Raad de storing 10

Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Raad de storing 10

Bericht door Vrotkees » 18-03-2021 01:20

spartarie schreef:
18-03-2021 00:10
Grrr... :evil:
Nog een optie: Het "oog" op de dekselplaat heeft een (beginnende) scheur?

Ja dat was het.

Als de bovenplaat onbelast was kon je het minuscule scheurtje NIET zien onder de loeplamp tussen de doorvoer van de gasschuif en de hevelboom.
Pas onder belasting van de veren van de bedieningshevels ging die iets openstaan waardoor de gasschuif tegen de zijkant van de doorvoer liep.
Volledig gemonteerd kon je dat ook niet zien.

Toen ik de losse bovenplaat voor de zoveelste keer in mijn handen had en de hevelboom vast pakte om onder de loeplamp te kijken of er echt geen braampjes in de doorvoer zaten zag ik het minuscule scheurtje opengaan. :evil:

Een andere bovenplaat gepakt waarvan het benzine tuutje afgebroken was.
Met infrarood uithardende lijm het bekende zwakke punt in de bovenplaat bij de hevelboom preventief verstevigd
een gaatje geboord voor de directe invoer en het probleem was opgelost.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Raad de storing 10

Bericht door Vrotkees » 18-03-2021 01:23

Net bezig schreef:
18-03-2021 00:17
Was dan mogelijk het messing stiftje te ver of te weinig in de steel geschoven waardoor aanlopen of scheefstand ?
Nee dat was het niet je zat wel in de buurt met scheefstand dat het schokken veroorzaakte
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Raad de storing 10

Bericht door Spartapappa » 18-03-2021 05:54

Dan ben je er al zo lang mee bezig Vrot, en toch blijft de Spartamet je verbazen....
Dit soort storingen zijn voor ons mede metters, echt leer processen.
Ik heb het nog nooit gehad, maar wat niet is kan altijd nog komen....
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Raad de storing 10

Bericht door Vrotkees » 18-03-2021 16:26

en dan gebruik je nog een loeplamp om het goed te inspecteren.
maar dit zijn wel de leuke storingen achteraf.

Bond voor het vloeken lidmaatschap het blijft een goede investering :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Raad de storing 10

Bericht door spartarie » 18-03-2021 21:16

Vrotkees schreef:
18-03-2021 01:20
Een andere bovenplaat gepakt waarvan het benzine tuutje afgebroken was.
Met infrarood uithardende lijm het bekende zwakke punt in de bovenplaat bij de hevelboom preventief verstevigd
een gaatje geboord voor de directe invoer en het probleem was opgelost.
Ik gebruik hiervoor een klein passtukje van aluminium, dat past stroef op de bewuste plek en zorgt ervoor dat
het oog ook afsteunt op de onderzijde.
Tja....wie appelen vaart...
Geplaatst zoals op de foto, het deksel eenmaal eenmaal op het carburateurhuis geschroefd kan het geen kant meer op.
Maar opvullen met bv epoxy kan natuurlijk ook.
Een constructiefout van de bing-bedenkers volgens mij...waarom, zoals bij een TK, dit stukje bovenplaat niet massief gelaten?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Raad de storing 10

Bericht door Vrotkees » 18-03-2021 22:38

Die bovenplaat moest natuurlijk zo goedkoop en snel als mogelijk te maken/ en uit de spuitgiet matrijs te halen zijn.
Het was ook een goed verdienmodel destijds met al die plastic carburateur delen die kapot gingen.

In de loop der jaren zijn er diverse eenvoudige verbeteringen geweest aan de Bing maar geen constructieve versterkingen.
- Bougiekabel: Rond gat - sleufgat achter- verplaatsen sleufgat naar opzij.
- Plastic buisje bovenplaat naar messing buisje
- Vlotternaald korter (onder) geworden
- ontluchting van bovenplaat naar kortsluitplaat
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Net bezig
Berichten: 189
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Re: Raad de storing 10

Bericht door Net bezig » 18-03-2021 23:29

Mooie foto's Spartarie om het probleemgebied te duiden.
Ik vraag me nu dan ook af waar de relatief grote kracht van het volgas wordt opgevangen, in het handvat of uiteindelijk in het dammetje van het carb. deksel ?
Misschien nog een punt van aandacht bij afstellen ?
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Raad de storing 10

Bericht door spartarie » 19-03-2021 00:48

Zodra je de terughaalveer om de hevel haakt is die kracht er...altijd!
Dus ook als je fiets in de schuur staat of stationair loopt.
Bij volgas geven wat meer, maar niet zo heel veel.

Met afstellen kan je die kracht niet wegnemen, bij volgas kan, als het goed is, de hevel nog altijd meer bewegen.
De aanslag wordt dus bepaald door het gashandvat.
SpartaThijmen
Berichten: 2
Lid geworden op: 28-12-2021 21:43

Re: Raad de storing 10

Bericht door SpartaThijmen » 03-01-2022 21:54

Hallo
Ik heb dit probleem ook.
Kan dit ook verholpen worden met een lijmpistool?
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Raad de storing 10

Bericht door spartarie » 04-01-2022 21:59

SpartaThijmen schreef:
03-01-2022 21:54
Hallo
Ik heb dit probleem ook.
Dus als ik het goed begrijp is de bovenplaat al gebroken?
Dan helpt niks meer behalve een nieuwe/andere monteren.
Zo'n pastukje of opvullen met iets dat goed uithard is bedoeld om te voorkomen dat het oog uitbreekt. ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten