mijn spartametje 2005

Veel gestelde vragen over de spartamet (en aanverwante modellen)

huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 30-03-2022 17:30

Vrotkees schreef:
30-03-2022 11:55
Ik spoel het oude vet en rotzooi eruit dmv WD40 uit het vrijlooptandwiel.
Je moet de gaatjes aan de achterkant (tegen wiel aan) gebruiken die zijn open d e2 aan de voorkant niet.
Goed draaien en spoelen en je ziet er me er een hoop troep uitkomen :o

Daarna spuit je wit lithiumvet in die gaatjes tot je zoet dat het langs de randen eruit komt.
jaaaa precies. nou had gekeken en geprikt maar die gaatjes. die waren blind. ( aan de voorkant er van )
niet wetende dat er achterop 2 zitten. ;)
maar dat kan ik altijd nog doen.
dus ook en aandachtspuntje lees ik wel.

gr
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door Vrotkees » 31-03-2022 17:33

We hebben het allemaal moeten leren vanaf het begin met ons allereerste metje.
Het zijn 1000den kleine dingen die vanzelfsprekend nu zijn als je zo een blokje nu aanpakt.
Je zult zien naarmate je verder erin gaat heb je de juiste oliën en vetten voor het metje zo klaar staan. :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door Spartapappa » 31-03-2022 17:56

En het is net wat vrotkees zegt het is voor ons vanzelfsprekend.
We zouden zo aan wedden dat mee kunnen doen, geblinddoekt binnen een half uur een complete Spartamet inelkaar zetten.
De tijd loopt nu……..🤣🤣🤣👍
huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 31-03-2022 21:34

nouw dat is nu precies wat het gevoel bij mij zeg.
olie na kijken hier smeren daar puntje vet op dat bandjes oppompen kabels smeren ketting insprayen enz enz enz.
hier net zo met de brommers. heeft allemaal net iets aandacht nodig om er plezierig mee te rijden of moet ik zeggen. ( beter / probleemloos )

als hier een brommer komt voor wat lossen mankementen en een blok revisie.( merk ik dat soort dingen op ) dat is het kennelijk of ik een wereld verschil hebt gemaakt.
kwa blok maar kwa remmen ook. dan blijft er dit hangen dan staat dat niet goed afgesteld. en alle kabels smeren . ( hebben hun ook nooit van gehoord )
maar ze merken het wel.. rijd veel beter en soepeler.

jaaa hehe. gewoon aandacht geven . en moet jij eens opletten.
ja jongens ik ken het, ik weet niet beter. :D
maar zo,n trapastandwiel ja.. komt er zo maar weer eens bij hee. hahahaha

voel me soms net een machinist ! ;)
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door Zwaantje » 31-03-2022 22:43

huug schreef:
31-03-2022 21:34
nouw dat is nu precies wat het gevoel bij mij zeg.
olie na kijken hier smeren daar puntje vet op dat bandjes oppompen kabels smeren ketting insprayen enz enz enz.
hier net zo met de brommers. heeft allemaal net iets aandacht nodig om er plezierig mee te rijden of moet ik zeggen. ( beter / probleemloos )

als hier een brommer komt voor wat lossen mankementen en een blok revisie.( merk ik dat soort dingen op ) dat is het kennelijk of ik een wereld verschil hebt gemaakt.
kwa blok maar kwa remmen ook. dan blijft er dit hangen dan staat dat niet goed afgesteld. en alle kabels smeren . ( hebben hun ook nooit van gehoord )
maar ze merken het wel.. rijd veel beter en soepeler.

jaaa hehe. gewoon aandacht geven . en moet jij eens opletten.
ja jongens ik ken het, ik weet niet beter. :D
maar zo,n trapastandwiel ja.. komt er zo maar weer eens bij hee. hahahaha

voel me soms net een machinist ! ;)
Spartametjes hebben net als mensen ook gevoel. Als je niet smeert doet het pijn en gaan ze piepen :twisted:
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door Vrotkees » 01-04-2022 09:04

huug schreef:
31-03-2022 21:34
nouw dat is nu precies wat het gevoel bij mij zeg.
olie na kijken hier smeren daar puntje vet op dat bandjes oppompen kabels smeren ketting insprayen enz enz enz.
hier net zo met de brommers. heeft allemaal net iets aandacht nodig om er plezierig mee te rijden of moet ik zeggen. ( beter / probleemloos )

als hier een brommer komt voor wat lossen mankementen en een blok revisie.( merk ik dat soort dingen op ) dat is het kennelijk of ik een wereld verschil hebt gemaakt.
kwa blok maar kwa remmen ook. dan blijft er dit hangen dan staat dat niet goed afgesteld. en alle kabels smeren . ( hebben hun ook nooit van gehoord )
maar ze merken het wel.. rijd veel beter en soepeler.

jaaa hehe. gewoon aandacht geven . en moet jij eens opletten.
ja jongens ik ken het, ik weet niet beter. :D
maar zo,n trapastandwiel ja.. komt er zo maar weer eens bij hee. hahahaha

voel me soms net een machinist ! ;)
Een Spartamet ziet er te bedrieglijk simpel uit en daarom gaan veel mensen op hun bek.
Ook de veel kleinere en gevoeligere samenwerking tussen de onderdelen is iets waar je gevoel voor moet hebben.
Elk soort 2 wieler heeft zijn eigenwijze dingen.
Zo is een carburateur van een Vespa Si losmaken om schoon te maken ook zo een leuk dingetje :twisted:
Uitlaat, onderplaat, V riem los, blok vooruitschuiven, kabels los, luchtfilter los en dan pas kun je de carburateur los maken :o
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 01-04-2022 09:51

mee eens jongens.

is ook een kwestie van gevoel. sommige hebben dat gevoel niet. die horen dan ook niet.
dif dingen op elkaar afregelen , en dat maakt het verschil.

maar meeste hebben zo,n ding om mee te rijden onderhoud zijn er enkele bij die de olie na lopen.
maar moet ook eerlijk zijn. niet iedereen heeft daar zin in. of het juiste gereedschap voor. laat aanstaan je er in verdiepen hoe alles zit en wat de aantrek momenten zijn of dat soort spec info van iets.
nou ,....mijn trekt dat.
er komen hier mensen met de gekste dingen aanlopen van fiets met hulpmotor tot landbouw spullen/ auto,s motorfietsen bb motoren solex waterpompen kettingzagen enz enz. simmen .... pakking knippen /snijden dif dikte kopaslib zijn hier normaal hoor krukas persen / richten ( heeft jaren niet meer gelopen ) of ik er gang in kan krijgen.
ja.. en dat maakt het wel leuk als het weer werkt, en weer gebruikt kan worden. :D :D :D :D

gr
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door Zwaantje » 01-04-2022 23:47

huug schreef:
01-04-2022 09:51
mee eens jongens.

is ook een kwestie van gevoel. sommige hebben dat gevoel niet. die horen dan ook niet.
dif dingen op elkaar afregelen , en dat maakt het verschil.

maar meeste hebben zo,n ding om mee te rijden onderhoud zijn er enkele bij die de olie na lopen.
maar moet ook eerlijk zijn. niet iedereen heeft daar zin in. of het juiste gereedschap voor. laat aanstaan je er in verdiepen hoe alles zit en wat de aantrek momenten zijn of dat soort spec info van iets.
nou ,....mijn trekt dat.
er komen hier mensen met de gekste dingen aanlopen van fiets met hulpmotor tot landbouw spullen/ auto,s motorfietsen bb motoren solex waterpompen kettingzagen enz enz. simmen .... pakking knippen /snijden dif dikte kopaslib zijn hier normaal hoor krukas persen / richten ( heeft jaren niet meer gelopen ) of ik er gang in kan krijgen.
ja.. en dat maakt het wel leuk als het weer werkt, en weer gebruikt kan worden. :D :D :D :D

gr
Juist, MAAR DAN WEL OP DE JUISTE MANIER. Je hebt figuren die halen allemaal rare capriolen uit om het weer lopend te krijgen. Ik ben daar totaal niet van. Remmenreiniger in een blokje spuiten om hem weer lopend te krijgen is sowieso niet aan te raden. Als het niet wilt lopen zit daar een reden aan vast. Het is dan zaak om dat op te lossen alvorens je verder gaat. Olie nalopen is al een goed begin.. alleen gaat het wel ietsjes verder dan dat. Bij de metjes ben je eigenlijk 'aan je lot overgelaten' om het zo maar eens te zeggen. Het is niet zo van ik breng dat ding bij een brommerboer en het is allemaal klaar. Het mooie van deze hobby is juist dat je zelf moet leren en onderzoeken met behulp van de 'ongeschreven' regels. Veel kennis wordt er gedeeld hier op het forum. Kennis waar geen goud aan te koppelen valt. Stel je voor dat er geen Spartamet forum had geweest...

Het is ook leuk om te zien Huug, dat jij ook net als ons enthousiast bezig bent met het lopend krijgen van een metje en hem zelfs wilt voorzien van een goedkeuring rijvaardigheid (kenteken.)

Ik met mijn technische achtergrond had nooit verwacht dat ik een blokje van een metje succesvol aan het lopen zou kunnen krijgen. Toch is het me gelukt. Zonder dit forum en een wijlen persoon zou dat mij nooit zijn gelukt. Het Sachs 301 reparatie handboek is leuke curiosa om door heen te bladeren, maar echte kennis en leidraad heb je hier op het forum. Het is ook leuk als je uiteindelijk ervaren genoeg bent en andere (nieuwe) leden kan helpen met hun blokje. Ook als je nieuw bent kun je nog nieuwere leden al helpen. Zo houden we de kennis en kunde voor elkaar beschikbaar.

Ik kijk uit naar de dag dat Spartamet verkloters en dakhazen ophouden met bestaan, zodat alles over blijft voor de liefhebbers. De tijd dat idioten afblijven van de mooie 301 blokjes en dat alleen echte liefhebbers hun handen willen branden aan de heilige graal van Sparta.

Ik ben al een soort van bezig met verzamelen en alleen dat al om te zorgen dat het uit de handen blijft van de eerder genoemde idioten doet mij goed. Liever een tijdje ongeroerd hier, dan een week vol verkloten van een of andere mafketel. Uiteindelijk zal ik elk blokje vol met liefde en goede bedoelingen weer aan het lopen willen maken. De eerst volgende revisie komt er binnenkort aan en dat is een blokje uit 1988. Dat was mijn dagelijkse met en die gaat nu gepromoveerd worden naar zondagsmet en zal alleen nog op Aspen rijden. Dat gaat geld kosten, want alles gaat vervangen worden, maar ik doe dat met alle mogelijke liefde. Daarna is mijn eerste 199 uit 1986 aan de beurt die ik met behulp van oerblokjes kenner Spartapappa wil gaan reviseren.

Gister bij de kringloop in Almere een originele Soubitez koplamp gescoord voor 1,50. Altijd handig om dat soort originele onderdelen te hebben liggen. Ook is het handig om originele onderdelen op voorraad te hebben voor elkaar. Zo kunnen wij elkaar (de liefhebbers) helpen om de originele onderdelen in onderlinge kring te houden. Zo weet je ook zeker dat het niet verneukt wordt.

Het lijkt mij tzt ook leuk om hier in de omgeving reparatie aan te bieden tegen kostprijs van de onderdelen. Er hoeft echt geen winst gemaakt te worden. Een Spartamet op de weg houden is de beloning. Geen winst. Sowieso is winst maken niet echt een goed idee in de Spartamet wereld. Over het algemeen verkopen winkels producten voor 2x de inkoopprijs. Als je bij reparaties van een Spartamet een winst-formule zou moeten gaan berekenen kom je op belachelijke kosten uit. Dan zou een lagertje vervangen al 50 euro kosten en dan zit daar nog niet eens de vrij te bepalen arbeids uurloon bij. 80 euro betalen om een lagertje te laten vervangen... dat gaat niemand betalen. De enige reden om winst te willen maken, zou zijn om dit forum van donatie te voorzien (wanneer dat nodig zou zijn,) of de hobby deels te bekostigen. Maar ook dan zou ik het niet in mijn hoofd halen om idioot hoge prijzen te rekenen. Ik geef graag geld uit aan deze hobby.


Sorry voor mijn lange betoog. Dat kwam zo onbedoeld opeens uit mijn vingers.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door Spartapappa » 02-04-2022 08:04

Verkloters zat zwaantje !
Maar ikzelf heb ook al het een en ander (verkloot) op zoek naar de waarheid.
Door die stommiteiten, ontdekten ik juist weer andere oplossingen.
Soms moet je nu eenmaal de boel goed verkloten om het weer te kunnen oplossen/maken.
Ik zie het als leerprocessen.

Maar ik snap zeker waar je het over hebt.
Laatst kocht ik een twee kisten onderdelen op mp.
Er zaten 8 krukassen bij waarvan er 5 met een gaar bigend en idem krukaslagers !
De man waar ik het van kocht had een zoon, daar waren de onderdelen van geweest.
Ik zal deze jongeman maar voor het gemak nitro noemen.
Ja nitro ! Leuk ! Ff dik 40 rijden op je metje ( een echte verkloter dus )
huug
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2022 10:19

Re: mijn spartametje 2005

Bericht door huug » 02-04-2022 10:57

ja precies, nou nee dat is mijn bedoeling er niet van .
en over de site hier. kijk ik heb dan bij toeval een metje gekregen en ben dan nog nieuwschierig hoe zo iets is. ( iets met een benzine motor trekt me )
goed dan kan ik alles op eigen houtje open maken en dat komt vast goed. maar je komt op een punt dat je maten nodig heb ( en bedoel ik niet biermaten int wekend ) maat gegevens.
en die heb je niet. althans niet zo gelijk bij de hand.
gelukkig hebben we internet, en daar kan je het een en ander vinden. en zo kwam ik elke keer uit op jullie site. en in de avonden die ik niks te doen had. gewoon met een bak koffie is wat belangrijke dingen gelezen. ( tussen hoe en waarom en alle antw die daarna kwamen ) en daar leer je van.
dan is mijn leeftijd / verstand gekomen , en kan je beter vragen en hopen op een antw. en gelukkig. :D

maar heb er geen haast me hoor, dit kwam zo aanwaaien en kan zomaar wezen dat het pas over een halfjr op straat staat met kenteken.
nee verklooien , ja prima maar dan moet je alle schade of schande wel voor lief nemen. en je zooi ook weg gooien en weg geven. maar kan daar geen dik geld meer voor vragen.. ( tenminste dat vind ik )

heb hier wel eens wat blokken gedaan, en dan vraag ik er meestal bij moet het een A blok worden of kan het een B blok zijn.
kijk het persoon aan. wat weegt iemand, en wat is het beste voor u... en dan zijn tandwiel en koppeling,s platen wel een optie. en krukas das meestal nieuw.
heb ook liefhebbers van origineel. ( wat ik wel kan begrijpen ) maar soms is er geen andere optie om tandwiel asjes en tandwielen te vervangen.
en als je ene B blok wil zakken de prijzen ook, maar heeft allemaal wat meer ruimte. ( wel nieuwe krukas en lagers keerringen ) maar gewoon een goed lopend blok. de oudere onder ons vinden en rondje rijden ( met gepaste snelheid ) leuker dan toen we nog jong waren. ALLE WEGEN VOLGAS )
die tijden heb ik ook gehad. kosten enorm veel geld om het draaiende te houden ook toen was ik al redelijk secuur er op .

maar dus het verhaal ff en lagertje vervangen.. 150 eu. ja kan niet joh.. is te gek. en het werkt van 2 kanten op hee ( helaas niet altijd ) maar vandaag doe je wat, en over ene half jr krijg je weer eens wat terug van die persoon. ook vragen aan iemand of die nog een onderdeel heb liggen en komen er ook normale prijzen uit. dat maakt het leuk.

maar doe dit nu al wat jaren en moet ook zeggen dat er zijn die binnen komen lopen.. aftikken en die je nooit meer zie. dus al die mooie vriendschap heeft ook z,n schijn heb ik wel gemerkt. dus pas ik ook een beetje mee op.

nee kan beter hier ff vragen en inlezen dan kom ik verder dan zo nu op eigen hotuje verder klooien. ik weet niet wat de eigenschappen zijn van de spartamet. en mijn gevoel wil wel goed heb al gouw door hoe zo iets te moeten behandelen maar je kan er met een klots passing geen super strak supersonisch blok van maken.

ow en waar ik ook veel liefde voor heb is NEDERLANDS vind ik geweldig.( bedoel ik niet de politiek :oops: :oops: :oops: :oops: ) maar de fiets en bromfiets en hoe het toen gemaakt is en was.
de ouwe brommertjes van voor onze tijden zeg maar. de heren en dames bromfietsen , model frame en hoe ze toen al geweldig bezig was.
ik kan bij zo,n bromfiets zo en tijd blijven staan kijken en op de knieen, om zo eens te kijken hoe zo,n frame in elkaar zit en hoe simpel het toen gemaakt was het heeft geen hytech nodig om een normale brommer te zijn. jaren 60 spreken dan voor zig !
en al snel kom je dan tot ene praatje met de eigenaar. en dan komen de verhalen. en das mooi !

joh en nu heb ik weer veel te veel getypt. hahahah zal er de volgende keer een korte doen :D :) :lol:
gr
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast