Verschillen in motorblokjes

Veel gestelde vragen over de spartamet (en aanverwante modellen)

Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Verschillen in motorblokjes

Bericht door Prutser-2009 » 16-04-2012 09:04

Motor en blok Typen 301 en 302
A = Handstart
AE = Handstart en E-Start

301
099 3 traps zonder Deco , vierkante uitlaat van af 1986
199 3 traps zonder Deco , vierkante/ronde uitlaat van 1987 tot 1989
299 1 trap zonder Deco van 1988 tot 1991
399 1 trap met Deco van 1991 tot 1996 ook met E-Start
499 1 trap met Deco van af 1996 ook met E-Start(moto Morini Sachs licentie)
599 demontabele cilinderkop met chromen cilinderwand ipv nicasil Productie door Sachs in China uitbesteed.

302
Verbeterde 301-599 nu weer met nicasil cilinderwand met katalysator
Gemaakt door Rotary in Taiwan onder Sachs licentie

Mochten er mensen zijn die foto's van alle verschillende blokken hebben dan zie ik dat graag per e-mail tegemoet, dan kan ik het hier aanvullen
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
GerritM
Berichten: 38
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: Verschillen in motorblokjes

Bericht door GerritM » 13-08-2022 14:56

Toevallig zie ik hier voor het eerst dit bericht staan van Prutser van april 2012, dus al weer ruim 10 jaar geleden.
Je geeft hier een keurig lijstje met types en eigenschappen van de motorblokjes.

Nu heb ik een Sachsonette met een blokje 301/A, Dat zou dus een handstart moeten zijn, maar het is electresche start en handstart dus zou de aanduiding 301/AE moeten zijn.

Er is in het verleden dus vermoedelijk wat aan gesleuteld en daarbij is ooit een carterdeel vervangen.

Een paar dagen geleden heb ik al verteld over de problemen om het ding te vervoeren op een fietsdrager en dat ik daartoe de E-start er af wil halen.
Mijn vraag is nu: Past een deksel voor handstart hier gewoon op, sluit het goed aan en ben ik die "bobbels" voor de e-start kwijt?

Als ik dus die exgtra breedte van ongeveer 2.5 cm kwijt ben, zou het moeten passen.

Ik zie graag jullie reactie.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Verschillen in motorblokjes

Bericht door Spartapappa » 13-08-2022 18:58

Als je bedoeld dat je het handstart deksel over het e-start vliegwiel wil plaatsen dan is het andere woord,…nee.
Je zult ook je vliegwiel moeten vervangen.
Wel zonde eigenlijk, je bent een tijd bezig geweest om het geheel goed te krijgen, en nu toch de handstart😉
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Verschillen in motorblokjes

Bericht door spartarie » 13-08-2022 22:24

"AE" motoren ken ik niet.
Volgens mij alleen "301/A" en "301/AB".
Het verschil zit hem in de overbrenging; 301/AB motoren zijn voor de Duitse markt (kortere overbrenging, max 20km/h) en
301/A voor de Nederlandse (max 25 km/h).
Op elke motor met een deco (dus vanaf type 399) kan je E-start bouwen, dan heb je het vliegwiel met vertanding nodig.
E start er af halen kan ook, dan idd het gladde vliegwiel en de smallere startkap.
GerritM
Berichten: 38
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: Verschillen in motorblokjes

Bericht door GerritM » 16-08-2022 15:12

Nog even terugkomen op het lijstje van Prutser;
Zoals gezegd (geschreven eigenkijk) staat mop mijn blokje 301/A. Dat klopt niet want dan zou het een handstart moeten zijn. Doet er niet toe, gaan we aanpassen.
Volgens het lijstje van Prutser is de serie 301 weer onder te verdelen in typen van 099 t/m 599 en gaat dan verder met de serie 302.
ze zijn dan al dan niet met Deco, dat is ook gauw te zien.
Hij vermeld ook nog of het 1 of 3-traps is.
Wat bedoelt hij hier mee en hoe kan ik dat zien. Als het iets met de 2-takt te maken heeft word het voor mij een leermoment, want ik ben meer van de 4-takten.

Dan nog even reageren op Spartapapa:
Het inderdaad zonde om ewen net werkende e-start er af te gooien, maar ja; Je weet: als het kunstje is geslaagd is de pret voorbij. Dan zoek je weer wat anders.

Ik doe dit ook alleen om die knobbel van de startmotor kwijt te raken, anders oet ik weer mijn fietsendrager gaan verbouwen. zou het toch te zwaar worden voor het ding, gaat het gewoon niet door en bouw ik alles weer terug.

Nog één vraag: is dat vliegwiel voor de handstart kleiner in diameter dan die voor de E-start dat dat niet past> Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Verschillen in motorblokjes

Bericht door Zwaantje » 16-08-2022 16:54

GerritM schreef:
16-08-2022 15:12
Nog even terugkomen op het lijstje van Prutser;
Zoals gezegd (geschreven eigenkijk) staat mop mijn blokje 301/A. Dat klopt niet want dan zou het een handstart moeten zijn. Doet er niet toe, gaan we aanpassen.
Volgens het lijstje van Prutser is de serie 301 weer onder te verdelen in typen van 099 t/m 599 en gaat dan verder met de serie 302.
ze zijn dan al dan niet met Deco, dat is ook gauw te zien.
Hij vermeld ook nog of het 1 of 3-traps is.
Wat bedoelt hij hier mee en hoe kan ik dat zien. Als het iets met de 2-takt te maken heeft word het voor mij een leermoment, want ik ben meer van de 4-takten.

Dan nog even reageren op Spartapapa:
Het inderdaad zonde om ewen net werkende e-start er af te gooien, maar ja; Je weet: als het kunstje is geslaagd is de pret voorbij. Dan zoek je weer wat anders.

Ik doe dit ook alleen om die knobbel van de startmotor kwijt te raken, anders oet ik weer mijn fietsendrager gaan verbouwen. zou het toch te zwaar worden voor het ding, gaat het gewoon niet door en bouw ik alles weer terug.

Nog één vraag: is dat vliegwiel voor de handstart kleiner in diameter dan die voor de E-start dat dat niet past> Ik hoor het graag.


In Nederland staat er bijna altijd 301/A op het blokje. Heeft geen drol met e-start te maken. Er is 0,0% anders aan het blokje bij e-start. Het enige verschil is een andere spoel, andere startkap want die van de e-start is hoger, twee kabels naar de startmotor, knopje op t stuur en een accubox achter de benzinetank.

301 blokjes zijn van 099 tot en met 499. 302 blokjes zijn altijd 599 en herken je aan de losse cilinderkop, uitlaat met hitteschild en hebben bijna altijd een extra vacuümslang voor de katalysatorpomp.

Het vliegwiel voor een e-start is hoger dan een vliegwiel voor handstart. Dat komt door de kartelrandjes waarmee de motor het vliegwiel meeneemt. Je zult dus zoals
Volgensmij al eens eerder is gezegd door Spartapappa een handstart vliegwiel moeten monteren.

Niet in e-start kappen gaan zitten vijlen, zagen etc. Is zonde van het materiaal (het wordt lelijk) en waarom al die moeite doen als je gewoon een handstart kap erop kan gooien? Ook verpest je daarmee een onderdeel dat nu niet meer gemaakt wordt en steeds zeldzamer zal worden.

Mocht je verstandig zijn en het blokje om willen bouwen naar handstart, dan wil ik je best in de vorm van tekst en beeld laten zien hoe. Let er bij het afhalen van het vliegwiel alleen wel op dat je de moer rechtsom losdraaid. Er zit namelijk linkse draad op.
Laatst gewijzigd door Zwaantje op 17-08-2022 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
GerritM
Berichten: 38
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: Verschillen in motorblokjes

Bericht door GerritM » 16-08-2022 19:27

Dank je wel voor jme uitvoerige antwoord.
Ik heb intussen al zo veel aan het blokje moeten sleutelen dat ik weet dat het vliegwiel een moer heefty met linkse schroefdraad, bij de mijne te herkennen aan de inkeping op de punten van de sleutelvlakken.
Mocht ik problemen tegenkomen, zal ik zeker een beroep doen op jullie deskundigheid. Zeker de kennis van de verschillende uitvoeringen vin d ik indrukwekkend.

Voor nu bedankt en ik houd jullie op de hoogte. Nu eerst onderdelen bestellen.
GerritM
Berichten: 38
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: Verschillen in motorblokjes

Bericht door GerritM » 19-08-2022 19:22

Euh..... het gaat niet door. Ik heb me bedacht. Ik laat hem mooi zoals hij nu is.
Zo plotseling?
Ja. Ik was bezig met het bestellen van het deksel met startkoord en het vliegwiel en hoorde de prijzen.
Nu vind ik dat iedereen zijn geld moet kunnen verdienen en helemaal met artikelen die uit productie zijn, maar dit werd me toch te gek. en als het nu noodzakelijk was.....

Ik ga dus opnieuw bezig met mijn fietsendrager en hem nogmaals verbouwen, maar nu goed.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Verschillen in motorblokjes

Bericht door Spartapappa » 19-08-2022 19:33

Je kunt beter een sloop Spartamet kopen en die strippen voor extra onderdelen.
Kijk alleen uit dat je het niet zo ver als mij laat komen😁
GerritM
Berichten: 38
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: Verschillen in motorblokjes

Bericht door GerritM » 22-08-2022 17:07

Euh..... Daarmee maak je mij wel nieuwagierig.
Of bedoel je dat je een nieuwe schuur hebt moeten bouwen om de onderdelen op te kunnen bergen?? :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast