Spartamet loopt beter als de benzinekraan uit is.

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
SpartaFrank
Berichten: 80
Lid geworden op: 29-05-2020 20:25

Spartamet loopt beter als de benzinekraan uit is.

Bericht door SpartaFrank » 11-10-2021 15:20

Hallo mede spartamet rijders,

Ik had een mooi stuk van 60 kilometer op een dag achter de kiezen en onderweg reed ik langs de supermarkt om wat eten te halen voor onderweg. Eenmaal uit de supermarkt en gegeten stapte ik op de Spartamet en reed rustig verder. Ineens merkte ik dat de Spartamet als maar beter reed(+3km/u) en daarna viel de Spartamet uit, benzinekraan...

Via deze weg kwam ik er achter dat mijn Spartamet beter met meer lucht(als ik goed na denk) en ik las dat je de luchttoevoer kan verbeteren. Ik las veel verschillende verhalen van het luchtfilter open knippen tot het kapje uitsnijden maar dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling.. Ik vroeg mij af op welke plek ik de Spartamet het best meer lucht kan geven, zou iemand mij advies in kunnen geven?
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet loopt beter als de benzinekraan uit is.

Bericht door Vrotkees » 11-10-2021 17:48

Blijkbaar loopt jouw metje beter met een mager mengsel.
Met een onbegrensde CDI is het altijd wijs om er voor te zorgen dat er meer lucht aangezogen word.

Algemeen kun je zeggen dat een gaatje van rond 8 boren in de ronde ring geboord van de eindkap die om de luchtfilter valt meer lucht geeft.
Let wel op dat dat gat van rond 8 aan de CDI kant zit van de ronde ring.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Spartamet loopt beter als de benzinekraan uit is.

Bericht door Spartapappa » 11-10-2021 18:23

Je kunt er soms erg lang mee bezig zijn om het juiste mensel te verkrijgen.
Het ene blokje heeft meer lucht nodig dan de ander,
Ook ligt het er aan hoe ooit een verstopte sproeier is door gestoken.
Is dit met een ijzer voorwerp gedaan, dan heb je kans dat je maat afwijkt naar boven.
Boor je een gaatje en het is hartje zomer, dan kan het zijn dat je metje te weinig brandstof krijgt hartje winter,
Deze blokjes zijn erg gevoelig!
Net bezig
Berichten: 189
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Re: Spartamet loopt beter als de benzinekraan uit is.

Bericht door Net bezig » 11-10-2021 21:40

Bij een vermoeden van te weinig lucht zou ik liever de CDI even met ducttape vastzetten en de afsluitkap weglaten, alvorens een gat te boren.
Bij een vermoeden van een vervuild filter hetzelfde maar dan zonder filter, rijdt dan wel op een schone weg, zeg maar bij het stadhuis of de route die de burgemeester altijd neemt. ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten