mijn spartametje 2005

Veel gestelde vragen over de spartamet (en aanverwante modellen)

Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door spartarie » 28-03-2022 20:51

Ik moet u toch aanraden een voor de spartamet voorgeschreven bougie te gebruiken.
Die u nu heeft is te lang.
Hij raakt weliswaar de zuiger niet, maar het stuk van de schroefdraad wat nu in de motor
zit komt helemaal vol te zitten met kool.
En als de bougie er dan ooit eens uit moet heb je de poppen aan het dansen.
In het ergste geval gaat dan de schroefdraad in het carter kapot..
viewtopic.php?t=778
huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 28-03-2022 21:26

was ook niet de bedoeling om hiermee door mee te blijven rijden. :D
ik was ook opzoek naar een beter lopend motortje. en ben ook blij dat jullie mij daar ook bij helpen met tips.

tuurlijk ga ik een geschikte bougie kopen er voor. maar de oude was kennerlijk te slecht . en aangezien mijn kennis in de spartamet nul is. neem ik het ook zondermeer aan.
was ook niet van plan om er zo mee door te blijven rijden. heb nu gevoeld dat hij goed draait en weet een / de oorzaak.

verder zo als ik al typte. GOED IS GOED ,oorzaak gevonden. ik blij, ;) dan afblijven en in orden maken. ;)

en verder zie ik geen problemen meer. lees me in op dif onderwerpen hier, en die kennis neem ik over.
ga geen gekke dingen zelf verzinnen. en was al blij met de tip,s van hier.
was ff zoeken en ben er uit. :) :D

nog bedankt voor de extra tip
gr
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door Zwaantje » 28-03-2022 22:07

Inderdaad wat Spartarie zegt. En een beter lopend motortje zoeken? Want hoe controleer jij van buiten af of een motor gezond is? Ik zou niet af gaan op wat mensen je vertellen. Ik heb nu een paar metjes staan met werk, en alle mensen zeiden ‘ja hij is helemaal goed hoor van binnen’ ik neem dat met een korrel zout en maak ze open om de staat te bekijken.

Misschien makkelijker om dit motortje na te kijken intern en van daar uit vervolgstappen nemen. Een goedlopende motor is (meestal) niet zonder meer verkrijgbaar. En als je al op bijvoorbeeld Marktplaats kijkt en mensen bieden dingen aan zoals een plug en play motor, dan moet je daar heel erg goed mee oppassen. Vaak zijn het oplichters en/of mensen die geen verstand van zaken hebben.

Als je hem zelf oplapt heb je er zoveel plezier van. Als je een beetje in de buurt woont zou ik je zelfs nog kunnen helpen. (Verre afstanden, ik ben beperkt mobiel, geen rijbewijs.) langskomen mag ook, alle nodige gereedschappen zijn er.


Dit is geen reactie in de zin van ‘doe dit en doe dat’ maar meer een advies wat ik je zou willen meegeven.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door Spartapappa » 29-03-2022 05:48

Er word op mp steeds meer troep aangeboden, zoals goed lopende motortjes.
Maar als ik dan goed kijk naar de foto,s dan ontbreekt er gewoon een naafhuls of complete achteras !
Maar ik dwaal weer af, zoals zwaantje al zegt of eigenlijk Peter Gilles “ vertrouwen is goed….controleren is beter”
Maak dus een blokje open en beoordeel de staat !
Alleen zo kun je een betrouwbaar geheel creëren.
huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 29-03-2022 08:50

met jullie eens. ;)
nee dat MP dat kennen we. :o
mag hier voor mensen blokken reviseren en als je ziet hoe dat er uit ziet ( na open maken ) dan gaat er toch een hele boel nieuwe spullen in, is de klant blij mee. en hou de mensen op de hoogte met mijn vinding en daarbij de foto,s.

ik had toch geen haast hier mee, had nog een paar losse uren over en dacht haaajaa, this mooi weer. zal nog eens verder kijken.
had geschreven van het wekend maar kwam mooi was tussen. dan maar op maandag.
oorzaak opzoeken waarom het een en ander ( in mijn ogen ) vreemd zijn. en dus op onderzoek uit bent gegaan.
verhaal gasschijf en mijn handvat..... is opgelost. alles werkt maar gas schuifje verdwijn zo ver. dat het daar helemaal geen effect meer heeft, en dat is bij de brommers net ff anders. maar dit alles zit zo als het moet zitten. ( ga hier ook niet verder mee aan de gang, wat goed is is goed hee )

ja open maken. dat zou eigenlijk beter wezen. heb ook het vermoeden dat er ergens een keerring slecht is en als je dat dan toch gaat vervangen doe je gelijk alles, dus lagers bekijken enz enz en de zuiger cilinder passing na lopen net ff frisser maken.
ik ken de procedure .
maar totaal geen haast me , heb hier nog 2 grote klussen liggen en die moeten eerst gedaan worden . en daarna zal er weer wel iets wezen wat er ff tussendoor komt. dat ken ik hahaha
nee neem alle tips en helpende hand van harte. en lees ze dan ook als een les.

en verder exmirimenteren hoef niet hee. :D :) :)
bedankt weer en gr
huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 29-03-2022 08:54

huug schreef:
28-03-2022 21:26

ik was ook opzoek naar een beter lopend motortje. en ben ook blij dat jullie mij daar ook bij helpen met tips.

huuu dit was niet de bedoeling om op MP een blok te zoeken hoor,. ging mij om het blok wat er onder zit. om dat beter te laten draaien/ krijgen.
sorry voor de verkeerde uitdrukking maar ut lig zo bij ons in de volksmond.

sorryyyyyyyyy :? :( ;) :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door Zwaantje » 29-03-2022 09:11

huug schreef:
29-03-2022 08:54
huug schreef:
28-03-2022 21:26

ik was ook opzoek naar een beter lopend motortje. en ben ook blij dat jullie mij daar ook bij helpen met tips.

huuu dit was niet de bedoeling om op MP een blok te zoeken hoor,. ging mij om het blok wat er onder zit. om dat beter te laten draaien/ krijgen.
sorry voor de verkeerde uitdrukking maar ut lig zo bij ons in de volksmond.

sorryyyyyyyyy :? :( ;) :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Haha, ja dialect. Dat ken ik wel. Als ik hier in het Utrechts ga lopen lallen is de enige die mij denk ik zou kunnen verstaan Spartapapa. :lol:

Gelukkig zijn we allemaal redelijk verstaanbaar hiero :mrgreen:
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 29-03-2022 09:21

Zwaantje schreef:
29-03-2022 09:11
huug schreef:
29-03-2022 08:54
huug schreef:
28-03-2022 21:26

ik was ook opzoek naar een beter lopend motortje. en ben ook blij dat jullie mij daar ook bij helpen met tips.

huuu dit was niet de bedoeling om op MP een blok te zoeken hoor,. ging mij om het blok wat er onder zit. om dat beter te laten draaien/ krijgen.
sorry voor de verkeerde uitdrukking maar ut lig zo bij ons in de volksmond.

sorryyyyyyyyy :? :( ;) :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Haha, ja dialect. Dat ken ik wel. Als ik hier in het Utrechts ga lopen lallen is de enige die mij denk ik zou kunnen verstaan Spartapapa. :lol:

Gelukkig zijn we allemaal redelijk verstaanbaar hiero :mrgreen:
een maatje komt daar vandaan. ( bij een interesante buurd .. zou ik maar zeggen.)

maar als die gaat lullen zeg ik altijd , heeeeee willem. does ff normaal jonguuu (( met een maaskantjes uitspraak )) ! en dan is de toon weer gezet voor die dag.
veel humor. en weinig serieus meer die dag hahahaha ieder vogeltje singt zo als het gebekt is hee ! :D


verder lees ik hier dif dingen en tips / verhalen waar ik wat aan heb.
dus blij mee ;) :D . gr
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door Zwaantje » 29-03-2022 09:57

huug schreef:
29-03-2022 09:21
Zwaantje schreef:
29-03-2022 09:11
huug schreef:
29-03-2022 08:54


huuu dit was niet de bedoeling om op MP een blok te zoeken hoor,. ging mij om het blok wat er onder zit. om dat beter te laten draaien/ krijgen.
sorry voor de verkeerde uitdrukking maar ut lig zo bij ons in de volksmond.

sorryyyyyyyyy :? :( ;) :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Haha, ja dialect. Dat ken ik wel. Als ik hier in het Utrechts ga lopen lallen is de enige die mij denk ik zou kunnen verstaan Spartapapa. :lol:

Gelukkig zijn we allemaal redelijk verstaanbaar hiero :mrgreen:
een maatje komt daar vandaan. ( bij een interesante buurd .. zou ik maar zeggen.)

maar als die gaat lullen zeg ik altijd , heeeeee willem. does ff normaal jonguuu (( met een maaskantjes uitspraak )) ! en dan is de toon weer gezet voor die dag.
veel humor. en weinig serieus meer die dag hahahaha ieder vogeltje singt zo als het gebekt is hee ! :D


verder lees ik hier dif dingen en tips / verhalen waar ik wat aan heb.
dus blij mee ;) :D . gr
Jao het vogeltsjie zink zeker zo als t gebek is waor?! :mrgreen:

Bij bijzondere buurten denk ik trouwens gelijk aan Ondiep. Daar heeft mijn vader gewoond. Zelf ben ik opgegroeid in de mooie wijk Rijnsweerd.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 29-03-2022 16:14

huuu heren, bots gelijk tegen een volgend probleem.
de trappers draaien door ( loos ) kan de eerste meters niet meer mee trappen heb lozen trappers. is me al eens meer opgevallen , was toen een halve slag en had ik weer druk kon weer fietsen, maar deze keer heb ik helemaal geen druk.

in het binnenwerk zoeken van de fiets tandwiel ? of is er iets afgebroken/ verbogen ?
gr
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast