Pagina 1 van 3

Raad de storing 3

Geplaatst: 04-10-2019 00:42
door spartarie
Situatie: 399 blokje met TK carburateur.
Dat loopt al een paar honderd kilometer heel goed.
Vanmiddag, tussen de buien door, nog een plezierritje gemaakt +/- 10 km, niks aan de hand, parkeer hem in de schuur.
Vanavond moest ik weg voor een boodschap, vervoermiddel keuze valt op spartamet.
Twee keer trekken>> loopt>> choke in rijstand>>>rij weg>>> maar blijft viertakten.
Na 300 meter valt hij uit.. :evil:
Het enige wat ik bij me heb is een reserve bougie, het kan dat die de geest gegeven heeft, dus die er in geschroefd.
Terwijl ik bezig ben zie ik dat er benzine druppelt...
Starten ho maar...dus naar huis gefietst, de hele 300 meter... :twisted: :twisted:
Carburateur er af gehaald, opgehangen in de schuur en een andere TK er op.
In het donker met een zaklantaarn tussen m"n tanden..., vond het best knap van mezelf. :)
Die andere TK moest nog getest worden, dus wat dát betreft kwam het goed uit. ;)
Motor ontlucht, paar keer trekken met bougie eruit, bougie er in, kraan open, twee keer trekken en lopen.
Boodschap (kaartje halen voor een RISICO- amateur voetbalwedstrijd :roll: ) gedaan en thuis gekomen, het corpus delicti , dus de falende carburateur, even nader bekeken.
Storing gevonden, erg voor de hand liggend is het niet....
Ik ben benieuwd of iemand het raadt!!

Re: Raad de storing 3

Geplaatst: 04-10-2019 14:26
door Vrotkees
Het is een TK dus een lek membraan of overlopende vlotter kamer is zeer onwaarschijnlijk.

Ik ga deze keer eens voor iets simpels een scheurtje in het benzinefilter of slang waardoor er niet genoeg benzine in de carburateur komt.

Re: Raad de storing 3

Geplaatst: 04-10-2019 14:44
door blauwlap
Lekke vlotter

Re: Raad de storing 3

Geplaatst: 04-10-2019 16:19
door spartarie
Het is een TK dus een lek membraan of overlopende vlotter kamer is zeer onwaarschijnlijk.
Dat was het dus ook niet.
Ik ga deze keer eens voor iets simpels een scheurtje in het benzinefilter of slang waardoor er niet genoeg benzine in de carburateur komt.
Nee allebei in orde........en toch zeek de benzine uit de carburateur.
Lekke vlotter
Nee....

Re: Raad de storing 3

Geplaatst: 04-10-2019 21:04
door fehntjer
Moin,
Ik heb zo'n verdomde TK voor me. De vorkveer roert in de benzine (de vorkveer moet inderdaad 2,5 mm boven de vlotterkamer zijn). De naald zit vast omdat er rubber in zit.
als dat nu zijn probleem is ????

Re: Raad de storing 3

Geplaatst: 04-10-2019 22:37
door spartarie
Niks mis met de vlotter, ook niet met de vork, en ook niet met de vlotternaald.
De benzine stond ook keurig op het goede niveau in de vlotterkamer.
Jullie moeten het iets hogerop zoeken... ;)

Trouwens over de vlotternaald: Daar heb ik ook wel eens een probleem mee gehad.
In de vlotternaald (TK) zit namelijk een minuscuul veertje.
Dat zal als functie hebben om abrupte bewegingen van vlotter en dus ook vork te dempen.
In het betreffende geval zat dat veertje vast gerot, waarschijnlijk door benzine/olie-resten en lang "niet-gebruik".
Dat gaf een heel vreemde vork-afstelling...
Veertje in de vlotternaald toen eigenlijk pas ontdekt, weer gangbaar gemaakt met WD40, en probleem opgelost.

Maar dat was hier niet het geval!

Re: Raad de storing 3

Geplaatst: 04-10-2019 22:42
door Vrotkees
fehntjer schreef:
04-10-2019 21:04
verdomde TK
Een vervloekte carburateur is alleen te repareren door een sjamaan in te huren die een uitdrijvingsceremonie uitvoert met bloed en ingewanden van een net geslachte kip :mrgreen:

Re: Raad de storing 3

Geplaatst: 04-10-2019 22:55
door Net bezig
Een schroefje van het deksel losgeraakt, verdwenen.
Met als gevolg lekkage brandstof/lucht intrede, langs het pasvlak.

Re: Raad de storing 3

Geplaatst: 04-10-2019 23:30
door spartarie
"Net bezig" wint deze ronde!
Inderdaad was van de schroef tussen de twee schuiven de schroefdraad weg.
Dat was waarschijnlijk al niet in al te beste staat...en een schok tijdens het rijden zal het laatste zetje gegeven hebben.
Gevolg: Lekkage boven het membraan, dat kwam door het gaatje in de bovenplaat naar buiten.
Maar ook onder het membraan, en dat liep zo het carb.huis in.
Maandag maar op zoek naar helicoil M4...
Laatst ook al gezocht op het werk, maar iemand heeft het setje langdurig "geleend". :evil:
Anders koop ik het zelf...ik denk er trouwens over om bij alle TK's die ik heb de schroefdraden door helicoils te vervangen....preventief.
In dit geval was het 300 meter van huis...maar als het nou eens 20 km is??? :shock:

Re: Raad de storing 3

Geplaatst: 05-10-2019 06:14
door Prutser-2009
even zelf een busje draaien van M6? maar ik vraag me af of je daar wel genoeg 'vlees' hebt daarvoor