Herenmet met knik in bovenbuis

Moderators: blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, Vrotkees, blauwlap, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009

Net bezig

Re: Herenmet met knik in bovenbuis

Bericht door Net bezig » 06-06-2020 01:28

Inderdaad, de fiets blijft verbazingwekkend, een perpetuum mobile bestaat niet, maar bij een fiets lijkt het of je gratis energie toegespeeld krijgt.
Je kunt redelijk eenvoudig 100 km op een dag fietsen maar lopen niet.
Lopend moet je per stap toch steeds, op één been, bijna je gewicht (-1 been) optillen. Dus hoogteverschil overbruggen = arbeid leveren. Op de fiets blijk je dan veel minder calorieen te hebben verbrand. Dus krijgen we echt iets gratis.

Tussen haakjes, van horen zeggen, als Spartamet geen ruzie had gehad met Sachs, hadden we niet zo snel de ontwikkeling gehad van de electrische fiets. Sparta was hierin toch wel de voorloper, laat daar geen twijfel over bestaan. 8-)

En over kolenboeren gesproken, wij hebben een innovatieve kolenboer in onze stad Hellevoetsluis die ook omschakelde, werd de grootste banden importeur van Europa, ging tussentijds Geschiedenis studeren en zette ook uit liefhebberij Historieland een themapark op, en geeft voor de geinteresserden wekelijks gratis lezingen. Nu even niet i.v.m. Corona. drs. Arie van den Ban. :!: Zijn we best trots op.
Wijk nu wat af van de topic maar het gaat nog wel over rubberbanden. :)

Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees » 06-06-2020 23:34

Net bezig schreef:
06-06-2020 01:28
Tussen haakjes, van horen zeggen, als Spartamet geen ruzie had gehad met Sachs, hadden we niet zo snel de ontwikkeling gehad van de electrische fiets. Sparta was hierin toch wel de voorloper, laat daar geen twijfel over bestaan. 8-)
Er zijn 2 dingen die spelen waarom Sparta destijds failliet is gegaan.
1 de (dure) productie van bromfietsmotortjes en bromfietsenverkoop in Europa liep af eind jaren 90 en verhuisde meer en meer naar Azië.
Sachs is gestopt met de productie van motortjes in 1998 in Duitsland en de 301 was een duur en weinig winstgevend product.
2 de conccurent van Sparta (Union) kocht de 2 wiellertak van Sachs en zodoende ook de 301 motor.
Kort door de bocht wilde Union eigenlijk de kip met de gouden eieren de spartamet van sparta wegroven.
er zijn rechtzaken geweest en union mocht niet de Spartamet maken en moest 301 motortjes leveren aan Sparta.
"leveringsproblemen" van Sachs, fraude, geweld, corruptie, rechtzaken enz. enz. lieten Sparta failliet gaan
Er zit bij de (voormalige) werknemers van de Sparta die destijds bij Sparta werkten nog veel kwaad bloed over wat er allemaal gebeurd was.
Daarom praat men er ook niet graag over de Spartamet en is het bijna een taboe.

Waar Union geen rekening mee gehouden had was dat Sparta al veel eerder met de ontwikkeling van de elektrische fiets bezig was met Sachs om de ongemakken en dure fabricage van het 301 blokje te omzeilen.
Daarom kon Sparta zo snel als eerste fietsfabrikant een elektrische fiets (pharos) op de markt brengen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid

Net bezig

Bericht door Net bezig » 07-06-2020 00:10

Kan mij de pijn bij Sparta medewerkers goed invoelen, mooi, uniek product.....toch ter ziele.
Eigenlijk een akelig stukje geschiedenis voor ons forum.
Beste Vrotkees weet je ook wat het moment van de fabricage van de Saxonette inluidde.
Past dit misschien ook ergens in deze episode.

Spartapappa

Bericht door Spartapappa » 07-06-2020 10:05

Mooi om allemaal te lezen/leren.
Nederland is fietsland nr 1 de hele infrastructuur is er ook op ingesteld. Houten is zelfs uitgeroepen tot fietsstad nr 1 !
En wat een hoop merken waren er.. noem, Locomotief Fongers, enz enz enz.
Volgens mij bestaan deze oude merken niet meer.

Het concept van een motortje op een fiets is natuurlijk al heel oud.
Alleen heeft Sparta het in de juiste tijd en met een modernjasje overgoten gelanceerd.
Ik persoonlijk ben er nog altijd verbaast over dat het destijds zo,n enorm succes is geworden.
Wat ik wel weet is dat een spartamet beter is als de hedendaagse elektrischefiets !
Daar kun je domweg niks meer zelf aan doen, en een accu kost net zoveel als drie/vier totaal gereviseerde Spartamet motortjes ! (nou ik weet wel wat ik kies)

Het voordeel van een e-bike is wel dat je geen verzekering hoeft en geen helm.
En je fietst toch veel makkelijker op zo,n geval.
Maar nee......geef mij maar een metje !
Trouwens wat ik niet begrijp is, er zijn er erg veel van verkocht destijds. Alleen ik kom er nooit een tegen !!!!
Ik ben altijd heer en meester als ik er op rijd.

Net bezig

Bericht door Net bezig » 08-06-2020 00:36

Pssst, gat in de markt, ga geld verdienen met E bikes sssst. Of help je familie, kennissen of jezelf.
Kreeg eens een tip van een vriendelijk iemand op dit Spartamet forum om 2X 5 aan elkaar gestripte batterijtjes te kopen bij Conrad en die met de draden door te solderen voor de EE start accu. Passen dan gewoon in het doosje.
Als je fijn kunt lassen of puntlassen koop je voor weinig geld een aantal van dergelijke batterijen bij Aliexpress.
Dan doe je net als de handel reviseren van accu's. Alleen niet voor een paar honderd Euro, maar voor een paar Euro.
Je maakt de grote batterijdoos open en spoort met een multimeter de defecte cel op.
Geheide kans dat je met het vervangen van één of twee van die batterijtjes van luttele Euro's je Accu nieuw leven in blaast.

Toevallig belde een oude vriend en oud collega me van de week, moet je toch horen...., die had zo'n Stella E bike, 10 jaar oud, 1000 km gelopen, deed t niet meer. Nou een nieuwe batterij dan, helaas die batterij was niet meer te leveren. Wel een andere maar die paste niet meer in het bagageframe dus zou er ook een nieuw frame moeten worden gemonteerd.
Kortom hoge kosten. Werd hem een nieuwe E bike aangeboden voor € 2500, MAARRR..... hij kreeg € 650 voor oude fiets en nog eens € 250 korting.
Dus voor € 1600. werd de nieuwe Stella gebracht.
Zag ie later in een folder dat ze ook gewoon voor 1600 werden aangeboden. Voelde zich genomen. Pissed off, ben je 76 voor geworden... :cry:
Is je trouwens wel eens opgevallen dat ze bij Stella pagina groot adverteren maar nooit een prijs noemen. Wel bedragen van z.g. kortingen maar nooit de prijs. Fietsen zien er ook uit als B merk fietsen, maar dat is persoonlijk. Nooit transparant die Stella, best beschamend voor zo'n groot bedrijf. Denk ik aan vroeger op de vaart, hé amigo, where you from...ahhh nice, for you special price, werd je tenminste nog wakker geschud. :)

Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees » 08-06-2020 02:55

die idioten zetten software in de ebike.
ook al heb je en originele accu van de fabrikant of een universele dan werkt ie nog niet.
de code van de accu moet overeenkomen met wat in de software staat.
Je word zo verplicht naar de dure dealer te gaan.

en wat betreft de modellen die al gekraakt zijn die worden ineens niet meer geleverd.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid

Spartapappa

Bericht door Spartapappa » 08-06-2020 06:23

Vroeguh toen het gras nog groen was, er geen drempels maar kuilen in de weg zaten.....zucht.
Ik heb een keertje een verhaal gehoord, weet niet of het op waarheid is gebaseerd, dat er een Rus in een laptop een soort tellertje heeft uitgeschakeld.
Dit zorgt er voor dat de laptop iedere keer dat hij aangaat
Een beetje van zijn levensduur kwijt is.
Dus na zo veel keer aan en uit, is het gewoon over en uit.
Gewoon een voor geprogrameerd falen/stukgaan v/d laptop.
Want er moet om de zoveel jaar een nieuwe gekocht worden.....

Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees » 08-06-2020 14:18

noemen ze designed to fail en dan hebben ze het over duurzaamheid van goederen laat me niet lachen.

Wat wij met onze metjes doen dat is pas echt duurzaamheid.
Repareren, renoveren en verbeteren van iets dat al lang afgeschreven (economisch) is
Afbeelding
403F IB-0050 clublid

Spartapappa

Bericht door Spartapappa » 08-06-2020 18:01

Ja precies zoals je zegt vrot.
Duurzaam is wat wij doen, niks op de sloop....maken die hap.
En er zijn er wat in de container beland.
Mijn werk collega een oudere meneer, vertelde mij toen dat zijn vrouw en hij ook een Spartamet hadden.
Deze liepen op een gegeven moment niet meer, toen heeft hij ze gewoon aan de weg gezet bij het grofvuil !!!
Ik....toen helemaal niet met spartamet bezig (op die van mijn pa na) keek hem vol ongeloof aan.
Eerst dacht ik dat hij liep te dollen, maar hij was bloed serieus.

Je zal het geluk maar hebben dat je twee super mooie metjes bij het grofvuil vind !
Ik weet wel wat ik doe !!!!!

.

Net bezig

Bericht door Net bezig » 08-06-2020 23:06

Ik ben geen liefhebber van complot-theoriën.
Meestal een verdienmodel, bijvoorbeeld Thomas Ros. (Niet te verwarren met Bob Ross, wauw, goede therapie om naar te kijken, luisteren, te genieten, enigste wat men hem kan verwijten dat hij zijn kwasten bij het reinigen er zo van langs geeft :shock: ..lachen)

Maar iedereen onder ons heeft wel te maken gehad met de printersoftware.
De fabrikant programeert gewoon "nu is de inktpatroon leeg" in plaats van dat je ziet dat de kleuren niet meer goed zijn.
Helaas kun je niets meer doen dan een cartridge vernieuwen. (Met de duurste vloeistof ter wereld)
Gelukkig hebben we de Action nog.
Wel de kanttekening dat de printer, eerlijk is eerlijk, toch een mooi stuk techniek, wel erg goedkoop is.

Plaats reactie