Alweer een berceau

Plaats hier fotos van versleten onderdelen, onderdelen die na jarenlange trouwe dienst een ereplekje verdienen of gewoon opmerkelijke versleten onderdelen
Paul87
Berichten: 46
Lid geworden op: 07-10-2013 21:38

Alweer een berceau

Bericht door Paul87 » 13-04-2018 20:58

Hi allen,

Paul kon het weer niet laten. Als grote berceau (mix-frame) fan kun je een exemplaar gewoon niet laten staan voor zo weinig geld.

Afbeelding

De marktplaats afbeeldingen vertelden me veel goeds. Berceau frame als luxe uitvoering (te zien aan de verchroomde spatborden) Blokje zonder decompresseur en mét vierkante uitlaat, zónder vierkantje! Misschien een 099? Het type blok was niet af te lezen helaas. Wel even wat kapjes verwijderd om te controleren of er sowieso wat bruikbare onderdelen op zaten. Origineel luchtfilter, originele rode CDI en een prima spoel zonder roest!

Afbeelding
Voor wie er in geïnteresseerd is, op de achtergrond staat een ander project, een jawa type 21!

Wat was er minder goed? Roestplekken op het frame en wat vergroening. Laatste jaren buiten gestaan dus .. Ook de trekstarter gaf niks mee. Volgens de vorige eigenaar is hij "lopend" weg gezet. Voor het geld was het het risico waard.

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal gedemonteerd kun je iets gemakkelijker poetswerk verrichten.

Afbeelding

Een 199 zonder vierkantje uit 1986, een eerdere 199 dus! Mijn nieuwsgierigheid liet het niet toe om het interne gedeelte pas te zien na complete demontage. Eraf dus met die uitlaat!

Afbeelding

Zo zien we duidelijk dat de vorige eigenaar hem inderdaad zelf lopend heeft weg gezet, met zon groef in de zuiger gaat het blok zelf nergens heen. Teleurstelling! Niet zo netjes van de vorige eigenaar om dit niet te melden. Het lijkt me dat je dit gemerkt moet hebben?

Met maar weinig moed en geduld om door te gaan met het splitsen van dit blok om de rest van de schade te zien zien we na het demonteren van de carburateur al iets wat liefhebbers van de (oer) Sparta nog ergere rillingen geven. Achter de carburateur schuilt iets wat niemand in zijn blok wil hebben.

Afbeelding

Juist, roest ..

Gelukkig is het orginele vliegwiel wel in uitstekende staat.

Afbeelding

Voor de oplettende foto kijker, ja er zat nog leven in het blok! Een pissebed!

Niet aangelopen en ondanks wat corrosie zeker niet ingevreten. Magneetjes steken niet uit en zijn ook niet aangetast door de roest die we eerder wel in het blok zagen. Oude motoplat vliegwielen die niet veel gelopen hebben mogen gerust in mijn kast liggen!

Na het verwijderen van het vliegwiel een oude uitlaat eronder en in de werkbank. Direct maar even een plaatje maken met iets meer licht.

Afbeelding

Afbeelding

Treurig, maar ik heb erger gezien! Na heel wat getrek de zuiger los gekregen (muurvast!) Zonder eerst naar de zuiger te kijken eerst gekeken of er nog een 2e leven in dit carter kan zitten, het is tenslotte de originele motor.

Afbeelding

Juist, voor mij niet meer bruikbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Een speciale krukas voor stationaire motoren! Deze motor heeft dus duidelijk onjuiste of geen smering gehad. En dan valt me na het bestuderen van het koppelingshuis ook nog iets anders op ...

Afbeelding

Verdomme jongens, laat die vierkante uitlaten met rust! Ik heb al zoveel moeite met het vinden van vierkante uitlaten :(

Afijn, al met al is het geen complete teleurstelling. Ergens wist ik dat ik dit kon verwachten. Wat heb ik behalve een onbruikbare carter, zuiger, krukas, koppeling en koppelingshuis dan wel?
  • De andere kant van het koppelingshuis, de kant na de keerring. Dankzij (spart)Arie weet ik nu goed hoe ik van een ééntraps koppelingshuis een drietraps koppelingshuis kan maken.
    Even een linkje als reminder voor personen die dit ook tegenkomen:
    koppelingsklok-drietraps-t4547.html


    Een nog goede 3traps aandrijfas
    Uiteraard een goed (handstart) vliegwiel.
    Een Bing carburateur welke nog prima te reviseren is
    Origineel luchtfilter
    Prima bruikbare CDI en spoel
    099ér membraam
    Origineel 099/199 olievuldopje (heb deze nog nooit stuk zien gaan!)
    Handstarterkap voor een 099/199 zonder al te veel beschadigingen en de 2 achterkapjes die vrijwel schadevrij zijn! Hier zijn bij het luchtfilter geen gaten geboord of flapjes afgebogen!
    Een achterwiel zonder gekke beschadigingen[/list:u]

    En uiteraard het frame met de verchroomde spatborden zelf! Framenr is 115*** wat inhoud dat zijn geboortejaar eind 1986 (gezien het blokje) begin 1987 (gezien het frame) zal zijn geweest. Met dit frame gaat wellicht nog een keer een leuk projectje komen.

    En als laatste en ook als vraag aan jullie. Deze met is destijds uitgevoerd met een originele Sachs kilometerteller! Wat kunnen jullie mij hierover vertellen aangezien dit de eerste is die ik tegenkom! :)

    Afbeelding

    Paul

Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie » 14-04-2018 10:03

De "spartatronic" is redelijk zeldzaam, een hebbedingetje!

Afbeelding

Dat motortje is overleden, maar aan de draaigroeven van de zuiger te zien (foto van de uitlaat) heeft ie niet veel kilometers gemaakt.
Ik had een jaartje terug een soortgelijk geval, heb er nog zat goede onderdelen uit gehaald. te-vies-om-aan-te-pakken-t4519.html
Vooral van waarde het koppelingsasje.
De prop in de koppelingsklok zal ook wel roestschade hebben, maar die kan je weer vervangen als je een koppelingsasje tegenkomt die ingelopen is bij de naaldlagertjes, van twee x slecht weer één x goed maken!
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 20-04-2018 09:19

kijk dat is een zeer zeldzame spartamet in die kleur en luxe uitvoering

Ik heb gisteren de zelfde in standaard uitvoering (witte spatborden geen spartatronic ) naar het CODA museum in Apeldoorn gebracht.
Is het model en uitvoering van de reclameposters van sparta destijds voor de spartamet.
Ik heb er een dummy motor en de originele vredestijn spartamet banden onder gezet omdat ie nooit meer hoeft te rijden.

zolang de carterdelen van zo een blokje goed is kun je zo een blokje weer in orde maken.

Op kenteken zetten zou een optie kunnen zijn.
Ik zou wel oppassen met die spartatronic die zijn leuk voor een toertochtje maar niet voor dagelijks gebruik.

Ik had vorig jaar een rode dames fiets uit 1987 met chromen spatborden en spatborden gekregen waar de spartatronic van afgebroken was.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Alweer een berceau

Bericht door Spartapappa » 24-03-2020 09:37

Tot welk bouwjaar is de Spartamet berceau eigenlijk gemaakt ?
En wat zijn de productie aantallen ?
En waren ze toendertijd ook duurder als de gewonere modellen ?
Sorry dat ik reageer op deze oude post, maar ik ben er gewoon nieuwsgierig naar.
Dit, omdat ik nu ook in het bezit ben van een berceau model.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Alweer een berceau

Bericht door Vrotkees » 24-03-2020 09:56

de berceaux/mixed frame stijl frames zijn blijkbaar tot 1988 gebouwd.
Ik zeg dit omdat ik nog nooit een bercaux frame ben tegen gekomen/gezien heb met de kunststof achterbumper ipv de metalen.
De kunststof achterbumpers zijn in de overgangsmodellen en 2de generatie metjes gebruikt.
vanaf 1988 hebben bijna alle oermetjes al de kunststof achterbumper.
1986/87ers hebben allemaal nog de doorlopende spatbordhouder.
Dit Franse type frame ( Peugeot is er mee begonnen en noemde dit type frame Berceaux ) is niet zo populair geweest t.o.v. het normale dames frame dat men makkelijker vond in het dagelijks gebruik.
De prijs was destijds hetzelfde je bestelde het frame dat je wilde. Alleen frames op maat (extra hoog voor lange mensen) hadden een meerprijs.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Alweer een berceau

Bericht door Spartapappa » 24-03-2020 13:04

Dus als ik je goed begrijp vrot, zijn ze maar twee jaar geproduceerd ?
Oja, je begrijpt dat ik nu even niet jouw kant op kom 😁

Ps: het achterlicht glaasje en de koffie hou ik te goed toch !?
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Alweer een berceau

Bericht door Spartapappa » 24-03-2020 13:06

Of maar een jaar😱 ???
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Alweer een berceau

Bericht door spartarie » 24-03-2020 20:38

De Berceaux van spartapappa.
Mooi!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Alweer een berceau

Bericht door Vrotkees » 25-03-2020 12:55

Spartapappa schreef:
24-03-2020 13:06
Of maar een jaar😱 ???
Dit type frame is tot 1988 verkocht.
Er zijn al eind 1985 van verkocht als showroommodel voor de vakhandel.
Daarom is de eerste serie Berceaux (ik hou de Franse benaming aan) geproduceerd door Hercules voor Sparta.
later zijn ze door Sparta gemaakt omdat Hercules de vraag naar Saxonetten niet aan kon (verkoop start Duitsland zomer1987)
Je kunt het verschil van een in een Duitsland en een in Nederland geproduceerd frame aan 1 detail zien.
De in Nederland geproduceerde Berceaux frames gaan de dunne bovenbuizen namelijk rechtstreeks naar de achterspat (bevestiging achterwiel) ipv naar de buizen van de zadelbuis naar de achterspat.

Theoretisch kunnen er Bercaux frames gebouwd zijn naar 1988.
Op speciale bestelling en door het personeel kon elk type frame en kleur die bestond besteld worden.
Daarom heb ik ook die zwarte Berceaux uit 1986 in een kleur die alles behalve standaard was in dat jaar (Bruin, grijs, Rood, Blauw en wit )
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Alweer een berceau

Bericht door Spartapappa » 25-03-2020 13:12

Die van mij is van october 1986, dit staat in het voorwiel.
Tenminste als het originele wiel er inzit.
Maar ik heb dan een nederlands frame zo te zien ?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast