Gaatje boren in de rode CDI

Beheerders aanvaarden uiteraard geen enkele aansprakelijkheid voor hier geplaatste berichten of de gevolgen daarvan, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten

Moderators: blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, Vrotkees, blauwlap, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009

Gast

Gaatje boren in de rode CDI

Bericht door Gast » 14-09-2009 11:01

Tot nog niet zo heel lang geleden dachten we dat het onmogelijk was een rode CDI te ontgrenzen.
Tot iemand ergens had gevonden hoe onze oosterburen het wel lukte.
Ik heb even staan zweten in de werkplaats en hier is het resultaat:

Rode CDI ontgrenzen
Ik heb er een volledig moeten slopen om er achter te komen dat ook hier
verschillende uitvoeringen in omloop zijn.
Zie je na5 mm nog niets wits dan heb je het verkeerde model!!!
Ik ga even uitpieren waar je het verschil aan kan zien.

Ko of iemand anders er al erachter gekomen waar je het aan de buitenkant zou kunnen zien.

Is het mogelijk op de kopse kant te zien bij de een staat daar:

motoplat
made in Spain

Red massa Blue

en bij de andere

motoplat
made in Spain

Red sachs massa 301 Blue

En is deze laatste met tekst degene met de potmeters.

Afbeelding

Voor alles: Zorg voor goed gereedschap en nauwkeurig werken.
We hebben nodig; een goede schuifmaat en een kraspen met een scherpe punt om af te tekenen. Ook hebben we nodig een accuboor en een scherp boortje van 5 mm.
Een kolomboormachine is ideaal maar die heeft niet iedereen. We maken ook een diepteaanslag van een dun stukje rondhout.

Moet ik er nog bijzeggen dat je uiterst nauwkeurig moet werken?
Alleen als je accuraat werkt blijft je CDI heel, ook als de operatie niet mocht lukken!

Doe je boortje in de machine en HAAL HET ER NIET MEER UIT!
Neem je stukje hout (liefst rond) van pakweg 10 mm dik en zaag dat nauwkeurig op de lengte van je uitstekende stukje van je boortje minus 4 mm. Boor zuiver nauwkeurig een gaatje in de lengte van je stokje zodat alleen de 4 mm van het puntje nog uitsteekt.

Leg je CDI op een plat oppervlak. Zet je boormachine zuiver verticaal op het aangekruiste punt van je CDI. In geval van verticale twijfel met een waterpas werken en iemand mee laten kijken.

Begin met heel weinig druk en ga naar een diepte van 4 mm. Je moet dan het witte puntje van de instelpot zien zitten. Als dat niet het geval is, boor dan nog een HALVE mm dieper. Als je nog niet voldoende ziet dan nog een HALVE mm.
Je moet nu het witte stelschroefje zien zitten. Boor niet nog dieper, je zou dan de schroefsleuf wegboren en verstellen is dan niet meer mogelijk. Zonodig resten van het gietplastic wegkrabben met een fittingschroevendraaiertje. (3 X woordwaarde)

Draai nu voorzichtig de instelpot TEGEN de klok in tot hij niet verder kan.
Het boorgaatje dichten we af met siliconenkit, montagekit of vloeibare pakking, een lijmpistool, kijk maar wat je in huis hebt, als het gaatje maar vochtdicht is.

Een andere mogelijkheid is, om de rode omhulling waaronder de potmeter zit met een beslist scherp Stanleymes weg te snijden. De rode omhulling is ongeveer een mm dik. De bedoeling is dat je zowel aan de aanzichtkant als aan de bovenkant een hoekje wegsnijd. Het rode gietplastic ligt nu bloot en kan met een scherp voorwerp weggesneden worden. Ik deed dat met een houtbeiteltje. Na wat peuteren komt de instelpot in zicht en kan tegen de klok in gedraaid worden. Het gaatje afdichten zoals boven omschreven.

Nu je bloedsnelle CDI monteren en inschrijven voor de standaardraces op Zandvoort…
Laat weten wat het resultaat is!

spartaans

Bericht door spartaans » 14-09-2009 11:17

Mooi Ko, ik ga voor 't toerental van een bosmaaier !!! :lol:

Gast

Bericht door Gast » 14-09-2009 12:11

LET OP!!!

Ik heb er een volledig moeten slopen om er achter te komen dat ook hier
verschillende uitvoeringen in omloop zijn.
Zie je na5 mm nog niets wits dan heb je het verkeerde model!!!

Ik ga even uitpieren waar je het verschil aan kan zien.

prutser2009
Site Admin

Bericht door prutser2009 » 14-09-2009 14:40

Tja ik heb gewoon twee middagen besteed om al het rode spul eraf te halen(van een defect model) :lol:

Enkel had ik geen goed werkende reserve model om te weten welke potmeter waarvoor diende, gelukkig had iemand anders dat wel.

Mark
Niemand prutst zoals de prutser prutst Afbeelding

http://spartamet.forum2go.nl
http://www.spartamet.tk/

wisse

Bericht door wisse » 14-09-2009 20:07

zo zie je maar ! oude tijden herleven.
ik zie trouwens ook steeds meer mets rijden.
vooral voor de lange afstanden.
leuk voor het onderhoud!?!? :lol: :lol: 8)
we gaan gas geven!!!

spartaans

Bericht door spartaans » 17-09-2009 15:21

Ko BEDANKT !!! Heb je instructies opgevolgd en volgens mijn teller,die eerst 25 als maximum aangaf(begrenzer dus) is de top nu dicht tegen de 35km !!! Ik ben er echt blij mee,want dat gereutel ging erg irriteren.
Ik heb het idee dat hij harder loopt dan mijn andere Metje met geboorde blauwe cdi, maar daarop zit geen teller.Ik weet dat er ook andere factoren een rol spelen.Nogmaals dank voor je moeite! :lol: :lol: :lol:

prutser2009
Site Admin

Bericht door prutser2009 » 17-09-2009 18:52

kijk waar een paar foto's toch niet allemaal toe kan lijden, heb ik toch niet voor niks al die rode rubber weggepulkt en is Ko niet voor niks met zijn tekenpotlood en lineaal beziggeweest :lol:

Afbeelding
Mark
Niemand prutst zoals de prutser prutst Afbeelding

http://spartamet.forum2go.nl
http://www.spartamet.tk/

spartaans

Bericht door spartaans » 17-09-2009 19:50

Sorry Mark, uiteraard jij ook bedankt! :oops:
Saxometje, volgens 't tellertje (volgens 1e eig. van nieuw af) heeft ie 2435 km achter de wielen,kun je zelf aantal mijl uitrekenen(1522?).
Zou trouwens wel eens willen weten wat 't gemiddelde Metje gedraaid heeft.En wat is eigenlijk veel voor zo'n ding? :?:

Gast

Bericht door Gast » 17-09-2009 20:48

Zo`n sachsmotor gaat in principe je leven lang mee!
En wat je aan de fiets kan doen, bijna alles behalve het frame vervangen!

En Mark, het is gewoon PaintShop Pro wat ik gebruik hoor! :lol:

spartaans

Bericht door spartaans » 17-09-2009 21:08

"in principe" vind ik altijd gevaarlijke uitspraken Ko. Kun je veel kanten mee op. Dus ook de goede!
PSP staat dat voor Potlood Slijper Passer? :lol:

Plaats reactie