Ons forum

Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Ons forum

Bericht door Spartapappa » 20-07-2020 20:54

Ik probeer zoveel mogenlijk te rijden op mijn metjes.
Het is echt verslavend gewoon en idd die verbaasde gezichten.
Laats voor het stoplicht twee italianen keken hun ogen uit naar het blokje aan die meneer zijn fiets.
En zondag kreeg ik nog een opmerking van een engelsman op zijn racefiets, dat hij jaloers was op mijn motortje. Omdat hij al de heledag gefiets had zei hij.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Ons forum

Bericht door Vrotkees » 20-07-2020 22:55

Spartapappa schreef:
19-07-2020 20:13


Oja tot wanneer zijn de giet voor wielen geleverd ?
Wil er een in mijn mixed gaan zetten.
de giet voorwielen 28" zijn begin jaren 80 op de markt gekomen speciaal ontworpen door Sachs voor de kettler Colani fiets.
https://www.rennrad-news.de/forum/threa ... 83.150563/

Sparta leverde 28" en 26" normale fietsen met als optie gietwielen voor de Sparta Speciaal tot 1989.
(De Sparta brochure van 1988 laat nog een herenfiets zien met gegoten voorwiel in 1989 is dat al niet meer leverbaar.)
De allereerste spartamets hadden een gespaakt voorwiel met ronde gaten in de naaf.
De gegoten voorwielen waren goedkoper dan de gespaakte dus werd er halverwege 1986 deze wielen ook in de Spartamet gezet.
De uitval en breuk van de voorvelgen tijdens de garantie periode was zo groot dat metjes maar kort met die gegoten voorwielen geleverd zijn.
Onder garantie werd een nieuwe gespaakte voorvelg gemonteerd.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Ons forum

Bericht door Spartapappa » 21-07-2020 09:16

Ik dacht juist andersom, dat eerst de spaakvelgen en toen pas de gietwielen kwamen.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Ons forum

Bericht door Spartapappa » 21-07-2020 09:25

Dus in mijn roode mixed hoort een spaakvelg zoals er nu al in zit met ronde gaten ?
Net bezig
Berichten: 189
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Re: Ons forum

Bericht door Net bezig » 22-07-2020 00:21

Mee eens Spartarie, natuurlijk kun je terugloop van reacties verwachten.
Mijn vrouw en ik genieten "intens" van onze saxen. Als de zon schijnt pakken we de snorfietsen en gaan erop uit.
Sumuum van vrijheid, maar om wat voorbeelden te geven, onlangs op een duinpad kwamen we tegenliggers tegen die schreeuwden héé stinkerds, konden er natuurlijk geen last van hebben maar uit vooroordeel maar vast een reactie geven.
Hoorde je dat zei mijn vrouw, ja maar ze zijn natuurlijk stikjaloers als ze blije rijders zien die juist niet doen wat de media en politiek voorschrijven wat goed voor ons is. Voor non-conformisten is geen plaats.
Bij inhalen zie je op het fietspad al die "ouwe krengen" op E bikes naast elkaar rijden ( dus ze hebben schijt aan Corona dat weer wel, "we first, nobody second") Trouwens, zelf ook net 72 geworden hoor.
Bel je, worden ze boos, bel je niet schrikken ze, ook boos, ben je er langs moet mijn vrouw weer bellen, want ze haasten zich om weer meteen naast elkaar te rijden, dus weer boos. Kennelijk allemaal nieuwe geliefden of zo, die nog zo veel moeten bijpraten.
Dus, kijk je naar de meerderheid, dan moet je toch voor jezelf op durven komen.
Bedenk ook, dat mensen als ze iets aanschaffen, of leuk vinden, bijvoorbeeld een E bike, dat vanaf dat moment het allerbeste is, ( dat zou jij ook moeten doen joh...)
Waterbed, Musicals, Blóf, de slimste mens, Luizenmoeder, best handig om te weten wat de meeste mensen leuk vinden, dan weet ik, is het voor mij helemaal niks. Gelukkig hoor ik nauwelijks iemand over de Spartamet/Saxonette, dan weet je dat het top is.
Laatst gewijzigd door Net bezig op 22-07-2020 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Ons forum

Bericht door spartarie » 22-07-2020 00:22

Maak je niet druk papa.
Hier http://www.svenbecker.de/saxonette/ zie ik een Berceau, weliswaar een Nederlandse (of toch Duits? :lol: ) mét gegoten voorwiel.
Als je het mooi vindt, dan monteer je hem. ;)
Niet bang zijn dat de "Spartametpolitie" straks aan de deur staat.
Net bezig
Berichten: 189
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Re: Ons forum

Bericht door Net bezig » 22-07-2020 00:43

tsja apart dit nu weer
Reageerde ik op een topic dat er weinig reacties zijn en zit nu bij een topic over spaken.
Wilde het dus verwijderen maar dat lukte ook weer niet.
Reagerenden zouden ook niet ontmoedigd moeten worden om meer te reageren
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Ons forum

Bericht door Vrotkees » 22-07-2020 08:18

Spartapappa schreef:
21-07-2020 09:25
Dus in mijn roode mixed hoort een spaakvelg zoals er nu al in zit met ronde gaten ?
klopt dat is het oudste type voorvelg,
al die naven waren gedraaid uit 1 stuk i.p.v. de latere gestansd/diepgetrokken (taartpuntjes naaf)
Het type velg met de taartpuntjes naaf en de chromen velg werd geplaatst naar de breuk van de giet velgen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Ons forum

Bericht door Vrotkees » 22-07-2020 08:27

Net bezig schreef:
22-07-2020 00:43
tsja apart dit nu weer
Reageerde ik op een topic dat er weinig reacties zijn en zit nu bij een topic over spaken.
Wilde het dus verwijderen maar dat lukte ook weer niet.
Reagerenden zouden ook niet ontmoedigd moeten worden om meer te reageren
er zit meer in een voorwiel dan spaken :mrgreen:
er was ineens een vraag waar ik een antwoord op wist
en metjes rijders zijn nu eenmaal aparte :D
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Ons forum

Bericht door Spartapappa » 22-07-2020 19:14

Wat mij vreugde geeft is dat er nu weer lekker gediscuseerd word ! Heerlijk !

De reactie van stinkerds, die heb ik laats ook gehad.
Degene die deze zinloze opmerking plaatste zal zich voortaan wel een tweede keer bedenken.
Deze meneer stond met een groepje mensen toen ik aan kwam rijden. (Dat ding stinkt !)
Ik zei gelijk jij stinkt ook !!!😂😂😂
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast