Pagina 2 van 6

Re: Lang leven MP

Geplaatst: 23-12-2019 19:31
door Vrotkees
die Sachs nummers die op de cillinder en op de het achtercarter staan zijn de gietonderdeel nummers.
Met elke generatie zie je de nummers veranderen 099/199, 299-499, 599, Rotary.

Keerringen gaan maar een 10.000 km en 4 jaar mee in een metje voordat ze of versleten of uitgehard zijn.

Re: Lang leven MP

Geplaatst: 23-12-2019 20:34
door Spartapappa
Die numeers bedoel ik niet vrot.
Het zijn lange nummers, niet b.v 199 299 399
Nu ik je aandacht toch heb, waar zou ik een vierkante uitlaat kunnen scoren voor mijn blokje ?

Re: Lang leven MP

Geplaatst: 23-12-2019 20:36
door spartarie
299/399/499 blokjes zijn "hoger" dan 099/199 carters, dat past van zijn leven niet.
Overigens heb ik ook 199 blokjes met een 099 achtercarter, maar daar staan dan wel weer gelijke bewerkingsnummers in.
Kwestie van oude voorraad opmaken bij Sachs.
Een 299 maar ook een 399 carter heeft altijd een 299 achtercarter.
Een 499 carter heeft weer een 399 achterdeel.....kan je het nog volgen? :D :D
Oude keerringen: weggooien, niet besparen op een paar stukjes rubber.
Niets is zo vervelend als je na een paar honderd kilometer het blokje wéér moet splitsen.
PB....ik heb nog niks.... :(

Re: Lang leven MP

Geplaatst: 23-12-2019 20:45
door Spartapappa
Op mijn achter carter staat ook 199 net als op de cilinder
En ook 87 op beide carter delen.....

Ps: ik stuur die pb even opnieuw

Re: Lang leven MP

Geplaatst: 23-12-2019 21:00
door Spartapappa
Paar keer een pb verstuurd, hoop dat het werkt ???

Re: Lang leven MP

Geplaatst: 23-12-2019 21:20
door spartarie
Ja sorry werkt wel....
Alleen krijg ik geen melding meer op m'n email adres.

Re: Lang leven MP

Geplaatst: 23-12-2019 21:25
door spartarie
Gelezen en je hebt bericht terug.

Re: Lang leven MP

Geplaatst: 24-12-2019 08:38
door Prutser-2009
over keerringen, altijd nieuw gebruiken, ze harden uit, over hoe lang de keerringen goed blijven als ze in je blokje zitten daar is weinig zinnigs over te zeggen dat kan tientallen jaren probleemloos werken en ook ineens de geest geven.

kwa carterdelen, op elkaar schroeven en kijken of alles goed past, dan zou het zo maar kunnen zijn dat de delen daadwerkelijk bij elkaar horen, zal niet de eerste keer zijn dat een fabriek nog ergens iets had liggen wat ze samengevoegd hebben.

Re: Lang leven MP

Geplaatst: 24-12-2019 18:43
door Spartapappa
Je hebt ook helemaal gelijk, dit is typish een gevalletje verkeerde zuinigheid.
Ik heb vandaag een setje nieuwe keeringen gehaald.

Verder heb ik de koppeling vervangen voor een goed gebruikte.
Ook gelijk een nieuw koppelings naaldlager gemonteerd
Ik had nog een art c zuigertje met de juiste passing.
Deze voorzien van een nieuwe veer en piston + veertjes.
Het grote naaldlager ook gelijk mee vervangen.
Dus ook gelijk de keeringen vervangen.

De rest geinspecteerd en ziet er allemaal super uit
Alle naaldlagertjes zijn gewoon nieuw !
Wel heb ik een nieuw schroefdraadje moeten tappen waar de trekstartkap op komt.
En hebben ze ooit de poelie er af gehaald met geweld, waarbij er een stukje carter af is gebroken.
Ik had nog een oud achtercarter liggen waar ook een stuk van was afgebroken.
Hier heb ik netjes het stukje uitgezaagd wat bij mijn 199 ontbrak. Deze opmaat gemaakt en keurig met bison metaal vast gelijmd.

Dit afgebroken stukje had ik ook kunnen laten zitten.
Het was geen bevestigingspunt o.i.d, maar puur om cosmetische redenen heb ik het gedaan.
Nu ga ik het schuren en dan ga ik de carterdelen alluminium spuiten.

Ik hoop dat ik jullie niet verveel met mijn verhalen over mijn spartametjes en losse motortjes.
Maar ik vind het gewoon zo,n leuke bezigheid !
Ook verheug ik mij al weer op de zomer, dan ga ik lekker toeren. (ben eigenlijk meer een mooi weer rijder)

Re: Lang leven MP

Geplaatst: 25-12-2019 08:34
door Prutser-2009
Gewoon lekker bezig blijven, het is geen super dure hobby en het is harstikke leuk het spul rijdend te houden.