Batavus Mot-o-Mat uit '67

Wat zijn je andere vervoersmiddelen buiten je spartamet.
Plaats reactie
Lindetjuh
Berichten: 80
Lid geworden op: 29-11-2018 16:07

Batavus Mot-o-Mat uit '67

Bericht door Lindetjuh » 05-03-2020 10:23

Recent op de kop getikt om toch wat sneller van A naar B te kunnen. Helemaal origineel, met flink wat patina. Had al ruim 5 jaar niet gelopen nadat de vorige eigenaar was overleden. Benzine d'r uit laten lopen, wat wasbenzine erdoor, carburateur even schoongemaakt, nieuwe benzine erin... 1x trappen en hij liep als een zonnetje. Ding zelf even schoongemaakt, laagje Turtle Wax erover en hij glimt als vanouds.

Mooi Sachs 50/1M blok, type Saxonette. Lijkt goed onderhouden te zijn.

Afbeelding

Het enige wat niet helemaal werkt naar behoren is de snelheidsmeter die nogal stuitert als je de 40 aantikt, soms slaat 'ie door en blijft hij hangen op 60, met een irritant piepgeluid. Ik ga er vanuit dat de meter gewoon versleten is. De kilometerteller werkt wel helemaal goed.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Batavus Mot-o-Mat uit '67

Bericht door Vrotkees » 05-03-2020 17:20

er zijn vele metrijders die ook een vreemde eend in hun bezit hebben.
het merendeel zijn bromfietsen die een iets hogere snelheid hebben.

Honda, Kreidler, Zundapp, Kapitein Mobylet,Vespa, Peugeot, Puch en jouw Batavus het komt allemaal voor.
Niks mis mee het is gewoon leuk om iets anders erbij te hebben wat ook gewoon leuk is.

Wat de kilometerteller betreft ik zo eerst eens de kabel en de overbrenging van het wiel op de kabel nakijken.
80% kans dat daar het probleem zit.

Als het de teller zou zijn kijk dan naar het merk van de teller. Vaak werden deze tellers ook op andere bromfietsmerken gemonteerd.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Lindetjuh
Berichten: 80
Lid geworden op: 29-11-2018 16:07

Re: Batavus Mot-o-Mat uit '67

Bericht door Lindetjuh » 05-03-2020 20:47

Vrotkees schreef:
05-03-2020 17:20
Wat de kilometerteller betreft ik zo eerst eens de kabel en de overbrenging van het wiel op de kabel nakijken.
80% kans dat daar het probleem zit.

Als het de teller zou zijn kijk dan naar het merk van de teller. Vaak werden deze tellers ook op andere bromfietsmerken gemonteerd.
Ik heb de tellerkabel overgenomen van iemand die hem nog 'achter had liggen', hij zag er nog wel goed uit. Het lijkt ook allemaal goed te passen. Ach, zo erg is het ook niet. Het is een Huret teller, mocht het er eens van komen dat ik er een tegenkom vervang ik hem misschien wel.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Batavus Mot-o-Mat uit '67

Bericht door Vrotkees » 09-03-2020 01:48

Huret is van oorsprong een bekend Frans merk dat overgenomen is begin 1980 door Sachs.
De kans dat je eenzelfde of bijna zelfde tegenkomt is dus groot.

Vooral in de zomer met goed weer is het leuk als je met een oude bromfiets rondtuft.
Mensen staan je echt aan te kijken huh een echte bromfiets ipv scooter.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Lindetjuh
Berichten: 80
Lid geworden op: 29-11-2018 16:07

Re: Batavus Mot-o-Mat uit '67

Bericht door Lindetjuh » 09-03-2020 14:06

Het leuke van deze teller is dat er een lampje in kan hem in het donker te verlichten! Bij de paar die ik tot nu toe heb gespot kan dit niet.
Ook nog eens twee zijkappen weten te scoren voor bijna nop!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Batavus Mot-o-Mat uit '67

Bericht door Vrotkees » 09-03-2020 16:15

er zijn 2 bekende grote brom en/of motorfiets onderdelen beurzen elk jaar in nederland.
2 wielerbeurs in het Autotron in Rosmalen en de oldtimer 2wieler beurs in Zuidbroek.

verder zijn er meerdere het hele jaar.

ik zal weer eens de agenda bijhouden.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Lindetjuh
Berichten: 80
Lid geworden op: 29-11-2018 16:07

Re: Batavus Mot-o-Mat uit '67

Bericht door Lindetjuh » 27-03-2020 23:23

In deze rare tijd zit je veel meer binnen en wil je wat doen. Helaas voor mij doet de Spartamet het perfect. Niets op aan te merken. En dan ga je knutselen hè!

De gele plaat voorop is me een doorn in het oog. Kentekenplaten op het voorspatbord van een oude motor vind ik echter wel erg gaaf, dus dat ik wil ik ook op de Batavus.
Afbeelding

Wettelijk mogen er geen 'voetgangersnijders' meer gevoerd worden, maar als je al een gele plaat hebt...

Afbeelding

Maandag met een verse kunststof-verf spuitbus zwartspuiten en vervolgens heel precies mijn kenteken erop schrijven. Ik ben benieuwd.

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast