mijn spartametje 2005

Veel gestelde vragen over de spartamet (en aanverwante modellen)

Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door Vrotkees » 25-03-2022 11:58

de gasschuif moet helemaal open kunnen.

het beste is eerst te controleren of de gasschuif zelf open gaat aan de carburateur zelf door de gashevel handmatig te bedienen.
Werkt deze gewoon is er iets mis met de kabel zelf.

Afstellen van de kabel kun je door middel van de stelschroef aan het stuur.
stationair toerental stel je af door de aanslagschroef van de gashevel in/uit te draaien op de carburateur.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door spartarie » 25-03-2022 13:26

huug schreef:
25-03-2022 08:58
heren, hoe ver moet de gasschuif open ( is dat helemaal verdwenen , of nog zichtbaar ? )

krijg het gevoel dat ik op het gashandvat. een kwart volgas , totaal niets doet. vandaar mn vraag.
aangezien dat er buiten op een gasstang en borgveertjes zit. / een afstelling gemaakt kan worden ? miss is daar een afstelling / maten voor ?
gr
Ik heb het vermoeden dat choke- en gaskabel verwisseld zijn.
Die met de borgveertjes op de steel....DAT is de chokeschuif.
huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 25-03-2022 14:39

daar was ik al achter gekomen. tijdje terug.
heb deze omgedraaid en toen was het weer goed.
choke zat op het gashendel en gas zat op de choke knopje. toen ik het omgedraaid had. was alles normaal draaide netjes stationair. en choke werkte ook goed.

moet zeggen dat ik niet de lichste persoon ben en bij mij miss een enkel km weg val. maar mijn gevoel tenopzichte van het gas geven heb ik op het hendel nog gas over. daarmee merk ik niks geen verschil of die nog 1 km er bij pakt of je een beetje meer vermogen krijg... snap u.

gasgeven tot 60% gaat prima. maar dan zit ik al volgas kwa kilometers ( pl mn 25 a 26 ) savond met frisse lucht zelfs 28.
en daarom vroeg ik. is er een vaste maat voor of de gasschuif helemaal weg is .( in de carb ) ?

( bij mijn boot hobby is net niet volgas( pl mn 97% ) de beste afstelling. helemaal volgas geeft niks meer )
dank u
huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 25-03-2022 14:42

ze zouden toch niet zo lomp geweest zijn om de schuiven verwisseld te hebben ?

choke is met het gaatje er in.
gasschuif is de hele dichte schuif.
is kijken of die wel op de juiste plek zitten. ( dacht ik nu zo eens aan )
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door Zwaantje » 25-03-2022 20:11

huug schreef:
25-03-2022 14:42
ze zouden toch niet zo lomp geweest zijn om de schuiven verwisseld te hebben ?

choke is met het gaatje er in.
gasschuif is de hele dichte schuif.
is kijken of die wel op de juiste plek zitten. ( dacht ik nu zo eens aan )
Je chokeschuif is de schuif met een rond gaatje in het midden. Je gas schuif is het schuifje met een los plaatje. Tussen de schuif en dit plaatje hoort een conisch veertje of bij de oudere modellen zat hier een sponsje in. Het gasschuifje gaat met het open dekseltje naar de motor gericht, in de gleuf. Let er wel op dat je het plaatje juist op de gasschuif monteert. Monteer je de gasschuif verkeerd, dan zal hij waarschijnlijk niet stationair lopen. Het schuifje is namelijk afgeschuind onderaan. Vanaf de carburateur richting de motor loopt de onderkant dus schuin omhoog. In lijn met de sproeirichting van het stationair gaatje.

Voor de rest.. afstellen zoals in het handboek staat beschreven. Dat werkt het beste.


De carburateur en de schuiven zijn op de foto in de juiste richting getekend. Zo gaan ze allebei in de carburateur. Nummer 8 is het sponsje. Vaker zie je hier een conisch veertje.
Afbeelding

Hier het gasschuifje en het genoemde conische veer. Het goudkleurige staafje verbindt je gasschuif met de hefboom.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Zwaantje op 26-03-2022 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 25-03-2022 23:48

dit is super. goeie uitleg ook.
nou dan van het wekend maar eens kijken of het daar allemaal goed zit.. ( gezien dat ze bij de vorige eigenaar de kabels hebben verwisseld. ga ik er 123 niet van uit dat alles juist is gemonteerd ?? )//// die nergens wat van wist. en er zo mee rond gereden heeft ??? :shock:

mooie tekening met maten en dat hou ik dan maar opt oog. hier heb ik wat aan.
ga jullie op de hoogte houden met wat er goed zit en wat verkeerd .

heel erg bedankt zwaantje.
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door Zwaantje » 26-03-2022 00:23

huug schreef:
25-03-2022 23:48
dit is super. goeie uitleg ook.
nou dan van het wekend maar eens kijken of het daar allemaal goed zit.. ( gezien dat ze bij de vorige eigenaar de kabels hebben verwisseld. ga ik er 123 niet van uit dat alles juist is gemonteerd ?? )//// die nergens wat van wist. en er zo mee rond gereden heeft ??? :shock:

mooie tekening met maten en dat hou ik dan maar opt oog. hier heb ik wat aan.
ga jullie op de hoogte houden met wat er goed zit en wat verkeerd .

heel erg bedankt zwaantje.
Haha nou, ik heb de ervaring dat ik dingen vaak onsamenhangend en warrig uitleg, maar bedankt voor het compliment dan maar dat waardeer ik.

Wat mij vooraf even te binnen schiet, je gasschuifje heeft twee gaatjes op de steel. Het pinnetje op de hefboom hoort in het bovenste gaatje.

Ik rijd nu zo'n vijf jaar Spartamet en heb het geluk dat ik een basis opleiding motortechniek heb mogen volgen, maar doordat ik 0,00 motorische uitval in die vijf jaren heb ervaren, dus weinig hoeven doen. Het blokje is uit 1988 en het enige wat er gebeurde is jaarlijks de carburateur even schoonmaken als preventieve maatregel. Sinds kort ben ik zo in het diepe gegooid door dat het weer begon te kriebelen en ik een aantal extra metjes met werk heb bij gekocht. Nu is de eerste succesvol gereviseerd. Dus de basis kennis á la Spartamet is aanwezig (Als de Spartametologe heren het daar mee eens zijn :mrgreen: )

Lang vehaal kort: Ik probeer graag te helpen.

Wat mij heel erg heeft geholpen is foto's maken en die laten beoordelen door anderen. Als je ergens niet helemaal zeker over bent, of het is niet duidelijk, maak dan een fototje. Beelden zeggen immers meer als woorden.


Ik blijf dit draadje (topic) volgen...
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door Spartapappa » 26-03-2022 07:31

Je hebt het netjes gedaan zwaantje !
En fouten maken zijn eigenlijk geen fouten maar leerprocessen.
Ik zelf ben ook door schade en schande wijzer geworden.
Alleen door er veel mee bezig te zijn en ervaring op te bouwen leer je het metje door en door kennen.
Ook leer je storingen te herkennen en kun je gelijk gericht gaan herstellen/repareren.
huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 26-03-2022 12:18

jaaa precies, nou heb ook wel ervaring in dif dingen.
maar zet er veel gevoel bij.
iets wildsweg sleutelen kan maar ik wil meestal weten precies en waarom. en wat is de maatvoering daar in.

( voorbeeld bij mijn andere hobby 11,5 mm en is niet te meten.. ik pak dan simpel een boor van 11,5 mm steek deze er in en ga de rest van de kabels / stangen afstellen. tot max uitslag van 11,5 mm. en draait bij mij altijd goed. start zonder problemen. en net zo als u zeg... gewoon probleemloos mee rond varen / rijden.
en dat is wat ik wil. )

ook standaard spreekt mij ook erg aan. dan kan je volgens een fabrieks instelling gelijk goed zijn. mag daarna nog eens met verstelbare spoeiers en lucht schroeven maar dan zit je toch voor 99% zeker.

nou in al die jaren , loopt het bij mij beter en makkelijker, als bij een ander.(( spartametje is dan nieuw voor me. maar niet vreemd :) )) en als die ander bij mij komt en dan wel goed afstel. dan loopt het ook bij hun netter / beter als wat geweest was.
ja helpen is fijn. en ook zo als u een foto. dat zegt ook al meer dan 1000 woorden.

ik ga er na kijken . nu ff van de zon genieten.
gr bedankt weer . :D
huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 28-03-2022 19:12

nouw beetje wat dingetjes na gelopen.
en alles zit goed in en om de carburateur, schuifjes/ asje pennetje enz goed, kabels goed. geen vuil of ander rare dingen.
membraan huis los gehaald en membraan plaatje bekeken en daar vond ik dat hij iets open bleekt te staan ook iets schuin .
ook dat los gemaakt en met een rij gekeken of dit recht was en daar merkte ik dat er verschil in hoogte zat, ( waardoor hij dus open bleef staan )

na wat denk werk hem besloten onder de frees te leggen en handmatig te vlakken.
nokjes laten staan en daarom omheen alles licht geraakt tot een geheel vlak was. ( randje er af en tot zo ver dat ik het hele deel geraakt had )
daarna passen en nameten, alles was vlak. en gemonteerd.
( heb aan de messingtong niets gedaan )

ontstekingsspoel cdi de afstand bekeken en was ook niet optimaal ( zat er schuin in een poot zat verder er van af dan de andere ) dus dat mooi gelijk gemaakt.
en daarna opbouwen en testen.
het test werk was weer te vergeefs. merkte wel wat verschil kwa draaien maar was nog niet reuzen , zeg maar.
avond eten gedaan en daarna nog ff het hok in.
denk... zou ik eens een andere bougie proberen? :shock: ;) goed had nog een nieuwe liggen van de brommer en die er voor de gein eens in gedraaid ( denk baat het niet dan schaad het niet .??? )

goed kraantje open . choke er op en 2 trekjes draaien . gas gegeven pakte gelijk goed op / choke er af. nog eens gas gegeven.. ja hoor pakte gelijk weer goed op.
merkte aan het motortje dat er verschil was.
denk ff stukje proberen .. straat uit en ja... pakte netjes op geen 4 takt geluid huppelde weg met een 2 takt geluidje en denk.. ut zou toch niet zo simpel geweest zijn?? :)

na de straat uit mooie asfalt fietspad op, en gang maken. bleef mooi 2 takt. en denk.. kom maar op !!!
24 km voluit.
denk ja nu nog terug dan tegenwind, omdraaien en terug iets mee gefietst.. en oppaaaah bleef 2 takt. en gang . ook gewoon 24 km.

wel ook gezien dat volgas niet dat verschil maakt. ( gezien de gasschuif ) dus zit goed.
zit nu in een champion L86 ( niet de bougie ) maar bleekt voor mij het verschil te wezen van rottig lopen na goed lopen.
oude bougie is de bosch WT10FC zal vast de standaard bougie wezen ??
dus oorzaak gevonden. gas is zo als het is. en de bougie was hier de dader, miss wel een samenspel van omstandigheden ?
( gezien dat deze bougie iets meer schroefdraad zit dan bij de bosch, 1 of 2 gangen meer / hoop niet dat heel erg is ? tikt de zuiger niet aan dus )

nou tot zo verre . meer vragen heb ik ff niet. :D
goed is goed he ! ;)
al weer bedankt en gr
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast