DET aanpassen

Veel gestelde vragen over de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
LB
Berichten: 75
Lid geworden op: 13-05-2010 18:07

DET aanpassen

Bericht door LB » 19-05-2022 11:52

Kan je de DET aanpassen bij de RDW op grond van alleen (bewijs)documentatie (online, net zoals je de kleur van de auto of de km stand aan kunt passen), ZONDER
de knip te hoeven trekken of steppend naar Amsterdam te moeten voor een keuring ? (omdat er anders rook uit het uitlaatje komt) :geek:
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: DET aanpassen

Bericht door Vrotkees » 19-05-2022 16:50

Helaas zul je toch moeten betalen om de juiste datum op je kentekenregistratie te krijgen.
Nu staat er standaard 2005 voor elke snor/bromfiets die voor 2005 op de weg kwam.

De Fehac heeft hierover een rechtzaak gewonnen dat historische voertuigen (35 jaar dus zover 1987) een datum herkeuring kunnen krijgen.
De milieuzone is dan niet meer van toepassing maar het kan wel zijn dat er beperkingen komen welke dagen/tijden je wel/niet de milieuzone in mag met zo een voertuig.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: DET aanpassen

Bericht door Zwaantje » 20-05-2022 23:33

Dit was voor mij ook een dingetje. Ik heb een metje staan met de juiste data op het kentekenbewijs, maar wil dat voor de anderen ook. Ik vraag me af hoe makkelijk het zal gaan bij de rdw. Wij weten hoe je een jaartal achterhaald, maar of de rdw daar in mee gaat…

Overigens LB, ik heb schijt aan milieuzones en verplicht op de rijbaan regels. Het is eigenlijk al van de zotte dat wij een kenteken moeten voeren. Ik had laatst een gesprek met een Pool, die lachte ons zowat uit dat wij hier een kenten moeten voeren op een Spartamet. In polen moeten brommers een kenteken hebben, maar bijv. Solexen en spartamets vallen onder rijwielen met hulpmotor daar.
Een Canta mag 45 rijden en rijdt op het fietspad. Daar mag je dan in rijden zonder rijbewijs en met verzekeringsplaatje.. omdat ie een bepaalde afmeting heeft.. wat zijn de regels toch krom in dit land.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: DET aanpassen

Bericht door Spartapappa » 21-05-2022 08:29

Die regel heb ik idd ook nooit begrepen.
Een canta kun je ook met twee personen in en haalt gewoon 45 km.
Maar hier hoef je geen rijbewijs voor te hebben en kenteken plaat.
Ook hoef je niet speciaal een lichamelijke beperking te hebben o.i.d.

Een brommobiel ietsje groter, maar nog steeds kun je hier maar met twee personen in.
Maaaaar,….opeens moet je voor dit voertuig een rijbewijs en kenteken plaat hebben.
Terwijl het in feite in grote lijnen dezelfde voertuigen zijn.

Het zou dan ook logisch geweest zijn als het de Spartamet ook zo zijn vergaan.
Gewoon rijbewijs vrij en met een geel verzekeringsplaatje net zoals het altijd was.

Ik weet nog dat de met van mijn vader geschouwd moest worden bij de fietsenmaker waar hij ooit nieuw gekocht was.
Hij had toen al 10 jaar met het gele verzekerings plaatje rondgereden.
Opeens zat er zo,n gekke grote blauwe kentekenplaat achterop (aldus mijn vaders commentaar)
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: DET aanpassen

Bericht door Vrotkees » 21-05-2022 15:29

Zwaantje schreef:
20-05-2022 23:33

Een Canta mag 45 rijden en rijdt op het fietspad. Daar mag je dan in rijden zonder rijbewijs en met verzekeringsplaatje.. omdat ie een bepaalde afmeting heeft.. wat zijn de regels toch krom in dit land.
Een canta was een invaliden voertuig en valt onder een andere categorie.
Er is een uitsterfbeleid voor canta's.
Een canta mag niet meer overgedragen worden aan een nieuwe eigenaar.

Een grote tractor van 1,6-3 ton gewicht met 2-5 liter diesel motor mag je daarentegen wel LEGAAL rijden op de weg.
Geen hond die je durft af te snijden in de stad :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: DET aanpassen

Bericht door Zwaantje » 21-05-2022 19:14

Vrotkees schreef:
21-05-2022 15:29
Zwaantje schreef:
20-05-2022 23:33

Een Canta mag 45 rijden en rijdt op het fietspad. Daar mag je dan in rijden zonder rijbewijs en met verzekeringsplaatje.. omdat ie een bepaalde afmeting heeft.. wat zijn de regels toch krom in dit land.
Een canta was een invaliden voertuig en valt onder een andere categorie.
Er is een uitsterfbeleid voor canta's.
Een canta mag niet meer overgedragen worden aan een nieuwe eigenaar.

Een grote tractor van 1,6-3 ton gewicht met 2-5 liter diesel motor mag je daarentegen wel LEGAAL rijden op de weg.
Geen hond die je durft af te snijden in de stad :mrgreen:
Uitsterfbeleid? Hoe dan? Een kennis van mij heeft er laatst een bij de dealer gekocht.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: DET aanpassen

Bericht door Vrotkees » 22-05-2022 11:03

Ben in de war met de Arola (overdekt gehandicapten voertuig) die breder dan 110 cm was en daarom een uitsterfbeleid aan zijn broek kreeg.
De Canta is juist ontwikkeld door de importeur van Arola destijds om aan de Nederlandse wet te voldoen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
LB
Berichten: 75
Lid geworden op: 13-05-2010 18:07

Re: DET aanpassen

Bericht door LB » 22-05-2022 11:53

Zwaantje schreef:
20-05-2022 23:33
Overigens LB, ik heb schijt aan milieuzones en verplicht op de rijbaan regels. Het is eigenlijk al van de zotte dat wij een kenteken moeten voeren. Ik had laatst een gesprek met een Pool, die lachte ons zowat uit dat wij hier een kenten moeten voeren op een Spartamet. In polen moeten brommers een kenteken hebben, maar bijv. Solexen en spartamets vallen onder rijwielen met hulpmotor daar.
Een Canta mag 45 rijden en rijdt op het fietspad. Daar mag je dan in rijden zonder rijbewijs en met verzekeringsplaatje.. omdat ie een bepaalde afmeting heeft.. wat zijn de regels toch krom in dit land.
@Zwaantje jij kunt daar wel schijt aan hebben :D , maar je krijgt voor elke "ondeugende streek" gewoon een ticket in de bus, zonder dat een mens je gezien heeft,
gaat allemaal met sneaky camera's en sensoren :o . In Zaandam heb je de busbrug, daar mag je alleen bepaalde tijdstippen overheen. Boetes ontvang je vaak in een bundeltje, weken later. Er zijn lieden die ook "overal schijt" aan hadden en nu weer thuis wonen omdat ze een paar maandsalarissen aan boetes moesten betalen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast