Bredere achterband, voor- en nadelen

Alles wat nergens anders thuishoort en voorstellen.

Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Bredere achterband, voor- en nadelen

Bericht door Spartapappa » 06-02-2020 18:18

Je zou inderdaad al helemaal origineel de 28/30 aantikken.
Ook zou je achtervork langer zijn en je uitlaatstang (bevestiging)
En als je dan een kapot achterwiel zou hebben, heb je echt een serieus probleem. (herenmetjes zijn schaarser)
Ook een uitlaat zou moeilijker te vinden zijn.
Bah ! Wat een problemen levert dit op zeg !
Toch maar blij dat ze allemaal 26 inch zijn🙏
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Bredere achterband, voor- en nadelen

Bericht door Vrotkees » 06-02-2020 20:41

er is bewust voor 26" gekozen om verschillende redenen.
- 28" gegoten achterwiel was niet sterk genoeg daarom is in Zweden nooit de spartamet verkocht.
- makkelijker opstap voor het beoogde te kopen publiek.
- overschot aan 26" fietsframes die steeds minder verkocht werden
- gebruik van de oude machines.

Sparta heeft van eind 1985( protypesvoorserie, produktie begon voorjaar 1986) tot eind 1999 zo een 200.000 Spartamets in totaal gebouwd.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Bredere achterband, voor- en nadelen

Bericht door Spartapappa » 06-02-2020 21:29

Wat ik me nu afvraag,als ik lees dat er tot 1999 200.000 Spartametjes verkocht zijn.
Hoeveel zouden er nog over zijn ? (ik denk dat niemand dat weet)
En hoeveel herenmetjes zijn er gebouwd ? En van over nu.
Want ik hoor altijd dat de heren uitvoering minder gebouwd is.
Maar er worden toch regelmatig nog herenmetjes aangeboden op mp.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Bredere achterband, voor- en nadelen

Bericht door Vrotkees » 09-02-2020 11:10

Ik schat dat van de 200.000 metjes er nog maximaal 10.000 wereldwijd over zijn.
Vergeet niet dat ze massaal weggegooid zijn toen de kenteken en rijbewijs plicht kwam.
Dat is ook gebeurd met andere brommers zoals Vespa ciao's,Puch maxi's enz. enz.
Velen hebben destijds een goedkope chinese scooter gekocht.
Er is destijds ook flink geëxporteerd naar Polen en andere voormalige Oostblok landen.

Helaas zijn de bedrijfs papieren van Sparta destijds door het faillissement door een boze medewerker meegenomen.
deze weigert pertinent inzicht te geven in de papieren ook aan de Sparta brom en motor fietsclub
dit is vrij lastig voor alle Sparta snor/brom/motor fietsen.

Er zijn nog oude magazijnboeken die nog een groot deel van de technische gegevens van de brom en motor fietsen bevatten.
Helaas zijn er geen magazijnboeken over de Spartamet en Elektrische fiets.
Dat waren destijds de kip met de gouden eieren en daar is alle informatie van meegenomen.

Informatie die ik heb is van mensen die bij Sparta gewerkt hebben en van fietsenmakers die ze verkochten.
Heren frames was gemiddeld 10% van de gehele productie van alle Sparta fietsen dus als ik dat ook gebruik voor de Spartamet maximaal 20.000 stuks.
Heren frames zijn steviger en rijden stabieler dus zijn er verhoudingsgewijs( %) ook meer over.
Vooral langere personen zweren bij een herenframe i.v.m. de stabiliteit.

De 2 zeldzaamste frames zijn de berceaux (mixed) en het herenframe.
Het Berceaux frame is in ieder geval al behoorlijk aan het stijgen in prijs.
Ik verwacht dat het herenframe ook meer waard gaat worden omdat het beter geschikt is voor langere mensen.
De rabbit zal geen succes worden want je kunt er geen standaard spartamet frame onderdelen voor gebruiken.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
wilco
Berichten: 138
Lid geworden op: 05-01-2016 02:20

Re: Bredere achterband, voor- en nadelen

Bericht door wilco » 23-07-2020 17:19

Beste medestrijders

Ik heb vorige maand het voorwiel van mijn sachs classic krom gereden, bij het uit de bocht vliegen.
Nu ben ik opzoek naar een ander voorwiel (MP), nu ben ik de maten aan het opnemen, en kom er achter dat de banden maat van de spartamet en
hercules 590 is, terwijl de banden(zowel voor als achter) op de classic 559 hebben.
Dus als ik het goed begrijp is de velgmaat anders.(of niet???????)
Kan ik dan de banden dan wel uit wisselen en kan ik een 590 velg in de classic zetten of passen de remblokjes dan niet meer.

Wilco

PS ik zoek nog steeds een nieuw voorwiel wie o wie?
Wie de klomp past trekt hem aan.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Bredere achterband, voor- en nadelen

Bericht door Vrotkees » 24-07-2020 10:19

de 559 voorvelg van een classic heeft knijpremmen en is niet makkelijk 2de hands te krijgen.
de zeer iele voorrem blokjes verslijten snel zodat snel metaal op metaal gereden word en de velg randen kapot gaan.
een standaard 590 velg kun je niet monteren op een classic omdat je de hoogte en ook niet de bevestiging van de rem naaf hebt.

Er is echter een beter dan origineel oplossing
de 559 velgmaat komt heel veel voor bij mountainbikes.
een nieuwe voorvelg inclusief een veel beter remsysteem (cantilever, rollerbrake, schijfrem) is standaard zo op te bouwen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
wilco
Berichten: 138
Lid geworden op: 05-01-2016 02:20

Re: Bredere achterband, voor- en nadelen

Bericht door wilco » 25-07-2020 16:18

Oké Vrotkees ga ik mijn zoektocht verleggen naar de mountainbikes.

Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast