mijn spartametje 2005

Veel gestelde vragen over de spartamet (en aanverwante modellen)

Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door Spartapappa » 02-04-2022 12:36

Ik kan mij er in vinden, ook ik hou van oude brommers e.d.
Ook hoe het gemaakt is fascineerd mij enorm.
Ik weet wel dat de oude brommers nu voor torenhoge prijzen weg gaan !
Ik kocht in de jaren 80 voor voor een paar tientjes (waren nog gulden toen) een oude brommer.
Bijvoorbeeld een Puch MV 50 voor 25 gulden met lekke voorband en kapotte versnellingspedaal.
Ff maken en crossen met die hap !
Ook een Sparta 3 V heren brommer voor 20 gulden.
Toen wilden niemand die dingen hebben !
Een Solex lag gewoon bij het grofvuil, ooit kreeg ik er een voor niks.
De kaptein mobylette,s en oude berini brommers werden gewoon afgeragd en daarna weg gegooid !
Ik zag het voor mijn ogen gebeuren. Echt ze waren niks waard toen !
Dat is nu wel anders allemaal.😁👍

Dat was echt verkloten ! Wat is er toen veel gemold zeg ongelooflijk !
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door spartarie » 02-04-2022 13:58

Zwaantje schreef:
01-04-2022 23:47

Het lijkt mij tzt ook leuk om hier in de omgeving reparatie aan te bieden tegen kostprijs van de onderdelen. Er hoeft echt geen winst gemaakt te worden. Een Spartamet op de weg houden is de beloning. Geen winst. Sowieso is winst maken niet echt een goed idee in de Spartamet wereld. Over het algemeen verkopen winkels producten voor 2x de inkoopprijs. Als je bij reparaties van een Spartamet een winst-formule zou moeten gaan berekenen kom je op belachelijke kosten uit. Dan zou een lagertje vervangen al 50 euro kosten en dan zit daar nog niet eens de vrij te bepalen arbeids uurloon bij. 80 euro betalen om een lagertje te laten vervangen... dat gaat niemand betalen. De enige reden om winst te willen maken, zou zijn om dit forum van donatie te voorzien (wanneer dat nodig zou zijn,) of de hobby deels te bekostigen. Maar ook dan zou ik het niet in mijn hoofd halen om idioot hoge prijzen te rekenen. Ik geef graag geld uit aan deze hobby.
Dat is mooi gezegd zwaantje.
Ik doe ook wel eens een revisie voor een bekende, tegen onderdelen kostprijs.
Echter er zit wel een addertje onder het gras.
Wat als iemand zijn motortje bij je inlevert en er blijkt interne schade te zijn?
Bijvoorbeeld cilinder/zuiger met diepe groeven, een aandrijfas/stelconus met ingevreten loopvlak?
Moet je die dan uit je eigen voorraad (als je die al hebt) vervangen?
Dan ben je er snel doorheen.
Je kan er zelfs nog de schuld van krijgen! ( "Hij liep nog gewoon voor ik hem bij je bracht")
Daarom zou ik als je zoiets gaat doen er altijd op staan dat de "klant" er zelf bij is als je gaat demonteren.
En afspreken dat als er vitale onderdelen vervangen moeten worden hij daar zelf voor zorgt.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door Spartapappa » 02-04-2022 18:16

Waarheid als een koe Spartarie.
Ik ben nu bezig om drie motoren te reviseren voor iemand.
Het eerste blokje waar ik aan begon had al zo veel cilinder en zuiger schade dat ik van mezelf al Carters en en een goede zuiger heb moeten gebruiken.
En nu moet ik nog aan nummer twee en drie beginnen.
Dus ik hou mijn hart vast !
Gelukkig heb ik wel duidelijke afspraken gemaakt, en kan ik ook onderdelen terug krijgen (ruil delen)

Een poosje terug ook een revisie gedaan voor iemand.
Daarvan was alleen de krukas, wormwiel, en aandrijfas tandwiel met naafpallen nog bruikbaar.
De rest kon zo de container in !

Gelukkig kwam ik nog goed uit kwa kosten.
Maar je kan zo wel het schip in gaan.
Als je een blokje moet reviseren wat al een tijd op zijn achterste benen liep ben je het haasje.
Als je niet uitkijkt raak je al je goede onderdelen kwijt en moet er nog geld bij ook !
huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 02-04-2022 19:21

nee daar ga ik niet meer in mee.
ik hou je met de epp of foto,s via mail op de hoogte. met wat ik zie en wat je graag gedaan zou hebben, en dan weet je wat je te doen staat.
ik ga meestal om handgeld en ook van de gekochte onderdelen komen bonnetjes van. dit alles verzamel ik. bewaar het en ook daarvan hou ik je op de hoogte met wat het koste en wat je nog over heb.
mocht je daar van overhebben komt naar je toe, wat te kort is. betaal je gewoon aan.
overmaken kan maar liever handgeld.
klinkt allemaal heel kinderachtig, maar is beter voor mij.

nou en de meeste hebben daar vrede mee. en niet. ja je kan nu onder het genot van een bak koffie geld overmaken. geen probleem. ( ook daar schrijf ik een bonnetje van en blijf je van op de hoogte.)
de versleten onderdelen die bewaar ik. zo als je de brommer of blok op komt halen deze kan bekijken. wat je er na mee doet kan je of mee nemen of weg gooien. dat kan hier en als je dat niet vertrouw, neem je mee en gooi je thuis weg.

klinkt allemaal kinderachtig maar werkt hier prima. heb er nog geen een gehad die het niets vond.

nee eigen voorraad.. ja en ik originele onderdelen en uw blok doen en ik later met imitatie zit of moet gaan rijden. nee gaan we niet doen.
je mag ook zelf achter de onderdelen aan gaan ook geen probleem. zal wat langer duren voor ik al die spullen hier heb dan maar schuif zo de doos onder de werkbank en doek er overheen en ga verder met iets anders .

maar meestal is dat handgeld geen probleem. zeg ik altijd vooraf. dus geen verrassing als je hier aan tafel zit.
en als ik later ??? een fout gemaakt heb gaat het blok open en vervang ik die keerring of lager. nieuwe pakking er weer in. en dan ist euvel verholpen en als die klaar is. dan epp ik je weer of mailen.
tja is ook een keer voorgekomen, maar verhelpen gewoon weer.

mijn tijd. kost niks extra,s enkel ik heb er meer werk aan ;) .
ook doe ik het alleen. niemand komt mij helpen. want door lullen vergeet of schiet er iets tussen waar ik normaal gesproken het hele lijstje afwerk. en als je loop te lullen ( wat gezellig is ) maar zal je net zien. :)

maatje van me zou ook helpen met z,n eigen brommer. fijn maar opbouwen ??? doe ik echt alleen.
had vakantie 3 weken zij die. en maandag wilde hij gelijk beginnen. totaal niet mijn idee. maar dacht ahjaa laaten we maar doen. nouuuuwwww. na 3 dagen gezegd. vriend ik denk dat ik meer zelf alleen doe dan met jou hulp. ik zelf is ff boterham maken . ff zitten en ga daarna gelijk door.
(( hij niet. moest ook brood eten / drinken en nog roken )) tja in die tijd was ik al weer in mn hok... allemaal geen tijd voor joh hahahaha

maar was toen eens een keer. maar doen we niet nog eens. ( goeie levens maat van vroeger :D ) dus vooruit maar weer.
maar mooie brommer geworden. alles met rvs afgedraaid gepolyst er in. alu gepolyst tot hoogglans. enz enz.
top ding geworden.

maar liefst helemaal alleen. ;) ( veel fijner als je metingen moet doen met simringen en speling moet hebben ) :lol: :lol: :lol:
huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 14-04-2022 09:23

heren ik kan er niet in verder.
ik ga jullie als eerste laten weten dan ik de spartamet ga verkopen ( gezien de hulp die jullie mij hebben aangeboden/ gegeven )

het is niet mijn ding, en als ik mij er aan gaat ergeren, dat moeten we niet hebben dus ik gun jullie als eerste de kans ( als jullie daar tenminste zin in hebben.? )
nogmaals heel erg bedankt voor jullie hulp. heb er heel veel aan gehad.
gr huug
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast