Mijn oude Arola 20

Wat zijn je andere vervoersmiddelen buiten je spartamet.
Snorfietsmafia
Berichten: 501
Lid geworden op: 19-10-2009 17:17

Mijn oude Arola 20

Bericht door Snorfietsmafia » 02-01-2015 23:00

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de Arola 20 die ik bedoelde in een eerdere post.

Ik had deze toen ik (bijna) 16 was, was een leuk karretje alleen helaas vaak stuk...

Er zit een Sachs 49.9cc tweetakt blok in de Arola. Verder weet ik het fijne niet zo 1 2...3 van het motortje ik weet bijvoorbeeld dat deze nog met een laadspoel werkt ipv de hedendaagse invalideautotje's met een Dynamo.

Wel kan ik zeggen dat het erg leuk was om ermee te rijden hij haalde maximaal (goede omstandigheden) 40 echte kilometers per uur.

Als iemand vragen heeft over de Arola kun je ze stellen, hoewel ik niet alles 100% zal kunnen beantwoorden.

Groet,

Snorfietsmafia
12+ jaar snorfietsmafia.

Voltijd Snorfietsgangster.

Snorfiets superheld, fuck een cape.

Houtkachel vriend.
Snorfietsmafia
Berichten: 501
Lid geworden op: 19-10-2009 17:17

Bericht door Snorfietsmafia » 02-01-2015 23:02

Iemand tips om de foto's kleiner te maken? :?
12+ jaar snorfietsmafia.

Voltijd Snorfietsgangster.

Snorfiets superheld, fuck een cape.

Houtkachel vriend.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 02-01-2015 23:41

als je de foto upload kun je de grote aanpassen.
is de foto te groot upload je hem opnieuw en pakt een andere instelling/

Zo te zien was het een Sachs 506 motor in aangepaste vorm in je Arola.

Afbeelding

Sachs 506

ik heb een sparta rocky bromfiets gehad en die had een Sachs 505 blok waarvan de uitlaat identiek was aan de uitlaat op de foto van je arola
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Snorfietsmafia
Berichten: 501
Lid geworden op: 19-10-2009 17:17

Bericht door Snorfietsmafia » 03-01-2015 01:15

Dat is idd de motor die ik bedoel ja, enkel dan met een cdi ontsteking.
En ik zal de foto's proberen anders te uploaden.
12+ jaar snorfietsmafia.

Voltijd Snorfietsgangster.

Snorfiets superheld, fuck een cape.

Houtkachel vriend.
Snorfietsmafia
Berichten: 501
Lid geworden op: 19-10-2009 17:17

Bericht door Snorfietsmafia » 03-01-2015 01:17

Gelukt :D
12+ jaar snorfietsmafia.

Voltijd Snorfietsgangster.

Snorfiets superheld, fuck een cape.

Houtkachel vriend.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees » 03-01-2015 01:46

kijk zo helpen we elkaar :wink:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Hulpmotor
Berichten: 107
Lid geworden op: 25-03-2011 20:48

Bericht door Hulpmotor » 31-05-2015 00:22

Tijdje geleden weer heb ik een rode Arola 20S voor €300 kunnen kopen, maar de motor trekt onderin toeren niet goed, oplossing Snorrie? Vermoed zelf een lekke pakking of zo iets.
Soms komt het blok helemaal niet op toeren en kun je lopen... daarom rijd ik er ook nog niet mee.
In de zomervacantie het sachs blokje maar eens reviseren voor het nieuwe schooljaar :)
Snorfietsmafia
Berichten: 501
Lid geworden op: 19-10-2009 17:17

Bericht door Snorfietsmafia » 31-05-2015 22:49

Dit probleem komt mij wel bekend voor, ik weet alleen niet meer zo goed wat de oplossing was. Heb je toevallig dat als ie helemaal niet meer op toeren komt en je even wacht en de versnelling in zijn vrij zet en daarna weer gaat rijden dat ie dan weer oppakt?

Ik heb er zelf toen een nieuwe zuigerveer en een andere (2dehands) variokoppeling ingezet. Als je er geen varioring meer in heb moet je deze proberen terug te zetten. Sowieso zou ik er een nieuwe zuigerveer er in zetten.

Ook zou ik even de carberateur schoonmaken.

Probeer eerst een nieuwe zuigerveer, volgens mij hadden de Sachs blokjes geen cilinderpakking. Indien ze dit wel hebben vervangen natuurlijk.

Wat je ook kan proberen, bouw er een scooterblok onder hij gaat dan sowieso iets sneller en je komt dan makkelijk aan onderdelen.
Als je op google zoekt kun je een project vinden van iemand die dit heeft gedaan met duidelijke uitleg.

Veel succes met je Arola, het zijn leuke karretjes (als ze het doen :P )

Mvg, Snorfietsmafia.
12+ jaar snorfietsmafia.

Voltijd Snorfietsgangster.

Snorfiets superheld, fuck een cape.

Houtkachel vriend.
Hulpmotor
Berichten: 107
Lid geworden op: 25-03-2011 20:48

Bericht door Hulpmotor » 02-06-2015 01:02

Ik heb dat hij in de versnelling niet op toeren komt, en in de vrij ook niet, vooral bij warme motor maar eenmaal op gang rijd het prima. Nieuwe zuigerveer waar heb je deze kunnen bestellen? ook heb ik een koplampje 12v/15w kapot, lampjes nergens te vinden...

Met het originele luchtfilter rijd het al helemaal niet, ook niet als ik er een tomos carburateur achterzet. Lijkt een probleem met een keering/pakking/inlaat oid.
Snorfietsmafia
Berichten: 501
Lid geworden op: 19-10-2009 17:17

Bericht door Snorfietsmafia » 02-06-2015 02:29

Ten eerste vraag ik, heb je de carberateur al grondig schoongemaakt (zoals je dit bij de met ook zou doen?) Want dan kunnen we verder kijken. Soms is het goed om te beginnen bij de basis. Wat voor kleur heeft jou bougie? Zorg dat deze (uiteraard) Koffie met melk bruin is (indien dit niet het geval is probeer een aantal kleinere/grotere sproeiers uit). Als de Arola dan nog niet goed loopt (Ik ga uit van schone/werkend luchtfilter origineel) Dan kun je proberen de gasnaald iets hoger te zetten.

De originele maat sproeier waar de Sachs ooit mee geleverd is weet ik niet, hiervoor kun je eventueel Waaijenberg bellen (die heeft ze gemaakt)

Over de zuigerveer,

Een nieuwe zuigerveer had ik toendertijd bij een brommerzaak gehaald, het zijn gewone maten dus moet mi nu nog steeds lukken.

Ik zou niet proberen met andere carberateurs te rommelen, deze Sachs blokjes zijn erg gevoellig voor veranderingen. Zo had ik een x een powerfilter geprobeerd maar alle kracht viel weg.

Wat betreft onderdelen vinden moet je een beetje creatief zijn, zo kan je een andere soortgelijke fitting plaatsen voor je lampjes die wél goed verkrijgbaar zijn. Zolang je maar niet te hoog qua wattage gaat zitten komt het goed het, liefst dezelfde wattage aanhouden.

De varioriem bijvoorbeeld kun je bij een grasmaaier zaak 9 vd 10x ook kopen tegen een veel mooiere prijs dan bijv een brommobielsloperij.
Maten van deze riem zijn 21x10x690.

Mocht je ooit een kapotte cdi krijgen, een cdi van een Yamaha neos schijnt ook te werken.

Waarom ik dit schrijf, gewoon voor archiefmateriaal en het is handig om te weten.

Ik zou graag zien dat je je Arola weer goed werkend krijgt want ik vind het nog steeds hele vette karretjes.

Hou me op de hoogte van je process, dan kan ik ook zoeken voor je naar oplossingen.

Mvg Snorfietsmafia.
12+ jaar snorfietsmafia.

Voltijd Snorfietsgangster.

Snorfiets superheld, fuck een cape.

Houtkachel vriend.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast