Spartamet start niet (met filmpje)

Technische vragen
Plaats reactie
ThijsNijmegen
Berichten: 2
Lid geworden op: 23-06-2019 16:18

Spartamet start niet (met filmpje)

Bericht door ThijsNijmegen » 07-09-2019 18:30

Heb deze Spartamet enkele maanden geleden gekocht. In eerste instantie lekte hij benzine. Heb toen de carburateur schoongemaakt en nieuwe vlotternaald en pakking in gedaan. Daarna heeft hij weer +-60 kilometer gelopen. Hierna begonnen de problemen weer.

Heb nu al verschillende malen de carburateur schoongemaakt. Hij lekt niet. De bougie heeft een mooie kleur. Zie bijgevoegd filmpje, waar zou het aan kunnen liggen? De ontsteking die er bij ligt is de turbo cdi, ik start hem nu met de standaard. Het geluid klinkt niet best. Herkenbaar voor iemand? Zou het een ontstekingsprobleem zijn? Zie filmpje: https://we.tl/t-2XNl25TZHJ
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet start niet (met filmpje)

Bericht door Vrotkees » 07-09-2019 19:35

Hoi Thijs.

Voor een goed lopende Spartamet heb je compressie, ontsteking en mengsel nodig.
Spartamet motortjes vooral als ze gebruikt en op leeftijd zijn krijgen last van interne kwaaltjes.
- droge keerringen
- koolafzetting
- zuigerveer versleten
- koppeling sleepveren en lagers.

99-100 spartametjes die verkocht worden, worden juist verkocht vanwege deze kwaaltjes.
Men heeft geen kennis, niemand in de buurt die er verstand van heeft en schrikt van de kosten van de onderdelenprijzen op internet.

Als je technisch onderlegt bent en gereedschap hebt kun je bijna alles zelf doen en heb je er een heel betrouwbaar vervoermiddel aan.
Keerringen en lagers kun je zelf bij de lokale industriële aandrijftechniekboer halen of bij forumleden kopen.
Verbeterde onderdelen maken forumleden hier zelf en die kun je niet kopen bij handelaren.

De vraag is wat wil je?
Wil je betrouwbaar rijden dan zul je moeten sleutelen en iets investeren.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
ThijsNijmegen
Berichten: 2
Lid geworden op: 23-06-2019 16:18

Re: Spartamet start niet (met filmpje)

Bericht door ThijsNijmegen » 07-09-2019 19:48

Hi, thanks voor je reactie. Ik heb de Spartamet eigenlijk van iemand gekocht die hem bij een fietsenmaker had laten onderhouden. Hij zag er ook perfect uit. Incl. nieuwe banden etc. Dus ik vind het moeilijk te geloven dat er iets ergs mee mis is.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet start niet (met filmpje)

Bericht door Vrotkees » 07-09-2019 20:13

De praktijk ervaring zegt dat er zijn maar weinig fietsenmakers die echt verstand hebben van een Spartamet motortje.
En die, die er verstand van hebben willen er niet meer aan werken i.v.m. de vele uren die nodig zijn voor reparaties.
Ik repareer en onderhoud voor een fietsenmaker nog 2 Spartamets die zijn klanten nog rijden.
Een win win win situatie de fietsenmaker kan zijn uren beter besteden de oudere klanten zijn geholpen en ik ga met nieuwe Spartamet banden bougies en benzinefilters naar huis :D

Als je een vonk en benzine hebt en hij start nog niet zal het motortje toch echt open moeten.
Ik doe dat standaard bij elk onbekend blokje.
De meeste motortjes zijn alweer meer als 20 jaar oud en ze waren oorspronkelijk bedoeld hooguit 7 jaar mee te gaan.
ze moesten eens weten dat er nog blokjes zijn uit 1985 die na 34 jaar nog betrouwbaar rondtuffen !
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten