Heren met foto's

opmerkelijke of grappige fotos van spartamets

Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Heren met foto's

Bericht door Vrotkees » 20-05-2022 15:38

Aspen is een merk van Alkylaat benzine.
dit soort benzine is de schoonste benzine en er zitten geen tot nauwelijks aromaten en zware metalen in.
Deze aromaten die wel veel in benzine van de pomp zitten laten de keerringen opzwellen.
Daardoor slijten ze ook op de opgezwelde maat.
Ga je over van benzine van de pomp naar Alkylaat gaan de keerringen krimpen en dan krijg je lekkages.
En een metje is al supergevoelig daarvoor.

Kort door de bocht:
Van Alkylaat naar benzine van de pomp overstappen is geen probleem.
Van benzine van de pomp naar Alkylaat wel.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Heren met foto's

Bericht door Zwaantje » 20-05-2022 23:47

LB, ik doe het zo: ik rijd takke ver naar de dichtsbijzijnde BP, tank daar 5 liter euro 98 E5 (E5 is wettelijk verplicht om te vermelden en betekend dat er 5% ethanol in de benzine zit, maar ethanol daadwerkelijk toevoegen is niet verplicht. Zo zit er bij BP 0% ethanol in de 98 benzine.) vandaar. Daarna rijdt ik weer terug en meet ik 65ml kroon tornado vol synthetische tweetakt olie af en gooi dat in de jerrycan. Tot slot 10ml fuel fit er nog bij gieten en daarna de jerrycan afsluiten en als een malle schudden. Dichterbij het oude kom je niet… mijn metjes en ook Tomos rijden er perfect op. Geen gezeik met veel te vette uitlaten, starten en zulks. Ik kan mijn metje/tomos een week laten staan en daarna starten ze gewoon vrolijk bij de eerste poging.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
LB
Berichten: 75
Lid geworden op: 13-05-2010 18:07

Re: Heren met foto's

Bericht door LB » 21-05-2022 12:04

Bedankt voor de tips @Zwaantje, @Spartapappa en @Vrotkees !

@Zwaantje: we hanteren dezelfde mengverhouding, immers 40 cc / 3.08 liter = 12,98 cc olie per liter en jij hebt 65 cc / 5 liter = 13,00 cc olie per liter.
Ikzelf gebruik Repsol full synth. olie. Die Fuel Fitt is eigenlijk onontbeerlijk :mrgreen:

Ik wist dat er met BP Ultimate en Shell V-Power iets bijzonders was. Er zit ook een hele lage concentratie reiniger in om je gasklephuis, injectors etc. schoon te houden van een auto, maar dat er in BP 98 geen ethanol zit dat wist ik niet. Loop je niet het risico dat de samenstelling in de loop van de tijd veranderd gaat worden ? Ja, ik denk dat wel eerlijk gezegd. Ik zal je de chemische details besparen maar tussentijds is al zoveel " minder schadelijk" toegevoegd en " schadelijk verwijderd" en dat zetten ze gerust niet in het stadsblaadje. Misschien verschilt de samenstelling ook per regio, wie zal het zeggen ... :D
Gebruikersavatar
LB
Berichten: 75
Lid geworden op: 13-05-2010 18:07

Re: Heren met foto's

Bericht door LB » 21-05-2022 12:16

Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Heren met foto's

Bericht door Zwaantje » 21-05-2022 19:22

LB schreef:
21-05-2022 12:04
Bedankt voor de tips @Zwaantje, @Spartapappa en @Vrotkees !

@Zwaantje: we hanteren dezelfde mengverhouding, immers 40 cc / 3.08 liter = 12,98 cc olie per liter en jij hebt 65 cc / 5 liter = 13,00 cc olie per liter.
Ikzelf gebruik Repsol full synth. olie. Die Fuel Fitt is eigenlijk onontbeerlijk :mrgreen:

Ik wist dat er met BP Ultimate en Shell V-Power iets bijzonders was. Er zit ook een hele lage concentratie reiniger in om je gasklephuis, injectors etc. schoon te houden van een auto, maar dat er in BP 98 geen ethanol zit dat wist ik niet. Loop je niet het risico dat de samenstelling in de loop van de tijd veranderd gaat worden ? Ja, ik denk dat wel eerlijk gezegd. Ik zal je de chemische details besparen maar tussentijds is al zoveel " minder schadelijk" toegevoegd en " schadelijk verwijderd" en dat zetten ze gerust niet in het stadsblaadje. Misschien verschilt de samenstelling ook per regio, wie zal het zeggen ... :D
BP is een goede distributeur van brandstoffen. Het lijkt mij niet dat ze zomaar samenstellingen gaan veranderen. Wel kan het zo zijn dat het wat oudere benzine is, omdat er minder getankt wordt.

Maar het beste is inderdaad 65ml op 5 liter. Dat deed ik zelfs al bij begrensde motor.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Heren met foto's

Bericht door Zwaantje » 21-05-2022 19:30

LB schreef:
21-05-2022 12:16
Daar gaat @Zwaantje:

https://www.youtube.com/watch?v=gGf9W_jv22w
haha, zo’n opvoer lampolie knaap ben ik niet hoor.. :D geef mij maar lekker een standard rustig pruttelend metje.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
LB
Berichten: 75
Lid geworden op: 13-05-2010 18:07

Re: Heren met foto's

Bericht door LB » 22-05-2022 11:44

@Zwaantje het ziet er anders wel heel stoer uit :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast