Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Bob_Janssen
Berichten: 37
Lid geworden op: 24-07-2020 17:52

Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Bob_Janssen » 25-07-2020 14:24

Beste mensen,

Ik bezit nu zelf een zeer mooi exemplaar, met een 301 motor geloof ik.

Nu heb ik er een tijdje probleemloos mee kunnen rijden, echter ging na een tijd de bovenplaat kapot, waar de hevels aan zitten. Die is vervangen en toen begon het gerommel.

Het euvel is dat hij slecht wilt starten, op de choke graag af wilt slaan en als je hem eenmaal aan de gang hebt dan wilt hij ook graag afslaan stationair.

De al gedane dingen:
Spoel doorgemeten, alle waarden kloppen zowel warm als koud, de afstand staat tevens ook op 0,4mm van het vliegwiel. Nieuwe NGK bougie op 0,5mm. Vonkt sterk! Ook al een andere spoel geprobeerd van mn maat zijn goedlopende spartamet.
De carburateur(bing) is compleet gereviseerd, alle pakkingen, membraan en schuiven vervangen, venturi en sproeier eruit en ook echt schoon. Venturi zit als het hoort en zit netjes recht zodat de gaatjes voor stationair lopen uitgelijnd zijn. Heb zelfs een tweede bing carb. gekocht en ook gecontroleerd en schoongemaakt(nieuwe pakkingen) om probleem uit carb uit te sluiten.
Bij de carb zijn de dingen gecontroleerd zoals het messing buisje op 5/7mm te zetten, vlotternaald op 12mm en de gasschuif de juiste richting te installeren richting de motor. Daar ligt het echt niet aan.

Inlaatmembraan gecontroleerd, sluit netjes af(zuigtest) en alle slangen decompresseur vervangen plus nieuwe klemmen.(Decompressuer is wel goed, trekt vlot terug).
Andere uitlaat(3 verschillende zelfs, maakt geen verschil)
Motor is compleet luchtlekvrij(alle keerringen op zeepsop gecontroleerd), en verbruikt ook geen olie(ook de oliedoptest gedaan)
Compressie is goed, 8 bar koud en met boroscoop kop bekeken, echt als nieuw.
Vliegwiel magneten steken niet uit.
Met of zonder luchtfilterkap/luchtfilter maakt niks uit.
Nieuwe benzineslangen en filter, tank brandschoon, zonder tankdop starten maakt ook geen verschil.

Ik meng euro98 1:80 wegens een onbegrensde CDI(blauw), tevens ook al een zwarte en rode(beide onbegrensd) geprobeerd en maakte ook geen verschil.

Ik begin beetje gek te worden aangezien alles gedaan is en het ook gewoon goed zou moeten werken maar toch klopt iets niet. Als ie eenmaal op gang is loopt ie ook gewoon goed sterk(makkelijk 30 volgens teller) en de bougie wordt grijs/koffiebruin wat op goed mengsel samenstelling wijst voor tweetakt. Het raarste is dat ie op choke niks wilt doen en afslaat als ie eenmaal aan is, wat eerder vaak andersom is.

Is het nu wellicht aannemelijk om de inlaatmembraanlip te verdenken? Aangezien ik soms wel peut aan mn bougie heb en andere keren kurkdroog? Want de peut verlaat de carb wel en de voor- en achterkant van de gasschuif zijn nat van benzine. Wellicht wel tijd voor een koolstof membraanlip.

Ik weiger het blokje te verdenken en dan ook hem te splitsen aangezien hij voor het eerste euvel als een zonnetje liep en gewoon een keer trekken starten was. Tot nu toe is het mij gelukt om alle twee takt brommers goed te krijgen, maar deze vertikt het(mede door de geringe mogelijkheid van afstelling etc.)

Hopelijk kan iemand die de tijd heeft genomen om mijn dictee te lezen ook een antwoord fabriceren. Alvast dank!

Mocht ik het in de verkeerde onderwerpen hebben gezet, mijn excuus hiervoor!
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Vrotkees » 25-07-2020 14:47

Als ik uitga van de informatie die je geeft blijft maar 1 constante de brandstof over.
er zit altijd wel enige troep in de benzine als je die koopt.
De pomp installaties op de raffinaderij en overslag laten altijd wat troep in de benzine achter.
Een pomp met een hogere doorloop heeft minder troep erin dan met lage doorloop
Metjes zijn altijd zeer gevoelig voor troep in de benzine.
Daarom voegen we altijd Fuelfit toe en gebruiken we een goed benzine filter.

Een goede test om de oorzaak brandstof uit te sluiten is om een tank zeer zuivere alkylaatbenzine ( Aspen b.v. ) te verstoken.
Zijn je problemen hiermee weg was de oorzaak duidelijk de brandstof.
Zijn je problemen niet weg is er iets net niet goed.

Het monteren van een onbegrensde CDI kan ook wazige klachten geven.
Somige blokjes lopen liever rijker en andere juist armer.
het verwisselen van een Bing naar TK of TK naar Bing kan een oplossing zijn.
Ook de hoeveelheid lucht die een carburateur aanzuigt kan verschillen per blokje.

Een toerenteller is een handig hulpmiddel om het toerental te meten als je de motor test op een testbank (werkbank / workmate)
Hoe hoger het toerental hoe beter het mengsel.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Bob_Janssen
Berichten: 37
Lid geworden op: 24-07-2020 17:52

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Bob_Janssen » 25-07-2020 15:05

Ik snap je punt, maar de benzine is zo kraakhelder dat ik dat echt niet verdenk, zowel in het filtertje als de vlotterkamer zit blijft niks achter wat voor mij genoeg bevestiging geeft dat dit het niet is. Het meest storende is dat hij niet meteen aanslaat, op choke afslaat, en niet stationair blijft lopen. De carb op een spartamet is zo karig kwa functies vergeleken met andere brommers dat afstellen/compenseren voor omstandigheden totaal niet te doen zijn, neem bijvoorbeeld de absentie lucht/brandstof mengschroeven etc.

Zijn nieuwe inlaatmembraanlippen uberhaubt nog te koop? Ik heb soms echt het idee dat het mengsel terug gewaaid wordt.

Is de TK carb kwa kwalen/degelijkheid een verbetering vergeleken met de bing carb of maakt het echt geen drol uit?
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Vrotkees » 26-07-2020 00:45

een TK carburateur heeft een iets grotere sproeier.
Als je een blokje hebt dat graag rijker loopt (kortere lengte spoelkanalen in cilinder) krijg je een beter mengsel.
Een TK is lastiger af te stellen maar daarentegen veel betrouwbaarder als een Bing.

Membraan lipjes van het inlaatmembraan zijn helaas niet los te koop.
je kunt het lipje ook omdraaien en kijken of het dan beter afdicht
Je kunt wel van carbon een lipje zelf maken als vervanging
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Henk1
Berichten: 182
Lid geworden op: 06-10-2013 13:16

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Henk1 » 26-07-2020 12:37

Wat is het verschil tussen een Bing en een TK.
Een Bing is erg gevoelig voor vuil, membraam snel stuk, (maak er een directe invoer van)
Vlotter sluit niet goed af, vlotterbak stuk, buisje omhoog, venturi vuil.
Maar behuizing is degelijk van kwaliteit, en tig keren goed schoon te maken.

Een TK is minder gevoelig voor storing, de vlotter afstelling luistert nauwkeurig. (2,5 mm van huis)
Eenmaal goed afstellen, en hij functioneert super.
Het huis is veel zachter, waardoor het schroefdraad snel dol is. (Helicol plaatsen)
Membraam is niet meer los verkrijgbaar.(op marktplaats nog wel) (raakt niet snel defect)
Of maak er een directe invoer van.
De venturi zit na verwijdering en terug plaatsing vaak vrij los in het huis.
Voor beide geld: bijna alle problemen kunnen op een goede manier opgelost worden
Bob_Janssen
Berichten: 37
Lid geworden op: 24-07-2020 17:52

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Bob_Janssen » 26-07-2020 16:09

Dank allemaal voor de reacties.

Vandaag een stukje gereden van minstens 20km. Eenmaal aan de praat loopt ie super, bougie mooi grijs bruinig. Bijna thuis moest ik eventjes stoppen, waardoor die afsloeg. Zucht... bougie er weer uit en idd kurkdroog. Alle trucjes geprobeerd, maar niks kreeg ik voor elkaar om hem weer te starten, dit is dus bij een fiks warme motor. Eenmaal thuis was hij weer door de rijwind compleet afgekoeld en kreeg ik hem ook niet aan de praat, met mix van wel en niet choke, met en zonder gas.

Ondanks de perikelen blijf ik voornu bij kamp bing aangezien ik er twee compleet nieuw gereviseerd heb.

Blijft een apart gevalletje. Wat moet ik nu nog meer kunnen verdenken wat niet zo goed functioneert? Ik had zoals Vrotkees nog even aanraadde de lip van de inlaatmembraan omgedraaid, maakte geen verschil...
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Vrotkees » 26-07-2020 17:16

Metjes krijgen te vaak te weinig mengsel.
het lijkt er echt op dat een Bing carburateur te weinig mengsel kan afgeven voor jouw specifiek motortje.
Destijds origineel met een begrenzer was dat geen probleem, nu zonder een begrenzer juist wel.

Probeer eens een TK te lenen van een andere met rijder en kijk of dan al je problemen weg zijn.

Het afstellen en laten lopen van je metje van hoe jij dat wil is vaak het meeste werk.
Niet teveel tegelijkertijd veranderen maar stap voor stap.

Metjes kunnen je het bloed onder de nagel vandaan halen met die net niet lekker rijd storingen.
Je word er blij van je het gevonden en opgelost hebt.
Dat maak die krengen juist zo gruwelijk verslavend om ze goed en betrouwbaar te laten lopen.

Ik weet niet in welke regio je woont maar als je in de buurt van Noord-Oost brabant woont kunnen we wel eens gaan testen met een TK of dan alle problemen opgelost zijn.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Bob_Janssen
Berichten: 37
Lid geworden op: 24-07-2020 17:52

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Bob_Janssen » 26-07-2020 17:34

Ben zelf uit omgeving Arnhem dus niet al te ver vandaan. Heb zelf wel een aantal bing sproeiers die niet moeders mooiste zijn maar die ik wel aan kan passen. Heb kleine boortjes dus is 0,50 te groot? of kleiner aanpakken zoals 0,46 of 0,48? Idd had vandaag zeer veel schik toen hij het gewoon perfect deed, veel leuker dan een elektrische fiets of dergelijk :D . Het feit dat de basis bij deze zo goed is, het uiterlijk, blokje etc zegt mij dat hij het gewoon waard is om echt af te maken en te gaan gebruiken. Anderen hadden hem weer doorverkocht...

Heb zelf ook een viertakt brommer Honda PC50 uit 1972 en dat is ook een genot om op te rijden, al heb ik niet altijd zin om een helm op te hebben...

Ik begin nu ook al best een onderdelen verzamelingkje op te bouwen dus dingetjes uitwisselen is geen probleem om dingen uit te sluiten. Als alles achter de rug is ga ik misschien de vlotterbak, bovenplaat en hevels gieten in aluminium, iets wat ik al eerder heb gedaan om carb. adapters te maken etc.

Is iemand al een keer gelukt om een rudimentaire mengschroef aan te brengen aan een met carb? Lijkt mij wel een mooie manier om dan overmaats sproeier erin te plaatsen en te kunnen fine tunen.
Henk1
Berichten: 182
Lid geworden op: 06-10-2013 13:16

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Henk1 » 26-07-2020 20:37

Is iemand al een keer gelukt om een rudimentaire mengschroef aan te brengen aan een met carb? Lijkt mij wel een mooie manier om dan overmaats sproeier erin te plaatsen en te kunnen fine tunen.

Ja hoor Die zijn er al heel veel. Met veel goede resultaten.
Bob_Janssen
Berichten: 37
Lid geworden op: 24-07-2020 17:52

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Bob_Janssen » 27-07-2020 12:34

Heb niet zo 1 2 3 op het forum kunnen vinden Henk, maar ik geloof je 100%.

Vanochtend weer even geprobeerd de standaard zaken te controleren, heb ik goede vonk, lucht en brandstof. Vonk zoals eerder gewoon ok, lucht ook wel maar nu wordt de bougie telkens nat... waarvoor ik eerst moest smeken om wat te krijgen wordt het nu in overmaat de motor in gepompt. Maar even de luchtfilter en bougie eraf gelaten zodat het wat kan verdampen, vanavond weer even kieken. Carb loopt niet over, is kurkdroog aan luchtfilter kant etc. Blijft een apart geval dit, houdt je bezig :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten