Piaggio/Vespa

over andere voertuigen dan spartemet
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Piaggio/Vespa

Bericht door Vrotkees » 29-06-2019 22:52

Hier kun je ervaringen positief / negatief over je Piaggio/Vespa neerzetten :!:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Piaggio/Vespa

Bericht door Vrotkees » 22-08-2019 23:54

Dat je ook wel eens een bond voor het vloeken moment kan hebben met een Vespa Si MIX (2taktoliepomp) ben ik nu achter gekomen.

Mijn Si liep steeds minder lekker en ineens lag er een grote plas benzine onder.
Dus de gereedschapskist gepakt en aan de slag.!
dat doen we dus wel even dacht ik

NIET DUS! :shock:
Het frame en de olietank zitten in de weg en je kunt de carb en luchtfilter niet via de bovenkant uitnemen zoals bij een ciao.
De olietank komt een extra 2-3 cm naar beneden als bij een normale Si.

Om de carburateur te verwijderen moet je een hoop doen.
- uitlaat loshalen.
- bodemplaat onder motor losschroeven
- gaskabel carburateur lospeuteren (smalle spleet tussen tank en subframe )
- luchtfilter losmaken die je niet eruit krijgt (olietank MIX)
- Carburateur onderlangs tussen de trapas en motor uithalen.
- luchtfilter kan nu ook onderlangs los.

Met een endoscoop camera kon ik zien dat er nog benzine in de tank zat de tank was dus niet lek.
Op reserve gaf de kraan geen benzine dus de koppeling van de benzine kraan beetje losgemaakt en de benzine via een trechter in een jerrycan laten lopen.
Nadat de tank echt leeg was kon ik de benzine kraan losschroeven.

Je raad het al omdat het een MIX versie is komt de benzinekraan er ook niet makkelijk uit.
De olieslangen die van de tank naar de pomp en van de pomp naar de motor gaan zitten in de weg.
Na een hoop geëxperimenteer kon ik de zeer zeer lange benzine kraan langs de slangen via de onderkant uitnemen.
Uiteraard ook even de tank gespoeld met wasbenzine.

De Delorto carb was daarentegen zo uit elkaar gehaald, goed schoongemaakt en van nieuwe pakkingen en filter voorzien.
Er zat een hoop bruine drab waardoor de vlotternaald niet naar behoren werkte.

De Benzinekraan werd opengemaakt en de oorzaak werd gevonden.
De reserve stand doorlaat zat vol vuil en een kunststof afdichtringetje was gescheurd.
alles goed schoongemaakt en nieuw afdichtringetje gemaakt.

Alles weer in omgedraaide richting gemonteerd en met veel gevloek de gaskabel weer aan de carb vast gekregen.

Uiteraard missie geslaagd 1/4 trap van de pedalen en de Si prutteld er vrolijk op los :D

Nooit gedacht dat ik eens zou zeggen dat het losmaken van de carb van een metje makkelijker zou zijn :o
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast