Ratelen/Rammelen.

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Ruud
Berichten: 174
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud » 18-08-2010 10:31

Ko de Dorpsgek schreef:Speling op je bigendlager kan je op de navolgende manier controleren:
Neem je drijfstan in de vuist van je ene hand en laat je krukas nu vrij naar beneden bungelen.
Geef met de vuist van je andere hand een klap op de vuist die de drijfstang vasthoud.

Speling in je bigendlager zal zich uiten door een donkere klop.
Geen speling-geen klop...
Hoi Ko,

fijn dat je weer bent en reacties geeft, altijd heel leerzaam!!

Bovenstaande staat nu met dikke letters nu in het archief, :wink: ga dit zeker eens doen.
MVG Ruud
Ruud
Berichten: 174
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Re: Ratelen/Rammelen.

Bericht door Ruud » 05-10-2020 16:47

Hoi, heb een aantal afbeeldingen van het topic er bij kunnen zetten
Ben nog aan het kijken of er nog wat meer kan vinden.
MVG Ruud
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1493
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Ratelen/Rammelen.

Bericht door spartarie » 09-10-2020 17:18

Ruud schreef:
14-07-2010 23:46
Ratelen/Rammelen.
Mijn eigen Metje rammelt/ratelt, als ik mijn gas loslaat, over hobbels ga, niet hoeft te trekken, met wind in de rug en een helling af ga.
Kortom, zo gauw die maar iets moet trekken of tegenwind heeft is het weg.



Dat heb ik inmiddels bij twee blokjes meegemaakt.
Mijn conclusie is dat de zuiger "rammelt" in de cilinder.
Oorzaak is slijtage van de cilinder aan de uitlaatkant, tussen uitlaatpoort en de bougie.
Of de cilinder was af fabriek al niet je van het, dat kan natuurlijk ook.
Wat ik ook geprobeerd heb, andere, beter passende zuiger, andere krukas etc....ik kreeg het niet weg.
Het ratelen openbaarde zich vooral als de motor warm was.
Hoewel beide blokjes op zich nog wel goed reden....heb ik ze toch gesloopt en de carters naar de stort gebracht.
Zo wil ik niet rijden!
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Ratelen/Rammelen.

Bericht door Vrotkees » 09-10-2020 23:50

Met de pleur maar een zuiger erin mentaliteit van Sachs verbaasd het me niks dat de cilinder ovaal word.
Tot nu toe heb ik alleen maar een knikkerbak geluid uit de transmissie gehad, dat naar inlopen van de onderdelen weer weg was.
Door te luisteren met een metalen staaf (verlengstuk 1/2" doppsleutel set) tussen een plek op de motor en je oor hoor je precies wat er intern zich afspeelt.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Sparta199
Berichten: 6
Lid geworden op: 29-06-2020 00:01

Re: Ratelen/Rammelen.

Bericht door Sparta199 » 23-11-2020 00:35

Het ratelen en rammelen komt vaak door de naaldlager van het koppelingshuis,small-end of big-end, zeker wanneer het blok warm is...ik werd er zelf ook vaak gek van, op het laatst vervang je alles..maar ook de uitlaten en zeker de ronde versies kunnen ook ratels en rammels geven....
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3295
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Ratelen/Rammelen.

Bericht door Vrotkees » 23-11-2020 00:53

Sparta199 schreef:
23-11-2020 00:35
Het ratelen en rammelen komt vaak door de naaldlager van het koppelingshuis,small-end of big-end, zeker wanneer het blok warm is...ik werd er zelf ook vaak gek van, op het laatst vervang je alles..maar ook de uitlaten en zeker de ronde versies kunnen ook ratels en rammels geven....
zelfs met nieuwe lagers alles gecontroleerd en minimale speling kun je nog een rammelbak hebben.
Als je de onderdelen soms ziet die Sachs destijds in een blokje deed kun je wel janken.
Er zijn uit mijn ervaring steeds minder onderdelen in loop van de tijd uitgebalanceerd.
Verschillende keren al gehad dat van het grote tandwiel van de 1 traps de as wel in het midden zat maar de verdikking niet
Vliegwielen niet uitgebalanceerd, krukassen niet goed bewerkt.
als ze geen naald lagers hadden pleurden ze er zelfs glijlagers in.
Dan krijg je automatisch een rammelbak.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Ratelen/Rammelen.

Bericht door Spartapappa » 23-11-2020 20:50

Klopt, ik heb wel eens zo mijn beste gedaan om alles zo mooi en netjes mogenlijk te doen.
En dan toch een rammel blokje.
Ik heb ook wel eens snel wat bij elkaar gegrist en hoppa blokkie binnen no time in elkaar, en muis stil !.
Mijn 099 koopt super netjes, alleen als je na een tijdje volgas het gas loslaat om te remnen.
Dan hoor je ook een bepaalde rammel.
Wat ik wel heb geleerd is dat een blokje zelden stil is.
Elk blokje heeft wel een bepaald geluidje of ramneltje.
Dat heeft geeft ook de charme aan een blokje vind ik.
Zo lang als de koppeling goed vrijkomt en de zuiger niet ratelt. Vind ik her best..
Het zijn imners allemaal oude gebruikte motortjes.
Wel heb ik gemerkt dat je beter bij elkaar horende onderdelen kunt gebruiken. (die horen bij het betreffende blokje)
Alleen is dit helaas niet altijd mogenlijk, bv als je cilinder wand vol mer krassen zit o.i.d.
Sparta199
Berichten: 6
Lid geworden op: 29-06-2020 00:01

Re: Ratelen/Rammelen.

Bericht door Sparta199 » 23-11-2020 21:44

Dat klopt vrotkees, krukas en vliegwiel hebben veel onbalans, heb al eens een bedrijfgebeld ofzij een betere vliegwiel kunnen ontwerpen....maar kost veel geld.....ik heb al verschillende vliegwielen kapot gehad, vooral als je opvoerd..ik repareer ze dan weer en dan gaan ze weer een tijdje mee...alleen als je blok zo'n 9000 rpm draaid gaan ze nog sneller kapot...laatst jankte ik naar jumbo...volgas...woon in het buiten gebied...dus heen en terug 15 km..thuis kon ik het vliegwiel weer repareren..en klinkt alles vreselijk aftands...maar gewoonlijk zijn mn blokjes behoorlijk stil....ik heb er een bobine van een kettingzaag opzitten...dan veranderd zo'n blok totaal...
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Ratelen/Rammelen.

Bericht door Spartapappa » 24-11-2020 09:08

Ja de vliegwielen blijven een zwakpunt.
Je kunt een splinternieuw blokje als een oude tractor laten klinken met een kapot vliegwiel😁
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Ratelen/Rammelen.

Bericht door Spartapappa » 24-11-2020 09:10

Oja dat janken met je Spartamet, en wonen in een buiten gebied komt me wel heel bekent voor😂
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten