help, ik heb de cdi onbegrensd maar hij wil niet harder.

Veel gestelde vragen over de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin2Vrotkees
Site Admin
Berichten: 455
Lid geworden op: 03-06-2009 08:00

help, ik heb de cdi onbegrensd maar hij wil niet harder.

Bericht door Admin2Vrotkees » 31-08-2009 14:11

Een van de zaken waar je naar moet kijken is of de uitlaat niet verstopt is, het andere is dat de lucht inlaat naar de luchtfilter op drie plekken een restictie kent, rij eens een stukje zonder achterste kap(maar wel met luchtfilter) en kijk of je dan wel een hogere snelheid haalt.

Haal je wel een hoger snelheid dan :
Hoe en wat van de luchtstroom naar het luchtfilter toe, er is een reden waarom het allemaal zo in elkaar zit bij de spartamet:

Oorspronkelijk zuigt hij de lucht aan vanaf de carburateur (en niet zoals op een ander forum beweerd wordt langs de ontstekingsspoel, de luchtstroom raakt hoogstens een klein stukje van de kont van de ontstekingsspoel) dit is bewust gedaan om evt vocht weg te houden maar toch een koel mengsel te behouden en tevens enigzins de vlotterbak van de carburateur te koelen.

Dus zo maar gaten boren in de onderkant van buitenkap is niet de manier, het geruis wordt er enkel meer op en de lucht wordt niet meer langs de carburateur gehaald en het ergste je krijgt NIET meer lucht bij je luchtfilter, zoals Ko al beschreef is er een opstaande lip die er voor zorgt dat de luchtfilter niet meer lucht krijgt.
Afbeelding
in de ronde cirkel is te zien welke lip in de weg zit als de buitenkap erop zit, nou kun je hier zoals met rood aangegeven is een stuk uitknippen, maar een binnenkap is lastiger te vervangen en duurder dus kun je ook de buitenkap veranderen als je dat wil.

Zo maar iets veranderen dat heeft weinig nut, je zult een oppervlakte berekening moeten maken om te zien waar je allemaal meer ruimte moet maken voor de lucht.
Want maak je op plek 1 meer ruimte en is er minder ruimte op restrictie 2 of 3 dan heeft het allemaal geen nut.


Wanneer de kappen over elkaar zitten blijft er een oppervlakte over van 168.75 mm kwadraad bij de luchtfilter
Afbeelding

bij de tweede restrictie(nummer 2) heb je een oppervlakte van 243,75 mm (eigenlijk een klein beetje meer door de gaatjes waar de bedrading doorheen komt)
Afbeelding

bij de derde restrictie heb je een oppervlakte van 364 mm
Afbeelding

dit leert ons dat we bij restrictie 1 zonder problemen de oppervlakte met maximaal 75mm kwadraad groter kunnen maken.
wat wil zeggen dat je een strook van 4 mm breed van deze onderstaande lip af kan vijlen, op deze wijze valt het niet echt op dat jij ooit iets veranderd hebt terwijl er nu wel meer lucht naar de luchtfilter kan.
Afbeelding

Wil je niet de binnenkap maar de buitenkap aanpassen dan pak je een boor van max 9.8 (de meesten hebben boor 9.5 of 10) en boor je in de ring van de buitenkap een gat, LET OP dus niet in de buitenste rand boren naar de buitenlucht maar in de ring waar de luchtfilter zit, met de buitenkap is het makkelijk even een gaatje groter boren of meerdere kleine gaatjes maken om wat te experimenteren.
Afbeelding

Controlleer wel de kleur van je bougie als je veel op topsnelheid rijdt voor een evt iets te arm mengsel.

Let wel we spreken hier over wat je maximaal aan opening bij kan maken, vaak is het niet nodig tot het maximum te gaan dus stukje bij beetje proberen wat bij jou het beste werkt


Mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd Afbeelding

http://spartamet.forum2go.tk
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast