Ratelen/Rammelen.

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Ruud
Berichten: 174
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud » 18-07-2010 12:16

Ben ik weer,
toch nog een paar dingetjes.
saxoNetje schreef: In de aandrijftrein kan het ook nog zitten. Met speling op lagers, als ie dan moet werken 'klimmen' de tandwielen in elkaar naar 1 kant, als dan de druk vermindert, vallen ze steeds ietwat terug, en klimmen weer. Klapper klapper dus.
Ga daar steeds meer in geloven.
Als die koud is hoor je practisch niets.
Bij langzaam rijden tot ong. 20 km ook bijna niets.
Bij een straat met klinkers en kuilen hoor je bij die snelheid het bijna ook niet.
MVG Ruud
Ruud
Berichten: 174
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud » 25-07-2010 14:30

Hoi,
ben ik weer, een ieder weer bedankt voor de tips.

Vrijlooppallen en veer vernieuwt,
de LFB (LocalFietsBoer) had een compleet setje voor 10 euro, voor die prijs kon ik het weleens uit proberen.
Het gebeuren een beetje uuhhh…veel van afb. voorzien maar misschien weleens makkelijk.
De pallen en veer vernieuwt zonder het blok te splitsen.
De fiets op de uitlaatkant op zijn zij gelegd.

De nieuwe pallen en veer.
Afbeelding

Van de veer is één stukje aan het eind omgebogen wat in de borging past. (zie verder op pallen en veer vernieuwt)
Afbeelding

Freewheel verwijdert.
Geen afnemer zie http://spartamet.forum2go.nl/los-halen- ... el-t6.html

Freewheel met Fehntjes afnemer verwijdert.
http://spartamet.forum2go.nl/los-halen- ... -t299.html
Afbeelding

Freewheel tegen de klok in losdraaien.
Afbeelding

Freewheel verwijdert.
Afbeelding

Conus los gemaakt.
Afbeelding

Conus verwijdert.
Afbeelding

Afbeelding

Nu de naafhuls en het kogellager wat er achter ligt verwijdert.
Afbeelding

Kogellager
Afbeelding

De pallen en veer zijn nu bereikbaar.
Afbeelding

Met een dunne spaak de veer eerst verwijdert.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pallen verwijdert met een pincet.
Afbeelding

Links de nieuwe pallen en veer, rechts de oude.
Afbeelding

Vernieuwen in omgekeerde volgorde (kogellager, naafhuls, conus en freewheel monteren).

Pallen en veer vernieuwt.
Let op bij de veer dat het omgebogen eind van de veer in de borging komt.
Er is een gat (borg) waar het omgebogen stukje van de veer in moet.
Afbeelding

Vernieuwde veer en pallen.
Afbeelding

Het terugplaatsen van de naafhuls ging door voorzichtig met klok meedraaien over de pallen.
Bij de wat oudere type metjes kan dit weleens niet gaan zie dan de eerdere oplossing aan het begin van het topic.

Wat enkelen al dachten, heeft het vernieuwen van de pallen en veer niet het gewenste resultaat, het rammelen is er nog.
Verder het kentekenplaatje met een extra parker vastgeschroefd.
Er werd nog geopperd dat de kettingkast weleens de/een (mede)dader zou kunnen zijn.
Afbeelding
Uitgeprobeerd, helaas :cry: wel gelijk maar een nieuwe band gemonteerd, !!waarom!! 8)
http://spartamet.forum2go.nl/lekke-band ... -t737.html

Tot op heden hebben de andere opties die werden geopperd geen effect gehad er blijft dan niets anders over dan het splitsen. :twisted:
Het splitsen en het in elkaar zetten zal nu wel lukken
Afbeelding

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Ruud op 06-10-2020 00:59, 5 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
Gebruikersavatar
Admin2Vrotkees
Site Admin
Berichten: 455
Lid geworden op: 03-06-2009 08:00

Bericht door Admin2Vrotkees » 25-07-2010 14:54

je hebt nu in iedergeval een setje reserve pallen en veer :wink:
wel vervelend dat de rammel nog niet gevonden is.

Mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd Afbeelding

http://spartamet.forum2go.tk
Ruud
Berichten: 174
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud » 25-07-2010 16:12

prutser2009 schreef:je hebt nu in iedergeval een setje reserve pallen en veer :wink:
wel vervelend dat de rammel nog niet gevonden is.

Mark
Mark, heb inmiddels nog veeeeel meer. :wink:
Ga weer een afspraak bij Emery maken en kijken wat nu echt de oorzaak is ben zelf razend benieuwt.

Dit rammelen heb ik bij eerdere blokjes ook al gehad maar toen maar gelaten zoals het was.
Had toen nog oude batterijtjes in het gehoorapparaat zijn eindelijk vernieuwt, !!echter heb de oude batterijen niet meer!! :wink:
Op marktplaats al gezocht en gezocht echter zie alleen maar nieuwe batterijen.

Vandaar dat het Emery wordt.
MVG Ruud
Hercules
Berichten: 22
Lid geworden op: 18-05-2010 00:40

Bericht door Hercules » 27-07-2010 12:25

Goeie fotoreportage trouwens.
Bedankt, want ik heb ook "rammelende pallen", en zo kun je mooi zien hoe je 't een en 't ander moet demonteren zonder het hele blok te hoeven slopen.
Helaas heb ik niet zo'n geoefend oog, maar ik zie niet echt veel verschillen tussen de oude en de nieuwe pallen.

Wally
Ruud
Berichten: 174
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud » 27-07-2010 14:18

Hercules schreef:Goeie fotoreportage trouwens.
Bedankt, want ik heb ook "rammelende pallen", en zo kun je mooi zien hoe je 't een en 't ander moet demonteren zonder het hele blok te hoeven slopen.
Helaas heb ik niet zo'n geoefend oog, maar ik zie niet echt veel verschillen tussen de oude en de nieuwe pallen.

Wally
Zag zelf ook bijna geen verschillen, vandaar dat het rammelen gewoon doorgaat :wink:
Als de oorzaak bovenwater is laat ik het wel weten (indien mogelijk weer met afb.)

Wij hebben er niet alleen last van hoor, 8)
http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.ph ... t=klappern
http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.ph ... t=Klappern
http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.php?f=2&t=652
http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.ph ... %C3%A4usch
http://www.hilfsmotor.eu/wiki/Laermquellen/

Mijn Duits is nu niet om naar huis te schrijven uuuhhhh.... laat staan te lezen. :wink:
Misschien kan iemand een samenvatting plaatsen.
Laatst gewijzigd door Ruud op 14-11-2019 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
Gebruikersavatar
Admin2Vrotkees
Site Admin
Berichten: 455
Lid geworden op: 03-06-2009 08:00

Bericht door Admin2Vrotkees » 27-07-2010 16:27

Hercules schreef:Goeie fotoreportage trouwens.
Bedankt, want ik heb ook "rammelende pallen", en zo kun je mooi zien hoe je 't een en 't ander moet demonteren zonder het hele blok te hoeven slopen.
Helaas heb ik niet zo'n geoefend oog, maar ik zie niet echt veel verschillen tussen de oude en de nieuwe pallen.

Wally
ze waren ook niet versleten :lol:
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd Afbeelding

http://spartamet.forum2go.tk
Ruud
Berichten: 174
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud » 09-08-2010 00:41

Hallo ben ik weer.

Na alles wat na mijn idee aan de buitenkant van het blok kon rammelen
allemaal nagelopen ramelen blijft zit dan niets anders op als het blok te splitsen en dan.
Hopelijk heeft iemand toch nog een idee wat de meest waarschijnlijke dader zou kunnen zijn?
saxoNetje schreef:Rammelen en/of ratelen bij gas los en als de motor niet moet werken, zou ik niet snel in de vrijlooppallen zoeken.
Eerder in lagers of de zuiger.
Zuigerpenlager of het big-end kan klapper-geluiden geven als de belasting veranderd.
Zuigers kunnen dit ook doen, ik heb er hier eentje die heeft een 'ton'-vorm: met de micrometer lijkt 't net een mini wisky-vat!
In het midden is de zuiger nog bijna aan de goede maat, onderin en boven zijn enkele honderden weggesleten.
Dat komt trouwens waarschijnlijk ook door het zuigerpen-lager wat te 'strak' was.
De zuigerpen is ook in de zuiger gaan draaien, i.p.v. op t lager.

In de aandrijftrein kan het ook nog zitten. Met speling op lagers, als ie dan moet werken 'klimmen' de tandwielen
in elkaar naar 1 kant, als dan de druk vermindert, vallen ze steeds ietwat terug, en klimmen weer, klapper de klapper dus.
Weet niet hoe ik dit iets 'beeldender' uit moet leggen?

Of wat ook nog kan: je vliegwiel? Loszittend hart.
Het vliegwiel heeft geen loszittend hart.
Het Big-end lager uuhh....waar zit dat? soms in de wang van de krukas, dat zou dan inhouden dat het een compleet nieuwe krukas zou worden.
Is dat niet de dader moet het blok weer open en het volgende???? vernieuwen.

Heb denk alle mogelijke daders proberen af te beelden.
Zijn de lagers eenvoudig te controleren? waar moet je dan opletten?

Binnenwerk, Aandrijf- en Krukas.
Afbeelding

De aandrijfas.
Afbeelding

Dit lager misschien de oorzaak?
Afbeelding

Deze (naald) lagers misschien de oorzaak?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Krukas met koppeling?.
[/img]Afbeelding

De lagers van Krukas en Koppelinghuis misschien de oorzaak?
http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.ph ... A&start=20
Klappern? - Nicht schon wieder!!!
Afbeelding

Afbeelding

Misschien de Koppeling zelf?
Het Big-end lager is dat het lager (rechter afb.) wat rechtsonder zit?
Kan je dat lager eenvoudig (bijv.op speling etc.) controleren, of vernieuwen gehele krukas :cry:
De onderstaande afb. http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.ph ... t=Klappern
Das gewisse ... Klappern beim Gaswegnehmen
Afbeelding

Jammer dat niemand een samenvatting van de bovenstaande Duitse linken heeft kunnen maken.
Heb het proberen te lezen uuuhhh...kwam ik er niet echt uit.

Mogelijk heeft iemand zoiets ook eens eerder gehad en welk(e) onderdeel(en) die heeft vervangen, dan zou ik dat graag!!! willen horen.
Wat saxoNetje eerder al aanhaalde, zou inhouden dat het (zowat) alles vernieuwen wordt :twisted: waarschijnlijk zit er niets anders op.
Maar mogelijk heeft iemand ook zoiets eerder gehad.
Laatst gewijzigd door Ruud op 05-10-2020 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
Gebruikersavatar
Admin2Vrotkees
Site Admin
Berichten: 455
Lid geworden op: 03-06-2009 08:00

Bericht door Admin2Vrotkees » 09-08-2010 08:00

het big end lager, de naam zegthet al het grote eind lager dat is het grote lager in de krukas, het andere is de pistonpen lager.

Waar de rammel vandaan komt, ik heb geen idee.

Mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd Afbeelding

http://spartamet.forum2go.tk
Ruud
Berichten: 174
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud » 09-08-2010 22:32

prutser2009 schreef:het big end lager, de naam zegthet al het grote eind lager dat is het grote lager in de krukas, het andere is de pistonpen lager.

Waar de rammel vandaan komt, ik heb geen idee.

Mark
Hoi Mark,

hoe is te zien/controleren of dat lager nog goed is.
Begrijp dat het moeilijk is de/een dader te noemen het kan zoveel zijn.
Zeker is wel dat het uit het blokje komt zal (voor dat die na de dokter gaat) het vliegwiel voor de zekerheid eens verwisselen.

Het gaat echt wel open 8) wanneer? ligt aan de Dokter en misschien is er dan een dader te zien.

P.S.
nog 2 linken wat goed oogt DEZE en DEZE kan zijn dat de eerste het (af en toe) niet doet.

Wil de link(en) het niet doen zijn ze HIER en HIER ook te zien.
MVG Ruud
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten