189
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Re: E10

Bericht door Net bezig » 19-02-2020 00:42

Behalve een lagere calorische waarde (laten de leveranciers trouwens het verschil eens bekend maken, hebben we toch recht op, komop EU doe eens wat voor die 5 mld die wij straks af moeten dragen ) ben ik ook beducht voor de kunststoffen, met name voor auto's, namelijk de klepsteel seals.
Wie herinnerd zich niet al die rokende auto's, behalve de zuigerveren waren het vooral de klepsteel seals die gingen lekken.
Klaar ben je als je die (als bejaarde) moet vervangen, hell of a job.
Geblazen motoren hebben dat niet dan is de olielekkage altijd de andere kant op en komt de olie niet in de cylinder.
Maar het eenvoudige volk met de atmosferische motor is straks natuurlijk weer de klos.
Trouwens niet normaal, gaan ze caravan trekken met een 1400 cc motor, omdat de wegenbelasting lager is.
Maar de mensen zeggen op de camping zo dat viel wel tegen het verbruik, ja logisch de brandstof brengt je naar boven en niet die kleine motor. Dezelfde arbeid vraagt evenveel brandstof.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: E10

Bericht door Vrotkees » 20-02-2020 00:10

Euro 98 is moeilijker te krijgen klopt
maar er komen steeds meer pompen en benzines bij die het gaan verkopen is mij opgevallen

BP ultimate is altijd al een RON 98 brandstof geweest (0% alcohol)
Shell Vpower was RON 96 met 5% alcohol dat is nu RON 98 met 0% alcohol geworden.
Total Excilium 98 is ook van een RON 95 naar een RON 98 brandstof gegaan.
Texaco, Tango en Tinq verkopen regelmatig super 98 (5% alcohol) aan hun pompen maar niet alle hebben het.
En als het echt niet lokaal te krijgen is dan kun je nog Alkylaat benzine nemen voor je snor/brom/motorfiets.

Vooral motoren met 1/2 cilinders en een carburateur hebben de meeste problemen door de 10% alcohol.
Injectie systemen op 3 en meer cilinders kunnen dat E10 bocht gebruiken
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: E10

Bericht door Vrotkees » 03-04-2020 17:04

Voor de mensen die ECHT geen alcohol vrije Benzine kunnen krijgen is er een oplossing.

Het is eigenlijk een heel simpele oude scheidingstechniek dat al gebruikt word sinds het begin van interne verbrandingsmotoren.
Het is de waterafscheider.
Benzine heeft een lager soortelijk gewicht dus de benzine dreef altijd BOVEN op het water

Nu komt het leuke
Alcohol trekt water aan en benzine heeft nog steeds een lager soortelijk gewicht dan het alcohol-water mengsel.

Dus door water toe te voegen aan de benzine kun je het alcohol-water mengsel uit de benzine halen.
je hoeft alleen het Alcohol-water mengsel af te tappen :D

https://www.youtube.com/watch?v=bEf9Fdvx_Sc
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: E10

Bericht door spartarie » 03-04-2020 21:40

Vrotkees schreef:
03-04-2020 17:04
Voor de mensen die ECHT geen alcohol vrije Benzine kunnen krijgen is er een oplossing.

Het is eigenlijk een heel simpele oude scheidingstechniek dat al gebruikt word sinds het begin van interne verbrandingsmotoren.
Het is de waterafscheider.
Benzine heeft een lager soortelijk gewicht dus de benzine dreef altijd BOVEN op het water

Nu komt het leuke
Alcohol trekt water aan en benzine heeft nog steeds een lager soortelijk gewicht dan het alcohol-water mengsel.

Dus door water toe te voegen aan de benzine kun je het alcohol-water mengsel uit de benzine halen.
je hoeft alleen het Alcohol-water mengsel af te tappen :D
:idea: :idea: :idea:
1) Men neme een jerrycan en knutselt er een aftapkraantje aan.
2) Je tankt precies 3,5 liter E10.
3) Thuisgekomen voeg je 0,65 liter water toe.
4) Even flink schudden....
5) Een tijdje laten bezinken en....
6) Je kan exact één liter jenever aftappen.
7) Wat overblijft kan je gewoon in je metje verstoken, wel nog tweetakt olie toevoegen natuurlijk!
:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: E10

Bericht door Vrotkees » 03-04-2020 23:29

is helaas niet drinkbare 65% ethanol jenever maar is wel de perfecte methanol alcohol om mee schoon te maken. :D
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Re: E10

Bericht door Prutser-2009 » 04-04-2020 08:20

ieder nadeel heeft zijn voordeel :mrgreen:
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: E10

Bericht door spartarie » 23-07-2020 17:51

Zoals gezegd tank ik nu ook in de auto BP ultimate.
Inmiddels 4 tanks leeg gereden, in totaal 165 liter getankt en daarmee kwam ik 2810 km ver.
Dat levert een verbruik op van precies één op zeventien, en zover kwam ik ook zo'n beetje met de oude E5 benzine.
De enige keer dat ik E10 getankt heb kwam ik aanzienlijk minder ver met een volle tank, het verbruik was toen 1 / 15,8.
Juist omdat dat zo opviel ben ik dus ultimate gaan proberen.
Nog te vermelden waard; mijn rijgedrag is eigenlijk altijd hetzelfde, en per tank is het een vrij constante mix van korte en lange afstanden.
Nu een rekensommetje:
Ultimate is 9 cent duurder per liter, voor die 165 liter heb ik dus 0,09 x 165 = € 15 meer betaald dan wanneer ik 165 liter E10 getankt zou hebben.
Maar; Voor die 2810 km zou ik dan 2810 gedeeld door 15,8 = 178 liter E10 nodig gehad hebben.
Dat is dus zo'n 13 liter meer, reken ik € 1,50 per liter komt dat € 19,50.
Voorlopige conclusie: Met ultimate rij ik iets voordeliger, alhoewel het verschil klein is.
Prijstechnisch is er dus haast geen verschil, wat wel verschilt is de kwaliteit en houdbaarheid van de benzine.
Ik ben om, ook in de auto komt geen E 10 meer.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: E10

Bericht door Spartapappa » 23-07-2020 21:13

Ik tankte al 98 in mijn auto.
Bio ehanol kan geen schade veroorzaken aan moderne motoren. Nu heb ik een moderne auto (dus motor er in)
Maar....toch bind ik de kat niet op het spek.
Mijn motto, baat het niet dan schaat het niet !
Ook in het metje tank ik 98 bp ook hier maar 5% ethanol.
Wat ik wel appart vind is dat ik regelmatig geplaagd blijf door vervuilde sproeiers.
Nu gooi ik feulfitt door de brandstof, en als ik dan een vervuilde sproeier heb. En ik pak b.v de volgende dag mijn metje dan rijd hij weer goed.
Dit heb ik al medere keren gemerkt.
Dus de feulfitt ruimt de vervuiling op als het ware.
Ik gebruik de dunne benzine slang, deze past door het gaatje van het afdekkapje. Alleen is deze van een soort rubber.
Dit geeft misschien wel het probleem ??? (Ze lossen op)
Wel zijn al deze benzineslagetjes allemaal nieuw op mijn metjes.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: E10

Bericht door Vrotkees » 24-07-2020 10:05

er zit altijd iets verontreiniging in de benzine van de pomp.
al die keren overpompen raffinaderij - opslagtank - binnenschip - tankwagen - ondergrondse tank - tank geeft altijd iets deeltjes.
bij onze gevoelige metjes carburateurs is dat funest daarom gebruiken we fuelfit
op de pomp staat E5 (max maximaal 5% alcohol hebben) maar BP ultimate heeft geen alcohol ook nooit gehad.

Ik had ook problemen met de auto naar de invoering van de E10 eind vorig jaar.
De auto liep gewoon niet lekker onder in de toeren ( bokken ) en ik haalde maar 420 km uit een tank ipv 525.
Heb Ultimate getankt en het probleem was opgelost reed 550 km op een tank en geen bokken.

Ik tank nu half half (E5 gemengd) en rijd weer als vanouds 525 km op een tank met benzine
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast