Nieuwe ‘aanwinst’

opmerkelijke of grappige fotos van spartamets

Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Nieuwe ‘aanwinst’

Bericht door Zwaantje » 11-01-2022 22:10

Spartapappa schreef:
11-01-2022 20:29
De 299 is tot 90 geleverd.
De 399 met deco is er al vanaf 91
Ik kon het op mijn telefoon niet goed zien of er een deco blokje onder zat.
Deze vroege 399ers lijken exact op een 299 maar dan hebben ze een deco.
Een latere 399 lijkt weer als twee druppels water op een 499
Ze hebben allebei de ronde giet gaten boven op het blokje.
Ik vind de 399 blokjes er best mooi uitzien, maar heb alleen nog maar ervaring met de 299. Wat ik wel gemerkt heb tijdens de proefritjes met de dlx met 399 blok, die van mijn vriend wordt, is dat het blok belachelijk stil is. Soms gaf ik tijdens het fietsen gas bij omdat ik niet wist of het blok nou wel of niet aan stond. Stil blokje dus. Maar deze gaat eind deze maand open voor een (hopelijk) simpele revisie. Keerringen, naaldlagertje en zuigerveer. Heb hem nog niet open gehad. Voor de rest is die fiets helemaal in orde. Afgezien van het vierkante kenteken wat nergens op slaat. Ik ga kijken of ik die kan omwisselen voor een langwerpige plaat zoals de meeste metjes hebben.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Re: Nieuwe ‘aanwinst’

Bericht door Prutser-2009 » 13-01-2022 07:17

Leuk chromen spatborden, die waren 2e hands nog best wel gewild en prijzig
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Nieuwe ‘aanwinst’

Bericht door Vrotkees » 13-01-2022 11:04

RVS is tot massaal in China geproduceerd werd altijd schrikbarend duur geweest.
Dat was ook de reden dat RVS alleen op dure luxe auto's gebruikt werd i.p.v. chroom.

Een metje in deluxe uitvoering zijn lang niet zoveel verkocht als de gewone.
Ik schat 1 op de 100-200 geleverde metjes was een de luxe uitvoering.
Er zat ook standaard een Spartatronic op maar velen konden NFL100,- besparen bij de aankoop door die destijds niet die dure elektronische kmteller te willen.
Heb een originele rekening van April 1987 waar een standaard metje voor NFL 1480,- nieuw verkocht werd.
Ter vergelijking een nieuwe Vespa Ciao stond destijds in de showroom voor NFL 850,-!

Dat was echt een hoop geld in die tijd.

Er is nog dure versie die echt zeldzaam is.
Je kon bij Sparta een fiets/ metje met stangenaandrijving ipv kabels voor de remmen bestellen.
Er zitten extra beugels op het balhoofd en trapas om als hefboom te dienen voor de rem stangen.
De fietsversie (26" bruin dames 1987) heb ik al in het wild gezien voor het kruidvat maar de metversie niet.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Nieuwe ‘aanwinst’

Bericht door Zwaantje » 13-01-2022 21:29

Vrotkees schreef:
13-01-2022 11:04
RVS is tot massaal in China geproduceerd werd altijd schrikbarend duur geweest.
Dat was ook de reden dat RVS alleen op dure luxe auto's gebruikt werd i.p.v. chroom.

Een metje in deluxe uitvoering zijn lang niet zoveel verkocht als de gewone.
Ik schat 1 op de 100-200 geleverde metjes was een de luxe uitvoering.
Er zat ook standaard een Spartatronic op maar velen konden NFL100,- besparen bij de aankoop door die destijds niet die dure elektronische kmteller te willen.
Heb een originele rekening van April 1987 waar een standaard metje voor NFL 1480,- nieuw verkocht werd.
Ter vergelijking een nieuwe Vespa Ciao stond destijds in de showroom voor NFL 850,-!

Dat was echt een hoop geld in die tijd.

Er is nog dure versie die echt zeldzaam is.
Je kon bij Sparta een fiets/ metje met stangenaandrijving ipv kabels voor de remmen bestellen.
Er zitten extra beugels op het balhoofd en trapas om als hefboom te dienen voor de rem stangen.
De fietsversie (26" bruin dames 1987) heb ik al in het wild gezien voor het kruidvat maar de metversie niet.
Ik dacht al dat er een versie bestond met de goede ouderwetse stangremmen. Ergens ooit op een familie foto gezien volgens mij. Mijn oma had ook een Spartamet. Een groene. Mijn moeder vertelt nog wel eens dat 'Je kon trekken aan het touwtje wat je wilde, maar dat ding wilde nooit aan.' Mijn tante heeft er toen een keer op gereden en is op haar bek gegaan in het grind. :D Mijn oma is er nog wel, maar kan het zich helaas niet meer herinneren dat ze een metje heeft gehad (Was omstreeks 1986)

Wat de kilometerteller betreft, is er ook een mechanische geweest?
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Nieuwe ‘aanwinst’

Bericht door Zwaantje » 13-01-2022 21:36

Prutser-2009 schreef:
13-01-2022 07:17
Leuk chromen spatborden, die waren 2e hands nog best wel gewild en prijzig
Ik ga deze met sowieso opslaan voor later. Ik wil hem graag weer rijdend maken, maar weet niet of dat nog makkelijk kan. De montageplaat voor de bokstandaard is helemaal doorgeroest. Ik ga sowieso de spatborden en drager reviseren en misschien zet ik deze later op mijn oermet. Mag mijn metje trouwens wel een oermet worden genoemd? Hij is van maart 1988. Afgezien van het aluminium voorwiel wat ooit vervangen is helaas is hij helemaal origineel. Ik zoek nog de originele van schothorst stalen velg die erop hoort. Ik vind die zoveel mooier als die latere aluminium brede velgen.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Nieuwe ‘aanwinst’

Bericht door Spartapappa » 13-01-2022 22:14

Ik hou er ook van een metje zo origineel mogenlijk te houden.
Al moet ik toegeven dat mijn oermetjes dit niet 100% zijn.
Mijn 87 heren met 199 blokje daar zit een lepper primus zadel op en een ronde uitlaat.
Mijn nieuwste aanwinst een 87 dames met zit een 099 blokje onder i.p.v een 199
Mijn mixed uit 88 zit een giet voorwiel in i.p.v een Chrome spaakvelg.
Mijn 86 heren is bijna origineel, maar hier zit ook weer een lepper primus zadel op.
Maar in grote lijnen vind ik het leuk om ze zo origineel mogenlijk te houden.
Dus een 499 e-start blok op een 86er oermetje is niet echt mijn ding.
En om jouw vraag te beantwoorden Zwaantje,…ja een 88er met een 299 is een oermet.
Alles tot en met 1989 word gezien als oermet.
Ik vind vooral de grote gouden letters mooi op onze oermetjes.
Je ziet daaraan ook gelijk dat het een oermetje is.
Ook al is hij totaal verknald en omgebouwd/opgebouwd met nieuwere type onderdelen.
Gebruikersavatar
Zwaantje
Berichten: 490
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Nieuwe ‘aanwinst’

Bericht door Zwaantje » 13-01-2022 22:34

Spartapappa schreef:
13-01-2022 22:14
Ik hou er ook van een metje zo origineel mogenlijk te houden.
Al moet ik toegeven dat mijn oermetjes dit niet 100% zijn.
Mijn 87 heren met 199 blokje daar zit een lepper primus zadel op en een ronde uitlaat.
Mijn nieuwste aanwinst een 87 dames met zit een 099 blokje onder i.p.v een 199
Mijn mixed uit 88 zit een giet voorwiel in i.p.v een Chrome spaakvelg.
Mijn 86 heren is bijna origineel, maar hier zit ook weer een lepper primus zadel op.
Maar in grote lijnen vind ik het leuk om ze zo origineel mogenlijk te houden.
Dus een 499 e-start blok op een 86er oermetje is niet echt mijn ding.
En om jouw vraag te beantwoorden Zwaantje,…ja een 88er met een 299 is een oermet.
Alles tot en met 1989 word gezien als oermet.
Ik vind vooral de grote gouden letters mooi op onze oermetjes.
Je ziet daaraan ook gelijk dat het een oermetje is.
Ook al is hij totaal verknald en omgebouwd/opgebouwd met nieuwere type onderdelen.
Ik vind de oudste metjes het mooist. Alles moet kloppen. De grote rubberen Sparta spatlap, oranje plaatje, fietspompje etc. Ik ben nog opzoek naar banden die het meest overeenkomen met de originele Spartamet Vredestein banden. Met een groen randje dus. De nieuwere modellen (jaren 90) vind ik dan weer minder elegant. Zoals die dlx hebben van die belachelijke kleurcombinaties. Laatst kwam ik een zwart/groene/roze tegen..

Hoe rijden die 099 en 199 motoren eigenlijk? en vraag me af hoe een heren model rijdt. Ik vind de dlx van mijn vriend maar een eng ding. Ik heb het idee dat ik op mijn bek ga als ik daarmee vol door de bocht ga. Ik rem nu altijd even af en gas los. Is wel goed voor je conditie meerendeel fietsen. :mrgreen:


Het blijven heerlijke voertuigen. Ik krijg altijd een onbeschrijflijke adrenaline kick als ik mijn metje start en weer ga rondrijden.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Nieuwe ‘aanwinst’

Bericht door Spartapappa » 14-01-2022 07:33

Ik heb zelf een zwanenhals Dlx uit 1993 met 56 cm frame maat gehad.
Jezus wat was dit een zwabberkont ! Net als jou nam ik veel gas terug bij een bocht.
Toen kocht ik pas geleden weer een zwanenhals 56 cm, maar nu een 87er.
Jezus,… wat een verschil met de Dlx !!! Deze zwanenhals rijdt wel strak en zwabbert niet !!
Hoe komt dit ? Dit komt omdat het frame op een andere manier gebogen word.
Ook zijn de frame buizen dikker !
Een zwamnenhals frame na 1990 staat bekent om zijn breuk gevoeligheid.
Deze frames breken snel !
Een zwanenhals oer frame heeft daar niet tot nauwelijks last van. (zelf nog nooit gezien of meegemaakt)
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Nieuwe ‘aanwinst’

Bericht door Vrotkees » 14-01-2022 10:57

De Vredestein Spartamet banden ( groenig grijs en zwart)waren nogal ondingen.
En zijn gelukkig ook niet meer te krijgen.
Schwalbe en sommige CRT banden zijn daarin wel echt een positieve verbetering.

Helaas hebben die merken nog niet in onze maat de 2 kleuren rubber banden.
Michelin heeft die wel ooit gehad voor het metje (bruin en zwart) en dat ziet er toch wel heel gaaf uit.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Nieuwe ‘aanwinst’

Bericht door Spartapappa » 14-01-2022 12:29

Zo mee eens vrot, die twee kleurige banden geven net dat beetje extra aan onze metjes.
Ik ben er ook naar op zoek geweest, maar helaas.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast