mijn spartametje 2005

Veel gestelde vragen over de spartamet (en aanverwante modellen)

huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 20-03-2022 20:08

nouw nieuw hier, dan hoop ik dat ik het hier onder goed zit.? als dat niet zo is hoor ik het wel.?

sins kort een spartamet gedoneerd gekregen, zou eigenlijk voor de verkoop zijn, en dus dat ding mee genomen. ( bij een hele goede kennis van me )
was ooit van ene oudere mevrouw geweest, die werd slecht ter been toen naar mijn kennis, en die heeft er een enkelt jr op gereden en in de hoek van de schuur beland. nu stond hij in de weg ivm electrofietsen en zo bij mij terecht gekomen . 100% eerlijk ding en dat is er wel van af te zien.

goed zo gek als ik was. hij moet wel draaien . ik er mee aan de slag, nou ding draait zat oude benzine in en ik alles gespoeld en fris gemaakt.
van alles na gelopen en gelijk eens op dit form me ingelezen, met wat er aan z,n ding gebeuren moet of nodig is.
ik was zover om de sparta te starten. na ene keer of 4 starten aan het koortje. vond ik hem vreemd lopen.
wist geen stand van gashendvat en stand van choke / stop schakelaar dus ook wel ff ingelezen hier en wat youtube dingetjes bekenen.
ik was er uit .. goed ik starten maar bleef zwaar lopen. niet mooi stationaair en dacht ja zal wel ding is van laatste 2005 gelopen dus daarom wat rook.
had ook niet gelijk de 1op100 gedaan en had 1 op 50 gedaan. goede olie die ik hier normaal gebruikt voor brommers.

nou het draait maar was er zelf niet tevreden over. dit kon anders.
al snel kwam ik er achter dat er een wisseling gedaan is met de choke en gas kabels. dus als je gas geef, ging de choke klep open dicht en de choke op het stuur was de gasschuif.
mooi ff omgedraaid en war nippels afgesteld.
en ja starte stukken beter en bleef langer netjes lopen. stationair nog niet helemaal maar dacht laat ik niet overhaast gaan alles verdraaien miss moet het wat uit de winterslapen komen.

ik heb ook nog geen enig idee in welke conditie het blok is. zal denk niet echt slecht zijn, ( gezien de fiets zelf ) heel netjes allemaal.
door ilegaal wat stukjes op gereden te hebben ging het blokje beter en beter draaien. minder roken. en pakte lekker op. ( tuurlijk weet ik niet wat ik moet verwachten van de sparta maar heeft me gelijk getrokken
( ding moest in de verkoop , maar heb na 1 dag gelijk besloten dat hijs goed.
niet op MP terecht kom ( waar ik hem al wel op gezet had / en een goed bod op kreeg )
ding uit de verkoop en zelf eens mee gaan expirimenteren en miss?? miss met de vrouw zelf is mee gaan rijden ? al zijn het korte stukjes om even mee naar een winkel te gaan ( gezien de brandstof prijzen. is er hier snel de lol mee af.)
maar het verbruik van een spartamet. vind ik dan ook stukken beter, en leuker klinken .

goed van alles aan het ding netjes gemaakt. maar nu zou er een kenteken op moeten.
hele verhaal rdw dat weet ik wel. maar waar let rdw op ?

heb hier ook draadjes mij ingelezen. en ben al wat meer te weet gekomen , ik begreep dat zo,n standaard ding niet al te netjes loopt. er zit nog al verschil in.
nu heb ik er zo eentje die wil nog al eens wisselend stationair lopen. als ik netjes afstel. en een kort rondje me gaat rijden en thuis kom. dan is het stationair weer reuze hoog en dan denk ik... nou zonder dan er een slipkoppeling aan loop zou dit toch netjes moeten lopen dan?
ik moet dus een compromie sluiten tussen net niet te zacht en net niet te hard.

daarmee moet hij door een keuring komen???
mag hij iets roken en vooral als die koud is?

wilde ook niet plots gehaast ene blok open maken ivm een keerring die er uit kan schieten . en heb ook daarin nog geen testen gedaan.
hij draait verder netjes loopt prima. luchtfiltertje schoon gemaakt en zonder draaide hij en stuk beter. ( niet zozeer sneller ) maar pekte gewoon frisser op. die tip had ik al gelezen hier.

verder wilde ik voor een keuring niks overhaast doen maar mijn gevoel zegt dat het nog beter kan lopen .

mochten jullie andere ideen hebben dan hoor ik dat graag. ik ga niet overhaast te werk. maar de pnten die slecht zijn die kan ik zo veranderen ( banden verlichting enz enz )
maar kwa blok. nog geen idee wat ik inwendig tegen kom denk niet veel. maar een inkijk zou miss op zijn plaats zijn?

gr
zou er graag een foto van laten zien, ff geen idee hoe?
ding ziet er fantastisch uit.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door Spartapappa » 20-03-2022 20:40

Bij de RDW kijken ze of er geen speling op bv balhoofd zit.
Of remmen banden en verlichting klopt.
En waar ze ook naar kijken is herkomst,..het mooiste is als er bijvoorbeeld een document bij zit waar de herkomst uit op te maken is.
Denk hierbij aan een koop overeenkomst of een originele aankoop nota.
Is dit er niet bij, dan gaan ze een indentiteits onderzoek doen.
Waaruit de herkomst van het voertuig moet blijken.

Ik ben dit RDW traject toen ook gestart voor mijn 86er mixed frame Spartamet.
Maar uiteindelijk na lang wikken en wegen toch maar verkocht zonder kenteken.
wilco
Berichten: 138
Lid geworden op: 05-01-2016 02:20

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door wilco » 20-03-2022 22:28

Beste Huug

Even opletten dat je het bouwjaar op het kenteken krijgt, en niet de datum van eerste uitgifte, hier kan je in de toekomst misschien je voordeel mee doen.
Misschien voor ontheffingen of vrijstelling van zaken ivm leeftijd (niet van de bestuurder)

Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 20-03-2022 22:34

jaa precies dus technisch in orden. hele ding klopt. enkel de banden zitten scheurtjes in. dus die moeten vervangen worden.

heb alles al netjes gemaakt.
blok goed afstellen en dan eens voor de keuring gaan.

kwa blok heb ik hier al gelezen dat er verbetering zijn om hem netjes of beter te laten lopen maar moet natuurlijk geen raket aanbieden bij het rdw. dus dat was ik van plan om dat later te doen als hij gekeurd is.

de kennis zou ene nette brief schijven dat ik dit ding eerlijk heb verkregen. en dat moet voldoende zijn hij heeft niks geen papieren er van . en ook geen oud verzekerings bewijsje of zo.
vroeger was het betalen kreeg je een plaatje in huis inclu de bijbehorende papieren en dat was het.

maar heb er zin in.
ow moeten er banden onder van en juiste snelheid of versterking ?

gr en bedankt.
oke bedankt wilco. zou er op letten
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door Spartapappa » 21-03-2022 05:40

Er zaten vroeger gewoon vredestein banden onder een Spartamet.
Nu hebben al veel atilekbanden van bijvoorbeeld CST of Schwalbe al een e-bike 25 km keur in de band staan.
Er zijn er zelfs ook al met 50 km keur.
Dus als je de 25 km uitvoering zou monteren ben je veilig.
Al betwijfel ik of daar überhaupt naar gekeken gaat worden, maar je weet maar nooit.
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door Zwaantje » 21-03-2022 07:18

Neem ook een printje meet met de framenummers op het forum. Zo kunnen ze zien hoe het werkt met het bouwjaar. Ook staat dit in verschillende onderdelen op de fiets. Typegoedkeuringsnummer vinden ze ook leuk. Deze staat als het goed is ingeslagen op het balhoofd. Hoe meer informatie hoe makkelijker het wordt.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 21-03-2022 08:20

okee papa, nou dan gaan we daar eens naar kijken.
verder is zover ik weet goed.

zwaantje.
nogmaals, ik heb er niks bij en ook de kennis van me, ook niets. hij had hem ook zo gekregen dus ???

zal alle nummers opzoeken en opschrijven en met het oude kentekenplaatje en de geschreven brief laten zien .
geen idee , we zien het wel.
op het blok staan wat nummers / stikkertje. en heb onderaan bij de trappers een nummer gezien.
ook gelezen dat het op velgen staat, maar heb voor geen nummer er in staan en achter . denk ik niet
maar loop hem wel ff na

al vast weer bedankt gr
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door Vrotkees » 21-03-2022 09:37

Hoi Huug welkom op het forum,

Het lijkt er sterk op dat je een goede basis hebt om mee te beginnen met metje rijden.
We zijn allemaal ooit eens begonnen en kijk wat het ons allemaal heeft gebracht.

Het is niet alleen een superhandig STRONTEIGENWIJS vervoermiddel je houd er ook een zeer leuke hobby aan over :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 21-03-2022 11:52

nouw precies vrotkees.

dacht ook hup op MP zetten. en zien wel wat het opbrengt.
maar hoe meer ik vuil ben gaan weg halen, hoe beter hij er uit kwam te zien.

zelf was ik aardig onder de indruk dat toen ik in de spatborden keek, er geen vuil in zat. keek naar mooi fabrieks gespoten spatbortjes zonder roest. en toen dacht ik.. hee van af 2005 stil gestaan. en er zo uit zien.. dan is en de eerste koper/ rijder er zuinig op geweest, en mijn kennis er ook niet veel me weg geweest althans niet in slecht weer mee gereden.

frame is net zo. wel gebruiks sporen. maar niks weg geroest of vrot.
de spatbord uithouders. daaraan kan je wel zien dat er lichte roest op zit maar dat is dan ook het enigste wat er aan is.
toen had ik... hee wat liefde geven, met wat geduld beetje rustig uit de winterslaap halen. de dingen er aan doen die ff nu nodig zijn...( olie frisse benzine / hier en daar dingen vast zetten na lopen. balhoofd / remmen / verlichting/ wat vet en olie , en zie daar . pracht ding.
zou nog een nieuw luchtfiltertje moeten doen andere nieuwe bougie. en dan is kijken wat er verder aan mankeer ??
ik denk ook als dit gedaan is, het ook alles was wat er gedaan moest worden. ding is 99,9 % perfect.
geen idee van welk jaar hij is.
heb al cool uit de uitlaatflens gehaald. merk je niet echt veel van maar wat weg is is weg !

we gaan het zien. als die goed draait en ons bevalt dan mag die blijven. :D
huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 25-03-2022 08:58

heren, hoe ver moet de gasschuif open ( is dat helemaal verdwenen , of nog zichtbaar ? )

krijg het gevoel dat ik op het gashandvat. een kwart volgas , totaal niets doet. vandaar mn vraag.
aangezien dat er buiten op een gasstang en borgveertjes zit. / een afstelling gemaakt kan worden ? miss is daar een afstelling / maten voor ?
gr
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast