Pagina 1 van 3

Herenmet met knik in bovenbuis

Geplaatst: 02-06-2020 21:23
door Spartapappa
Ik heb er nu een herenmetje bij uit 1991 met een bovenbuis die bij het zadel naar benenen loopt (knik)
Zo,n type frame had ik al wel eens meer gezien.
Maar wat is toch de bedoeling hiervan ?
En zijn deze nog minder geproduceerd als het gewone herenframe ?
De meeste heren frame,s die ik tegen kom hebben een rechte bovenbuis.

Re: Herenmet met knik in bovenbuis

Geplaatst: 03-06-2020 00:50
door Vrotkees
heel simpel je kon een hogere hoogte als normaal in heren frame maat bestellen.
De versie met de knik in de bovenbuis heeft een langere zadelbuis voor langere mensen.
Ik weet niet zeker kan zijn dat het balhoofd ook langer is als normaal.

Re: Herenmet met knik in bovenbuis

Geplaatst: 03-06-2020 01:33
door Net bezig
Ik denk dat men hiermee ook kortere mensen kon bedienen, met toch eenzelfde fiets.
Voor de produktie ook handiger omdat één model dan volstaat.
In Vlaardingen had je Benzo die dit deed. Een fiets met trouwens z.g. "dikke plofbanden"
Goh wat lullig van me, moet ik in ene weer denken aan "kistjes" op de pedalen.
Gaf je je kind een fiets die lang meeging, meegroeide.
Hè waarom onthoud ik nou toch dit soort mindere zaken ?
Onthield ik maar belangrijkere. :(

Re: Herenmet met knik in bovenbuis

Geplaatst: 03-06-2020 06:04
door Spartapappa
Balhoofd is dezelfde lengte als gewoon herenframe.
Maar de zadelstang is wel korter als van een gewoon herenframe. (het gedeelte waar de zadelbuis in schuift)
Is zo,n frame nu ook zeldzamer ? Ik heb er maar twee keer eerder een gezien.
Het frame is 53 cm dus niet echt groot.

Oja, net bezig wij hebben precies hetzelfde.
Ook ik onthou van dat soort dingen😁
En dingen die er echt toe doen vergeet ik.

Re: Herenmet met knik in bovenbuis

Geplaatst: 03-06-2020 09:30
door Vrotkees
dan heb je het 26" jongens frame ( ja die had je ook :D ) die was iets kleiner als normaal.

Destijds waren alle door Sparta vervaardigde 26" toer/stadsfiets frames onofficieel mogelijk.
Bij meerprijs of een speciale serie bestelling door een dealer of medewerker van Sparta was een ander type frame en kleur mogelijk.
Er zijn ook oma fietseframes als spartamet geleverd.

Mijn zwarte Berceaux komt van een medewerker van Sparta.
Die had een witte voor zijn vrouw en een zwarte voor hem gekocht.
Zwart en wit waren geen standaard kleuren in 1986

Re: Herenmet met knik in bovenbuis

Geplaatst: 03-06-2020 12:52
door Spartapappa
Dus ergens een unieke Spartamet dus !
Op speciale bestelling geleverd.

Leuk om te weten, ik dacht dat je alleen maar de standaard modellen had, maar een omafiets Spartamet heb ik nog nooit gezien !

Re: Herenmet met knik in bovenbuis

Geplaatst: 03-06-2020 12:54
door Spartapappa
Maar was het knikbuis frame ook op speciale bestelling ?
Of stond deze gewoon bij de fietsenmaker op de hoek nieuw te koop ?

Re: Herenmet met knik in bovenbuis

Geplaatst: 04-06-2020 13:11
door Vrotkees
Nee deze werden niet standaard aan de vakhandel geleverd.
Wilde je een speciaal 26" frame, hoogte frame / kleur werd ie speciaal besteld en gemaakt.
Ook werden er in het begin jaarlijks proefmodellen gemaakt om te kijken of een bepaalde stijl verkocht.
Die werden aan het eind van het nieuwe seizoen verkocht.
Als je een rare schreeuwende kleurcombinaties ziet was dat zo een proefmodel in de kleuren die destijds in de mode waren.
Roze-Blauw, Lila-Wit, Groen-Geel, Paars-Blauw, gekleurde tanks (rood weet ik zeker heb er zo een, groen geel en blauwe tanks zouden ook geleverd zijn)

Het meest zeldzame frame waar ik het bestaan van weet is een 28"frame.
er zijn enkele 28" spartametjes gemaakt als proefmodel voor de Scandinavische markt.
Dat en de gehele Spartamet is geflopt in Scandinavië en volgens geruchten zat er zelfs een 28"gegoten achterwiel in.
Persoonlijk lijkt mij dat sterk omdat een spuitgietmatrijs maken bepaald niet goedkoop is.
En een paar 28"velgen gieten in een zandvorm is ook niet goedkoop.

Omdat Sparta nogal op de centen zat denk ik persoonlijk dat ze destijds voor een 28"proefmodel een normaal 26" achterwiel met een iets naar beneden geborgen achterspat of desnoods een 590-622 verloopring gedraaid of speciale hoge band op de standaard 590 achtervelg gezet hebben.
We zouden zo een 28"proefmodel moeten zien om te zin wat nu de waarheid is.

Re: Herenmet met knik in bovenbuis

Geplaatst: 05-06-2020 00:51
door spartarie
Nog een vraag aan onze "wandelende spartamet encyclopedie" :D
Die (gewone, dus zonder knik) herenmetjes, ik heb er twee, werden die in elke framehoogte gemaakt?
Mijne zijn beide 58 cm, die hoogte bevalt mij overigens prima omdat ik niet een van de kleinste ben.
Een Hercules herenframe heb ik ook, 54 cm hoog, en volgens de documentatie werd dat frame ook allleen in die hoogte geleverd.

Re: Herenmet met knik in bovenbuis

Geplaatst: 05-06-2020 09:11
door Vrotkees
zal het je nog sterker vertellen er was zelfs nog een 3de versie herenframe
met dubbele bovenbuis (stabiliteit) voor de allerhoogste frames.

Die gekte van frame hoogtes is een 100 jaar + oude race afspraak vanuit UCI ivm met wielrennen.
De vooras- achteras afstand moest bij alle wielren fietsen gelijk zijn.
De enigste manier om langere of kortere wielrenners passend op de fiets te krijgen was door de framehoogte te veranderen.
De normale fietsenfabrikanten hebben dit ook overgenomen en de Nederlandse fabrikanten gebruiken dit nog steeds voor hun Hollandse Fietsmodellen.
Let maar eens goed op, welk Nederlands merk dan ook, als je ze naast elkaar zet de afstanden tussen de assen zijn gelijk !

Modernere framemodellen van fietsen zijn nu langer en kunnen door de hoek van de zadelbuis te veranderen de fiets geschikt maken voor langere/ kortere mensen.

Hoe meer ik lees en hoor over de geschiedenis van de 2 wieler in Nederland hoe verbaasder ik word.
We vinden de fiets en zijn afgeleiden zo normaal dat de gemiddelde kaaskop niet meer in de gaten hebben wat voor geschiedenis en techniek erachter zit.
Toeleverings Fabrikanten zoals Spanninga Steco, Ryde (van Schothorst) en Axa leveren aan de hele wereld.
En wat te denken over Gazelle dat zelfstandig mag opereren maar indirect (via PON) een onderdeel is van de Volkswagen (VAG) groep!

Of nog simpeler en dichter bij ons. Kijk eens naar de investerings maatschappij "Société des Charbonnages Réunis Laura & Vereeniging S.A" die begon met investeren in de Laura en vereniging, Julia mijnen in Zuid Limburg.
Na de sluiting van de mijnen zijn ze in de 2wieler handel gesprongen is om bromfiets motertjes (laura anker) te maken op het voormalige mijnterrein van de Laura.
Batavus werd gekocht om hele bromfietsen aan te bieden.
Na dat ze Sparta hadden gekocht werd het de Accel groep!
Die "kolenboer" boert goed als fietsenfabrikant :D