Lang leven MP
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Lang leven MP
Vandaag een mooie spartamet deal gemaakt.
Op MP zag ik een aanbieder van een kratje spartamet onderdelen.
Ik afgesproken met deze meneer, en ik er naar toe.
Daar terplekken even gekeken en betaald (50euro) en alles ingeladen.
Thuis even de inventaris gemaakt, viel niet tegen.
De oogst: een 499 motor met uitaat, blokmembraan carburateur (bing) en achterwiel.
Een complete tk carburateur, + twee bovenplaten (bing) compleet, vier trekstarter kappen (een komplete).
Twee uitlaten, drie achterkappen en binnen kappen.
Twee originele sachs luchtfilters, drie cdi,s en een complete onsteking.
Een nieuwe immi d zuiger, twee nieuwe trappers een nieuwe binnenband (allen in de verpakking)
Drie membranen, diverse kabels, gas,choke,rem.
Setje remblokken, trekstang handstarter, startmotor e start,
Twee losse lege carterdelen 499, alleen de carter delen horen niet bij elkaar (verschilende bewerkings nummers)
En het mooiste bewaard voor het laatste...............
Een 199 blokje.
Alleen dit blokje roept vraagtekens op bij mij.
Toen ik draaide aan het vliegwiel geen compressie vanwegen geen bougie.
Maar toen ik in uitlaatpoort keek ook geen zuiger
Ook zie ik geen bewerkings nummers in beide carterhelften !
Wel staat er op beide delen 199 en het bouwjaar 87 dus of ze bij elkaar horen ???
Ook is het voorste schroefdraad waar de trekstartkap gemonteerd zit kapot.
Verder heb ik het blokje nog niet opengehad dus geen idee wat ik aantref verder.
Op MP zag ik een aanbieder van een kratje spartamet onderdelen.
Ik afgesproken met deze meneer, en ik er naar toe.
Daar terplekken even gekeken en betaald (50euro) en alles ingeladen.
Thuis even de inventaris gemaakt, viel niet tegen.
De oogst: een 499 motor met uitaat, blokmembraan carburateur (bing) en achterwiel.
Een complete tk carburateur, + twee bovenplaten (bing) compleet, vier trekstarter kappen (een komplete).
Twee uitlaten, drie achterkappen en binnen kappen.
Twee originele sachs luchtfilters, drie cdi,s en een complete onsteking.
Een nieuwe immi d zuiger, twee nieuwe trappers een nieuwe binnenband (allen in de verpakking)
Drie membranen, diverse kabels, gas,choke,rem.
Setje remblokken, trekstang handstarter, startmotor e start,
Twee losse lege carterdelen 499, alleen de carter delen horen niet bij elkaar (verschilende bewerkings nummers)
En het mooiste bewaard voor het laatste...............
Een 199 blokje.
Alleen dit blokje roept vraagtekens op bij mij.
Toen ik draaide aan het vliegwiel geen compressie vanwegen geen bougie.
Maar toen ik in uitlaatpoort keek ook geen zuiger
Ook zie ik geen bewerkings nummers in beide carterhelften !
Wel staat er op beide delen 199 en het bouwjaar 87 dus of ze bij elkaar horen ???
Ook is het voorste schroefdraad waar de trekstartkap gemonteerd zit kapot.
Verder heb ik het blokje nog niet opengehad dus geen idee wat ik aantref verder.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Lang leven MP
Update: gisteren het 199 blokje open gehad, krukas goed, tandwielen lichte pitjes op bovenkant(verder goed) koppeling versleten, cilinderwand netjes, pallen lagers achteras netjes.
Alleen eindigd het nummer dat op de cilinder staat met 11 en op het achterste carterdeel op 13 ?????
Verder zijn de nummers hetzelfde ?
Maar een bewerkings nummer zoal op mijn 399/499 is niet te vinden.
Ik heb alle onderdelen inclusief een c zuiger die mooi past liggen. Ook heb ik nog een goede kopoeling liggen.
Alleen zijn de keeringen gebruikt die ik heb liggen, ik twijfel nog deze te gebruiken.
Maar alle delen zijn aanwezig om de 199 weer te laten leven !
Alleen eindigd het nummer dat op de cilinder staat met 11 en op het achterste carterdeel op 13 ?????
Verder zijn de nummers hetzelfde ?
Maar een bewerkings nummer zoal op mijn 399/499 is niet te vinden.
Ik heb alle onderdelen inclusief een c zuiger die mooi past liggen. Ook heb ik nog een goede kopoeling liggen.
Alleen zijn de keeringen gebruikt die ik heb liggen, ik twijfel nog deze te gebruiken.
Maar alle delen zijn aanwezig om de 199 weer te laten leven !
Re: Lang leven MP
Veel mensen weten niet dat je een passend carter setje nodig hebt voor een blokje.
Beide delen werden aan elkaar geschroefd en dan samen bewerkt.
Er is een kans dat je een ander achtercarter kunt gebruiken.
Bout de 2 carterdelen met 2 bouten vast en kijk of de openingen goed op elkaar aansluiten.
Niet onbelangrijk kijk hoe in het blok de uitsparing voor het toplager overeen komt en de zitting van de koppelingsklok.
En door zulke partijen kom je aan je onderdelen.
Het is vaak een hoop werk schoonmaken en goed opbergen maar je hebt er wel later veel plezier van
Beide delen werden aan elkaar geschroefd en dan samen bewerkt.
Er is een kans dat je een ander achtercarter kunt gebruiken.
Bout de 2 carterdelen met 2 bouten vast en kijk of de openingen goed op elkaar aansluiten.
Niet onbelangrijk kijk hoe in het blok de uitsparing voor het toplager overeen komt en de zitting van de koppelingsklok.
En door zulke partijen kom je aan je onderdelen.
Het is vaak een hoop werk schoonmaken en goed opbergen maar je hebt er wel later veel plezier van
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Lang leven MP
Maar waar staan deze bewerings nummers bij een 199 blokje ?
Toch op de cilinder en achterste achterdeel ?
Dat moet jij weten, mijn wijze vrotkees
Toch op de cilinder en achterste achterdeel ?
Dat moet jij weten, mijn wijze vrotkees
Re: Lang leven MP
onder bij de uitlaat steun staan vaak nummers ingeslagen met slagcijfers.
later zijn er nummers ingegraveerd.
Helaas waren ze bij Sachs ook regelmatig te lam om nummers in een passend setje carterdelen te slaan.
Dan kun je alleen aan de gietdatum zien van de delen of de onderdelen bij elkaar horen.
later zijn er nummers ingegraveerd.
Helaas waren ze bij Sachs ook regelmatig te lam om nummers in een passend setje carterdelen te slaan.
Dan kun je alleen aan de gietdatum zien van de delen of de onderdelen bij elkaar horen.
Re: Lang leven MP
Moin,
kijk de fotos b.v.
fehntjer
kijk de fotos b.v.
fehntjer
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Re: Lang leven MP
In het carter van het 199 blokje dat origineel bij een van de herenframes hoort waarop ik rij staan ook geen nummers.
Toch weet ik zeker dat de helften bij elkaar horen, de historie van dit metje is vanaf de aflevering in 1988 bekend.
Ik heb weleens gehoord dat de helften ook met....een viltstift gemerkt werden, dat houdt natuurlijk niet eeuwig.
Toch weet ik zeker dat de helften bij elkaar horen, de historie van dit metje is vanaf de aflevering in 1988 bekend.
Ik heb weleens gehoord dat de helften ook met....een viltstift gemerkt werden, dat houdt natuurlijk niet eeuwig.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Lang leven MP
Er staat wel een nummer op de cilinder koelrib en op het achterste deel staat weer een ander nummer.
Wel staan er op beide delen 199 en het bouwjaar 87
De delen passen ook netjes, ik heb ook nog een 499 achterdeel gepast die pasten voor geen meter.
Wel staan er op beide delen 199 en het bouwjaar 87
De delen passen ook netjes, ik heb ook nog een 499 achterdeel gepast die pasten voor geen meter.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Lang leven MP
Oja, hoe zijn de meningen over gebruikte olie keeringen.
Aangezien ik goede heb liggen. (helemaal heel)
Wel moet ik er eerlijk bij zeggen dat de soepelheid niet als van een nieuwe is.
Aangezien ik goede heb liggen. (helemaal heel)
Wel moet ik er eerlijk bij zeggen dat de soepelheid niet als van een nieuwe is.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Lang leven MP
Oja, was mijn pb aangekomen Spartarie ?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten