Gratis opgehaald bij vriend, 2 spartamets, waarvan 1 Oermet

opmerkelijke of grappige fotos van spartamets

Plaats reactie
Hulpmotor
Berichten: 107
Lid geworden op: 25-03-2011 20:48

Gratis opgehaald bij vriend, 2 spartamets, waarvan 1 Oermet

Bericht door Hulpmotor » 17-01-2016 23:20

Vandaag gratis opgehaald bij een vriend die aan het opruimen is,
zijn ouders hadden ze 15 jaar geleden lopend weggezet, ivm aanschaf brommer
Hij wou ze naar de ijzerboer brengen, zijn vader ook maar heeft eerst maar even gevraagd of ik er nog wat mee kon. Dat zeker!

Afbeelding


De grijze heeft een 299 blok, welke na het vullen van de benzinetank (was leeg) 2x trekken na 15 jaar stilstaan gelijk startte en goed loopt! motor heb ik eruit gehaald en onder mijn luxus gezet, waar origineel een 499 e-start onder zat, met +- 2000 echte km's op de klok, maar telkens weer wat... en niet hard willen lopen..
De 299 heeft nog maar (volgens de vorige eigenaar) 200km gelopen (wat me sterk lijkt). Opvallend is de zware compressie en het hele rustige stationair na afstellen. Top 29km/u onbegrensd (inrijden?) Carburateur heb ik zelfs niet schoon hoeven maken, en ook niet gedaan Wel vraag ik me af hoe het membraan en de keerringen eruit ziet na 15 jaar droog te hebben gestaan. Zolang het rijd blijf ik er van af. Wel olie bijgevuld.

Afbeelding

De bruine met framenummer 072xxx, met blokje 099 is echt een sloper helaas, het motorblok gaat met een grote sleutel krakend en knarsend moeilijk rond, carburateur is van binnen gecorrodeerd, en de tandwielen zitten muurvast, ik ga hem nog open maken en de horror bekijken. Zou wel allemaal vast geroest zijn :x Ook alle kabels zitten vast.

Afbeelding

Afbeelding

099 blok
Afbeelding

Dus vandaag toch weer een goede daad verricht :D

Hier liep het 299 blok net 5 min. Roken is weg nu (rook ook niet naar carterolie, opgedroogde mengsmering?)

(Vreemde geluid is een lege band die over de stoep slipt)
Spartamet start na 15 jaar

Ik ben van plan om ze beide te gaan demonteren voor onderdelen.
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen » 17-01-2016 23:46

Ik denk dat Vrotkees het 099 blok wel wil hebben...
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen » 17-01-2016 23:50

En ik wil het stuur met de handels en het oranje plaatje wel hebben
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Hulpmotor
Berichten: 107
Lid geworden op: 25-03-2011 20:48

Bericht door Hulpmotor » 17-01-2016 23:52

Dat weet ik bijna wel zeker! maar helaas ga ik deze proberen te redden, en anders houd ik de onderdelen.
De frame's zijn wel te koop voor een kleine bijdrage, ik heb er zelf niks aan.
Ook voor kleine bijdrage:
voorvorken
sturen (excl. handgrepen)
spatborden
voorwielen
trapassen/crank's
bagagedrager's

099 blokje zal ik nog uitgebreid een topic met foto's van maken.
Ongecensureerd :twisted:

oranje plaatje wil ik ook graag houden, deze zijn zeldzaam.
grepen en handvatten ook, kaal stuur mag wel weg (met stuurpen en bout/moer)
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 18-01-2016 00:28

Als Hulpmotor er niet was ///

weer metjes en zelfs een oermet gered van de oud ijzer handel. /spm

ik zou zeggen warm de hamer de olie en de pijpsleutel maar alvast op :lol:

Bougie eruit olie erin en dan voorzichtig met een pijpsleutel ( hout of rubber tegen de zuiger aan ) de zuiger met krukas eruit tikken.

Mijn project nena 099 uit 1985 was ook volledig vastgeroest en is nu weer bedrijfsvaardig.

Alle delen die goed zijn van die oermet netjes demonteren.
ze worden met de dag zeldzamer die oermetjes
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Hulpmotor
Berichten: 107
Lid geworden op: 25-03-2011 20:48

Bericht door Hulpmotor » 18-01-2016 22:13

@vrotkees: Ik ga zeker proberen om het blokje te repareren, hopelijk is de krukas nog goed, krukaslager is wel te vervangen. Ik heb nog een 099 voor revisie liggen dus heb het nog druk :lol:

Hier nog een foto van de Luxus, mijn enige verzekerde spartamet, jaar terug gekregen van een oud echtpaar met een behoorlijk pensioen, welke beide een splinternieuwe e-bike gekocht hadden. Hier zit nu het 299 blok op. Zelf heb ik er ook een geveerd puchzadel op de geveerde zadelpen gezet, dit omdat de luxus omviel en het gelzadel daardoor scheurde. Zit heerlijk! Nieuw luxus comfort met degelijke Duitse motor.

Afbeelding

Afbeelding

Ik had hem op de foto even voor de houtkachel staan, omdat de choke en gaskabel beiden bevroren waren. Toen ze ontdooid waren even de stofzuiger erop, daarna warme olie in de kabel gegoten en met de perslucht helemaal door de kabel geblazen tot het weer aan de andere kant eruit kwam. Ik denk dat er wel meer zijn nu met dit probleem... (mijn scooter gaskabel bleef ook hangen, maar moest toch maar rijden ermee.)
1 trekje en lopen, even proefgereden en weer soepel /duim
Max snelheid inmiddels 30.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 18-01-2016 22:46

Dit type frames zijn naar mijn mening de meest comfortabele frames om op te rijden.

Ik heb alle 3 de uitvoeringen ervan

de Sparta comfort uitvoering met gesoldeerde voorvork.
de Saxonette luxus uitvoering met gebogen voorvork.
de Saxonette luxus uitvoering met geveerde voorvork.

de Sparta comfort is mijn dagelijkse met.

en zolang de carterdelen van het 099 blokje goed zijn is het blokje te redden. :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen » 18-01-2016 22:53

Ja hulpmotor, heb pas ook een 099 blokje gered uit de handen van....(hij die niet genoemd mag worden :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: ) Uit elkaar gehaald, schoongemaakt, nieuwe zuigerveer, keerringen en als ik hem compleet heb gaat ie onder het frame wat ik vrijdag ga ophalen een mooie rode berceaux, helemaal origineel en compleet, behalve motor en achterwiel.

Gaat weer een pronkstuk worden..

@Vrot: morgen krijg ik het framenummer
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Hulpmotor
Berichten: 107
Lid geworden op: 25-03-2011 20:48

Bericht door Hulpmotor » 18-01-2016 23:41

Het is te hopen dat het meevalt, ik heb wel meteen kruipolie in het blok gespoten, met de gedachte waar olie zit, zit geen roest. Ronddraaien kan wel, maar erg stroef met rare geluiden, dus dat doe ik zo min mogelijk, stel dat er een vasgeroeste zuigerveer de cilinder beschadigd :x
Het is de bedoeling om met de saxonette gemiddeld 75 km vast college-huis per week te rijden van de zomer/lente als het weer het toestaat. 25km is enkele afstand tussen college en thuis.
Zal zeker wel veel meer worden als het 299 blok een blijvend fijn lopend betrouwbaar blokje blijkt te zijn :) ik heb zelf ook een brommer en een bromscooter, maar een spartamet is toch altijd zo lekker handig en wendbaar, pakken en wegwezen. en lekker zuunig
Iets minder snel maar je komt er wel :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast