Mechanisch tunen van de spartamet

Beheerders aanvaarden uiteraard geen enkele aansprakelijkheid voor hier geplaatste berichten of de gevolgen daarvan, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten

Moderators: blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, Vrotkees, blauwlap, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009, blauwlap, Vrotkees, Prutser-2009

Sagha

Mechanisch tunen van de spartamet

Bericht door Sagha » 16-09-2013 00:06

Daag forum ledenaren

Op het moment heb ik twee oude blokjes liggen die ik graag zou willen omtoveren tot een opgevoerd blokje.
wat mij alleen opvalt is dat er op dit forum (en andere dergelijke forums) bijna alleen wordt omschreven hoe je een gaatje in de cdi en uitlaat kan maken, en hoe je kundig een groter gat in je carburateur kan hengsten.

Maar ik ben veel meer geïnteresseerd hoe je hebt blok zelf onder handen kan nemen, dan bedoel ik onder andere happen uit de zuiger vijlen de uitlaatpoort vergroten en de spoelpoort vijlen/frezen.

ben al een tijdje op zoek naar hoe dit te doen, dan zoek ik vooral naar duidelijke foto's en maten.
tot nu toe heb ik nog niet iets kunnen vinden wat mij kan helpen.
en ik ben niet van plan om als het ware dood leuk met de botte bijl me blokje te bewerken.

dus als jullie mij kunnen helpen hiermee, Graaag :)

Mvg Sagha

Prutser-2009

Bericht door Prutser-2009 » 16-09-2013 09:23

Het heeft geen nut om zo maar happen uit de cilinder te halen, alles in het blokje is ervoor gemaakt om niet sneller te kunnen, je zult wel artikelen tegenkomen hier over hoe het membraam iets groter gemaakt kan worden, want het maakt niet uit hoe grot je carburateur is of hoe ver je de cilinder uitvijlt als het membraam op het blok maar een klein gaatje heeft dan krijg je het niet in het blok.

Je kunt het zo gek maken als je zelf wil, je kunt zelfs een membraam maken(lassen) op een andere plek in het blok en daar een 17mm carburateur op zetten, het is maar de vraag hoe ver je wil gaan.

maar met alles wat ja doet hou rekening mee dat je er dan niet mee op de openbare weg mag, en trek goede kleding aan en zet een helm op, het fietsframe van de spartamet is helemaal niet gemaakt op dergelijke snelheden, vooral de voorvork niet.

Mark
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid

Simon

Bericht door Simon » 17-09-2013 00:42

De Sparta-Met blijft een fiets met hulpmotor en de vraag is, wil je sneller gaan dan 30 Km/H op een fiets??

Mijn persoonlijke gedachte?

Nee.

Het boren van de cdi doe je om niet in de restrictie terecht te komen zodat de fiets lekkerder gaat lopen en houd je dan ook nog eens die 25 Km/H aan verbruikt ie ook nog eens veel minder!

Maargoed, het blijft het topic opvoeren dus wie tips heeft?

Kom dur maar in!

Gast

Bericht door Gast » 17-09-2013 12:31

En zet een helm op en neem een anker mee...

sputtermet

Bericht door sputtermet » 17-09-2013 20:42

Zo ist Mark.

En bij ongevallen ist ding nog onverzekerd ook !.En wat is hard ?
Als ik hard wil haal ik mijn 6 cylinder automaat uit de garage maar als ik snel wil dan pak ik de Met. Vlieg ik overal tussendoor.
Beter Met dan zonder.

Prutser-2009

Bericht door Prutser-2009 » 17-09-2013 22:04

Persoonlijk heb ik geen probleem met mensen die het een uitdaging vinden het helemaal te tunen, maar dan wel op een afgesloten terrein en graag met wat veiligheidsmiddelen als een helm, we willen natuurlijk wel graag al onze leden in leven houden :wink:
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid

Sagha

Bericht door Sagha » 18-09-2013 01:37

Hey

Natuurlijk ben ik er zelf ook van bewust dat een te snelle met ronduit gevaarlijk is, en als ie ook echt snel ga dan twijfel ik er niet over om een helm op te zetten.

@ joshua
er is inderdaad her en der iets te vinden over de zuiger, spoelpoorten etc. maar niks waar ik iets mee kan.
ik ben nog niet heel bekent met blokjes aanpassen en tunen dus dan lees je wel dat bijv de spoelpoorten gefreesd worden maar ik kan nergens vinden hoe ver je moet frezen en waar je op moet letten.
het kan natuurlijk zijn dat ik scheel ben maar als ik het niet duidelijk genoeg vind ga ik niet domweg me blokje bewerken.

Terwijl ik toch graag de kennis zou willen hebben :)

Simon

Bericht door Simon » 18-09-2013 01:52

Prutser-2009 schreef:Persoonlijk heb ik geen probleem met mensen die het een uitdaging vinden het helemaal te tunen, maar dan wel op een afgesloten terrein en graag met wat veiligheidsmiddelen als een helm, we willen natuurlijk wel graag al onze leden in leven houden :wink:
Kijk! Daar heeft Mark een punt!

Ik kan mij voorstellen dat iemand het maximale uit de Met wil hebben/halen.

Zo lang je weet waar je mee bezig bent en je bewust bent van de risico's lijkt mij dit geen probleem.

Houd ons op de hoogte van jouw behaalde resultaten Sagha!

Tips voor Sagha? Post ze hier!

nickster

Bericht door nickster » 18-09-2013 02:35

Simpel gezegd jij wil een kopie van iemand zijn poortmap hebben. Wat ik van je eerste post kan maken, Heb je er totaal nog geen ervaring mee.

Voordat je begint met het tunen van cilinders heb je veel lees werk te doen. Ga eens rond lezen op het Kreidler forum waar vele van de grote namen in de 2 takt wereld actief is. En begin daarna met het leren van frezen in oude vastgelopen cilinders.

Het tunen van een 2 takt cilinder is vrijwel zinloos om te doen met de standaard spartamet uitlaatjes. Wat houd in dat je ook nog moet gaan leren over het maken van een expansie uitlaat.

Ga lezen lezen en lezen. Dan kan je pas beginnen met het tunen van de cilinder.

hakkepuf

Bericht door hakkepuf » 18-09-2013 10:50

Vroeger kon ik voor mijn puchje een 50cc snel kopen, dat was kant en klare oplossing wat bestond uit een combinatie van een opgevoerde cilinder door grotere spoelpoorten, grotere in - en uitlaat en een zuiger die ingekort was en stuk lichter voor de hogere toerentallen . Zo liep mijn puchje ipv 45 in een keer 65.

Helaas zijn er voor de spartamet zover ik weet geen kant-en-klare oplossingen te koop. Maar ook ik hecht tegenwoordig veel belang aan het verzekerd zijn en politie-proof zijn. Feit is dat de met niet sneller dan 34 km/u mag lopen want dan ben je niet meer verzekerd en kun je op een boete rekenen op de rollerbank.

Plaats reactie