Sachs Companion 2005
Sachs Companion 2005
Hallo,
Mooi forum, met veel handige info. Dank aan allen die actief bijdragen/droegen aan de kennis op dit forum! En gelijk maar even mijn "metje" voorstellen.
De basis was een Companion uit 2005 met een TK carb en elektrische start. Defect, stond meer dan een jaar stil, buiten in weer en wind en ging naar het oud ijzer. Zo'n damesfiets met een lelijke hoge bagagedrager.
Leuke uitdaging om het blokje weer betrouwbaar te krijgen en het ding wat beter te laten smoelen. Het volgende is de afgelopen weken (al) gedaan:
- Het blokje: nieuwe pakkingen carburateur, 2e hands rode bobine, nieuwe bougie, benzinefilter, chokeschuif, veertje gasschuif, palveer (nokken freewheel), wat losse ringetjes, boutjes en schroeven, uitlaat ontkoolt, olie, onbegrensde CDI, remschoenen ontvet. En verder het gangbare werk: carburateur venturi trekken, ultrasoon reinigen etc.
Loopt nu goed, tussen de 27 en 32 km/u, (mengverhouding nu in het begin 1:50). Maar stationaire loop (slaat dan snel af) en dan herstarten met warm blok is nog niet goed.
- het uiterlijk: een los tankje, ouderwetse koplamp (+ inhoud van een led koplamp hierin ingebouwd, nieuwe spatborden, een oude steeksleutel 14-17, nieuwe benzineleiding, ander zadel (tijdelijk: ben nog op zoek naar een lepper primus zadel), ander stuur, achterlicht/reflector, zwarte verf, wat las/slijp/boor werk. Er af: dynamo, koplamp, achterlamp, (lelijke) stuur, verroeste spatborden (lelijke) achterdrager en tankje.
Enfin, nog wat foto’s:
En hiervoor (koplampsteun) was de sleutel 14/17 nodig:
Nog te doen: Gaskabel vervangen (is wat gerafeld), electrostart herstellen (drukkplaat starttandwiel uitgelubberd), plekje vinden voor batterijbox en deze en de startknop weer monteren, veer die het voorwiel recht houdt weer monteren.
Wensenlijst: Bagagedrager ombouwen naar voordrager, geveerde voorvork met schijfrem.
Mooi forum, met veel handige info. Dank aan allen die actief bijdragen/droegen aan de kennis op dit forum! En gelijk maar even mijn "metje" voorstellen.
De basis was een Companion uit 2005 met een TK carb en elektrische start. Defect, stond meer dan een jaar stil, buiten in weer en wind en ging naar het oud ijzer. Zo'n damesfiets met een lelijke hoge bagagedrager.
Leuke uitdaging om het blokje weer betrouwbaar te krijgen en het ding wat beter te laten smoelen. Het volgende is de afgelopen weken (al) gedaan:
- Het blokje: nieuwe pakkingen carburateur, 2e hands rode bobine, nieuwe bougie, benzinefilter, chokeschuif, veertje gasschuif, palveer (nokken freewheel), wat losse ringetjes, boutjes en schroeven, uitlaat ontkoolt, olie, onbegrensde CDI, remschoenen ontvet. En verder het gangbare werk: carburateur venturi trekken, ultrasoon reinigen etc.
Loopt nu goed, tussen de 27 en 32 km/u, (mengverhouding nu in het begin 1:50). Maar stationaire loop (slaat dan snel af) en dan herstarten met warm blok is nog niet goed.
- het uiterlijk: een los tankje, ouderwetse koplamp (+ inhoud van een led koplamp hierin ingebouwd, nieuwe spatborden, een oude steeksleutel 14-17, nieuwe benzineleiding, ander zadel (tijdelijk: ben nog op zoek naar een lepper primus zadel), ander stuur, achterlicht/reflector, zwarte verf, wat las/slijp/boor werk. Er af: dynamo, koplamp, achterlamp, (lelijke) stuur, verroeste spatborden (lelijke) achterdrager en tankje.
Enfin, nog wat foto’s:
En hiervoor (koplampsteun) was de sleutel 14/17 nodig:
Nog te doen: Gaskabel vervangen (is wat gerafeld), electrostart herstellen (drukkplaat starttandwiel uitgelubberd), plekje vinden voor batterijbox en deze en de startknop weer monteren, veer die het voorwiel recht houdt weer monteren.
Wensenlijst: Bagagedrager ombouwen naar voordrager, geveerde voorvork met schijfrem.
Re: Sachs Companion 2005
Welkom,
Het is duidelijk te zien dat je al druk bezig geweest bent.
Ik zou wel de verende stuurpen wel zo snel mogelijk vervangen.
Deze staan bekend om zomaar ineens af te kunnen breken en dan ga je gegarandeerd onderuit met alle gevolgen van dien.
Nieuw vel en nieuwe tanden heb je niet zo snel als een andere vaste stuurpen
Het is duidelijk te zien dat je al druk bezig geweest bent.
Ik zou wel de verende stuurpen wel zo snel mogelijk vervangen.
Deze staan bekend om zomaar ineens af te kunnen breken en dan ga je gegarandeerd onderuit met alle gevolgen van dien.
Nieuw vel en nieuwe tanden heb je niet zo snel als een andere vaste stuurpen
Re: Sachs Companion 2005
Dank en dank voor de tip. Dan moet die stuurpen dus maar snel het veld ruimen, zit zeker niet te wachten op zo'n valpartij en de bijkomende gevolgen.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1073
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Sachs Companion 2005
Nettjes gedaan allemaal, mooi hoor!
Re: Sachs Companion 2005
je hebt al zoveel werk in je metje gestoken en de verende stuurpen is niet voor niks uitgestorven.
Je zult ook merken dat met een vaste stuurpen je metje veel handelbaarder en strakker rijdend aanvoelt.
je kunt dan zowat haaks de bocht om
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast